Tanganyika Vs Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e-bear
    Användare
    • maj 2004
    • 58

    Tanganyika Vs Diskus

    HeJ igen!
    Sitter med två kar hemma det ena igång med Malawi (och så ska det förbli) men fiskbiten som man är är jag sugen på att köra igång det andra också!
    Jag ger mina fiskar gott om tid och gör det mesta för att dom ska trivas, dock är jag ingen 100% akvarist som kan allt med vatten värden och alla dessa latinskafraser.

    Så nu till frågan om jag ska köra igån mitt 250l med Tangayika eller med ett kar med diskus och neontetror..?
    Hade tänkt ha karet i sovrummet och tycker därför att diskusarna skulle vara underbara att ha i den miljön.

    Vad tror ni kräver mest 540l Malawi(vilket redan finns) eller 250l diskus/Tanganyika ?
    Ush vet att jag alltid har långa och invecklade fråger men snälla kom gärna med nån form av hjälp!

    Jag har självklart läst om både dessa fisksorter men vill gärna höra av någon mend praktisk erfarenhet direkt.

    Mvh

  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    Om du inte är en så erfaren akvarist så tycker jag att du ska satsa på att några tangyanika i ditt 250.

    Men hur maffigt vore det inte med att ha ett kar med stenformation och en grupp prinsessor i sovrumet?
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • supersunk
      Användare
      • mars 2004
      • 86

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av malawi_voodoo

      en grupp prinsessor i sovrumet?
      Ja, det vore nåt. En hel grupp prinsessor i sovrummet. Jag har ju bara en.[:p]

      Seriöst så tycker jag att du ska köra på tanganyika, mkt för att akvariet är i underkant var gäller diskus.

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #4
        Hej e-bear,

        Håller på att starta ett 222L Tanganyika kar själv. Kan tipsa om att läsa tråden, 222l Tanganyika heter den.

        Jag har bestämt mig för en liten grupp Prinsessor och en stor grupp Multissar. Du kommer förmodligen få svar på många av dina frågor där så det är bara att sätta igång att läsa. Du är även hur välkommen som helst att hoppa in i tråden=)

        Håller med supersung, Akvariet är i underkant för att hålla Discus men perfekt för en den Tanganyika så som Jullar,Snäcklekare,Prinsessor,Hästnosar, A. calvus eller apelsinciklid(Neolamprologus leleupi). Du kan självklart inte hålla alla tillsammans...

        Mvh Ola
        ola lindeberg

        Kommentar

        • e-bear
          Användare
          • maj 2004
          • 58

          #5
          Tack för era svar!
          Ni har nog rätt det var nått sånt jag igentligen tänkt ut från början! så nu blir det till att dra igång med detta projekt..när jag fått tag i en digtalkamera ska jag lägga ut lite foto på hur det ser ut mina kar mm.. tack ännu en gång!
          "Men kan ingen svar på min ang Faxe/korallsand bakom brn" -mest förintressant vetande
          Mvh

          Kommentar

          Arbetssätt...