Nimbochromis livingstonii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lipari

    Nimbochromis livingstonii

    Nån som har/haft dessa fiskar?..
    Vill gärna ha tips o råd om dessa fiskar..
    hur ser man om det e hane eller hona?
    nån som vet vart man kan köpa fler av dem här i sthlm??
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Trevligt matvrak som i regel är ganska snäll. Visuell skillnad mellan könen syns inte förrän de kommit upp över 15 cm då hannen blir blåaktig och ibland helt förlorar sina fläckar då den uppvaktar honan.

    I naturen jagar den ofta genom att ligga på botten och spela död varpå den hoppar upp och hugger förbipasserande yngel. Den kan vara kännslig just då den träder in i könsmognad, den blir då lätt förstoppad och man bör dra ner på matningen ordentligt. Den blir stor och bör ha minst 540 liters kar.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Anders
      Användare
      • april 2002
      • 42

      #3
      Jag håller med Fredrik och vill tillägga att du bör tänka på vilka kompisar du har till dem i akvariet. Även om de är rovfiskar och blir stora är de som sagt ganska snälla, och blir enligt min erfarenhet lätt undertryckta om du exempelvis har för många mbunas eller haplisar som blir stökiga under leken. Själv håller jag mina livingstonii tillsammans med D. compressiceps och F. rostratus samt ett gäng rödzebror i ett 720. Sedan jag plockat bort en handfull hinderi och C. moori kommer livingstoniina bättre till sin rätt.
      Men det finns säkert andra hör på forumet som har mer erfarenhet av vad som kan vara lämpligt sällskap.

      mvh
      Anders

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        Användare
        • juli 2002
        • 790

        #4
        Har för mej att en snubbe här på forumet sa att när de blir ca 15cm ska de bara ha mat 3 ggr i veckan, annars typ dör dom som flugor.
        /Glenn Wouda

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Det var jag.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            Användare
            • juli 2002
            • 790

            #6
            yeah! jag läste ditt svar lite slarivgt å missade att du skrev det även här. sorry
            /Glenn Wouda

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            Arbetssätt...