Röd papegoj fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • longfellow
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 20

    Röd papegoj fisk.

    Är det någon som vet något om Röd papegoj fisk?
    Jag vet bara(tror) att det är en "hybrid" fisk.
    Peter

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det har skivits en hel del (oftast negativt) om den i forumet. Troligen är den odlingsform av Amphilophus citrinellus eller en hybrid mellan den och något annat. I början var alla djur som kom till Europa sterila. De kunde lägga ägg men de kläcktes inte, så alla fisk som togs hit kom från "hemliga" asiatiska odlingar. Tydligen finns det akvarister som lyckats odla den på senare tid. Det skulle inte förvåna mig om någon odlat en citrinellushane med en papegojhona och att papegojorna har problem med spermieproduktionen. De som finns i affärerna nu som dessutom ofta har en del brunt i sig är inte lika groteska i kroppsform och mun som de ursprungliga. Missbildningen som papegojcikliderna lider av är vanlig hos ciklider. Om man föder upp yngel under dåliga förhållanden så kan de få samma missbildningar i ryggrad och mun. När jag var i Tailand nyss så såg jag papegojciklider utan stjärtfena. Papegojciklider verkar inte lida hur mycket som helst av missbildningarna. De verkar kunna bli rätt gamla, men min personliga uppfattning är att man bör undvika fiskar med framavlade kroppsliga missbildningar. Den uppfattningen sträcker sig även till slöjvarianter. Färgvarianter har jag inget emot även om de inte direkt intresserar mig.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    Arbetssätt...