giftiga stenar!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per H
    Användare
    • mars 2004
    • 147

    giftiga stenar!?

    Har köpt några stenar och plockat andra (i insjö) till mina två akvarier och det har gått bra. Nu har jag med mig hem vulkanstenar från Sicilien som jag hade tänkt ha i mitt lilla växtakvarium (Tomasicilkider). Vet att stenar med glimmande delar kan innehålla farliga metaller/mineraler. HUR farligt är det att chansa? Har någon på forumet råkat förgifta sina fiskar med egenplockad sten? Mina är svarta lavastenar och några garantier finns ej förstås. Hur har ni andra gjort?

    Per H
  • supersunk
    Användare
    • mars 2004
    • 86

    #2
    Det har funnits lite trådar om det här på Zoopet och såvitt jag har förstått så är det ingen som har dödat sina fiskar pga stenar. Men det känns ju dumt att chansa.

    Kommentar

    • Per H
      Användare
      • mars 2004
      • 147

      #3
      Har letat på zoopet men allt handlar om kalk, pH och alger/bakterier. Vad jag undrar över är alltså metaller. Nåväl, jag tror att mina Tomasi får vara lite försöksdjur (nu får jag väl vissa organisationer på mig) Har väldigt fina lavastenar o det känns dumt att köpa likadana i affären när jag nu har släpat dem hela vägen från vulkanön Stromboli.
      En stilfråga: I Malawisjön finns det väl inte svart lavasten eller har jag fel? Är det gammalt vulkaniskt område?
      Lyckas mitt försök kanske några stenar hamnar där om det stämmer med biotopen, ngn som vet?
      Per H

      Kommentar

      • Per H
        Användare
        • mars 2004
        • 147

        #4
        Efter lite sökande hittade jag svar på en av mina två frågor(av "Kenneth" aug 2002)

        "Visst. Lavasten/kolsten är lätta och dekorativa, men om man som jag är lite biotopfetischist så ratas de direkt. Den bästa stenen imho är en beige/vit/brun-aktig ganska rundad kalksten. Närmast är väl den sk. ölandsstenen som hittas i havet runt Öland och Gotland.
        Själv har jag vit faxekalk från Faxe i Danmark samt röd/brun kalksten från ett stenbrott utanför Ljungsbro nära Linköping."

        Jag är från Linköping. Härligt med en röst hemifrån!

        Min undran om metaller kvarstår, men som sagt nu testar jag. Håll tummarna.

        Kommentar

        • daniel60
          Användare
          • mars 2003
          • 527

          #5
          Lavasten kan vara rena döden för malar. Pansarmalar pajar skäggtömmarna, andra malar kan skada fenorna rejält. Förlorade en skitsnygg L128 så.
          När det gäller vattenkemin är jag inte orolig. Däremot blir jag nervös av stora runda fina engelska sjöstenar, som fläckvis blivit rejält rostbruna. Är det mitt sura vatten som ställer till det?
          mvh Daniel
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

          Kommentar

          • Per H
            Användare
            • mars 2004
            • 147

            #6
            Intressant! Jag har två små ancistrusmalar tillsammans med Tomasi. De verkar må bra, men jag har bara haft dem i två månader. Där har jag redan tre stora köpe-lava, och hade tänkt lägga i mina Stromboli-lavastenar. Menar du att de skadar sig FYSIKT eller att det finns något i lavastenarna som är farligt för dem?
            PH

            Kommentar

            Arbetssätt...