Filterbygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frump

    Filterbygge


    Har fått ordning på den slamrande pumpen genom att koppla bort den från väggen (http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6984 ) och är inne på att bygga nån form av frigolitbakgrund att stoppa in den i..

    Det finns massa material om detta på webben, bla några utmärkta guider här.. I letandet efter detta kom jag in på Tricellas sida där han beskriver konstruktionen av sina filterkammare och blir verkligt inspirerad..

    Nu funderar jag på att även få till ett filter i bakgrunden (skulle gärna ha ett dropp/torrfilter men det verkar krångligt och jag är rädd för översvämmningar). Jag har sett bilder på hur man fyller baksidan på BTN bakgrunder med filtermatta och kopplar en pump till..

    Jag skulle vilja skaffa två smala glasskivor, ca 10cm breda och hela akvariets längd, som jag fäster som en "hylla" på den bakre, övre insidan av akvariet med akvariesilicon så att det bildar en längsgående kanal. Sen borrar jag ett hål på varje sida; Insuget ganska stort och ser till att det har en kanal ner till botten på sin sida, samt ett hål för insuget till pumphuvudet på den andra sidan..

    Härefter bygger jag en frigolitbakgrund efter alla konstens regler och gör plats för kanalen högst upp. Detta leder till ett kraftigt överhäng, men bidrar kanske till en känsla av "djup" i akvariet. Bakgrunden får också ha en kanal för att transportera upp vattnet till filtret..

    I kanalen kan jag sen ha olika sektioner, kanske med grov, mellan, fin, finast, mekanisk filtrering först, sen tex biobollar och kanske sist eiheims filtersubstrat (som jag överköppt mig på tidigare). Under biobollarna planerar jag att ha en längsgående syresten. I kombination med vattenytan alldeles ovanför borde det ge en förträfflig syresättning för bakteriefloran.

    Hur låter detta? Jag har ett 300l akvarium som jag håller på att överlasta med malawis (golden och demasoni hittils). Jag får 12L filter om jag har 10*10 glas som filterkanal.. Detta är ganska lätt att öka om man tex gör den bredare. Jag tänkte använda ett powerhead 802 som jag har att skjutsa runt vattnet med nu, men det kanske är för starkt(?)! I artiklar om droppfilter (som alltså detta inte är) rekommenderas det att man har en genomströmning som motsvarar akvarievolymen i timmen, för optimal biologisk rening..
  • MagnusL
    Användare
    • januari 2004
    • 326

    #2
    Hmm.. Ja jag har själv byggt en liknande variant, men med en "kanal" på 10*50*50 som jag fyllde med en lika stor sektion grov filtermatta. Funderade också på bollar och olika grovlekar på filtermattan, men la ner det när många här och på andra forum sa att det bästa ändå var den grovaporiga filtermattan. De flesta biobollar flyter, iaf gör mina det och det blev lite jobbigt att hålla koll på dom.

    Såhär såg det ut när jag precis satt upp det:


    I mitt fall funkar detta super! Inget nitrat el nitrat, om räkmixen skräpar ner lite så är vattnet kristallklart igen på 15 minuter. Det enda problemet jag har är väl att det samlas en del slam i "teknikfacket". Skulle jag göra det igen skulle jag nästan göra likadant, en förändring vore nog att göra kanalen i ett annat format, kanske inte lika hög och något längre.
    Magnus Lovgren

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Mina filterkammare är endast i uppstart, men redan nu ser jag funktionaliteten och det fungerar riktigt bra.

      Jag konstruerade den så att det har ett förfilter med filtermatta som är på 3cm i bredd och 47cm högt. Förfilter-delen rymmer 1,4L i storlek. Bakom detta finns en stor filtermatta som är 22cm bred och 47cm hög. Filterkammaren rymmer 8,8L. Filtermatta som används är PPI 10 med 5cm tjocklek. Jag skaffade förfilter-delen för att jag enkelt skulle kunna rengöra den eller byta ut den och för att den större filtermattan inte ska belastas för hårt av smuts. Troligen så kommer jag inte att behöva byta eller tvätta den större filtermattan på ett bra tag...

      Jag har två likadana konstruktioner i min 375:a på varsitt bakre hörn. Tekniken består av, på ena sidan en Eheim 2217 - Eheim Compact 1000 (reglerbar) och på andra sidan en Eheim 2213 tillsammans med ännu en Eheim Compact 1000. Filtreringskapaciteten är sammanlagt på 35,4L och cirkulationskapaciteten är på min 1990L/h - max 3660L/h. Jag använder nu ca 2800L/h och det är precis bra för att sanden inte skall röra på sig.

      Överdimensionerat? Ja, troligt...men hellre det än åt det andra hållet.

      Kolla gärna min "Zoon" som Frump nämnt här...länk? se nedan.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        citaten borrar jag ett hål på varje sida
        Jag förstår lite vad du vill göra...men med "borra hål på varje sida" menar du?

        Personligen så tror jag att det är svårt att göra denna konstruktion som du vill ge dig in på (om jag förstår den riktigt). Sedan är det ju liknande funktion som för ett ytterfilter så redan där tycker jag nog att det kan kännas onödigt.

        Jag skaffade filterkammare för att utöka filterkapaciteten och för att kunna köra powerhead tillsammans med ytterfilter. Jag tänkte en hel del innan jag kom fram till vilken lösning som jag ville använda mig av. Det skall bli roligt att se hur pass bra filtrering det egentligen blir...

        Idag bytte jag ut filtervadden som jag haft i ytterfiltren och det var redan brunt efter två dagars användande. Så filtreringen fungerar bra...
        I mina ytterfilter finns biobollar, filtermatta och keramikrör. För tillfället så har jag också damstrumpor laddade med aktivt kol för att rena vattnet från eventuella avlagringar och gifter som kan förekomma vid ny uppstart och efter att man tillverkat en bakgrund.

        Kommentar

        • Frump

          #5

          Med borra hål på varje sida menar jag ett ingångshål och ett utgångshål. De två smala glasskiverna bildar ju med baksidan på akvariet en separat kammare. Den undre skivan läggs som botten och siliconas fast i bak-glaset och på resp sida, och den övre ställs och siliconas fast i ytterkanten på den undre och på resp sidoglas, sen är det meningen att överdelen på den sistnämnda ska vara ovan vattenlinjen i fyllt akvarium..

          Det är sant att filtreringen kommer att påminna om ett ytterfilter, men det är lite vägen som är målet här. Kanske halva glädjen med akvariet kommer att vara alla små projekt kring det :-)

          Jag förväntar mig inte att kunna konkurera med mitt eiheim, men.. Dels kommer jag att kunna ha större volym, dels tror jag den 30 cm längsgående syrestenen under filtermaterialet i kombination med ytkontakten är himla bra för bakteriernas produktivitet. Dessutom blir filtermaterialen väldigt åtkomliga, speciellt om man placerar dem i nån form av nätkassar el dyl..

          Vore skoj om man fick till någonting som funkade. I så fall åker eheim ytterfiltret till ett lummigt växtakvarium jag går och tänker på.. Får skaffa mätinstrument och se vad som funkar (Är det nån som har formler för det här? Typ, hur mycket nitrit som kan tas om hand per m2 vid viss syrehalt etc, så att man kan nerda ner sig fullständigt

          Vi se.. hittils är det mycket snack och lite verkstad och flickvännen börjar redan bli skeptisk till mer akvarier..

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            citat:Kanske halva glädjen med akvariet kommer att vara alla små projekt kring det :-)
            Så sant...så sant.

            Det ser ut som ett intressant projekt som blir kul att följa. Givetvis kan det vara en god idé när du endast skall använda dig av powerhead och denna filterkonstruktion som du ämnar göra. Filtreringen skulle säkert bli riktigt bra...

            Precis som du själv skriver så var jag också ute efter att finna en väg för att få större filtreringskapacitet. Jag har 20,4L inne och 15L ute i ytterfiltren...det borgar för en god filtrering. Jag ska ju ha Malawi och då kan det behövas lite mer kapacitet...

            citat:Vi se.. hittils är det mycket snack och lite verkstad och flickvännen börjar redan bli skeptisk till mer akvarier..
            Så är det för oss entusiaster...oftast...

            Kommentar

            • pitchblack

              #7
              BTN har kommit ut med en ny bakgrund ,den är i sektioner och kan anpassat till olika akvarie längder,,innehåller flera fack som man kan ha olika filtermaterial i..har bara sett den på bild och vet inte hur det funkar..men verkar vara en smart lösning för dom som inte kan bygga sin egen bakgrund..

              Kommentar

              Arbetssätt...