cirkulation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nels

    cirkulation

    Jag har för tillfället en EHEIM pump på 950L
    och en cirkpump på 950L i mitt 300L kar.
    Undrade bara om det är lagom.
  • supersunk
    Användare
    • mars 2004
    • 86

    #2
    Ja, men fiskarna skulle inte må dåligt av mer snurr på vattnet.

    Jag själv har 1500+1200liter/h = 2700 i mitt 375liters.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Och jag har 1000+660+600+600= 2860L/h

      Tidigare använde jag mig endast av 1000L/h (Eheim 2217), men det tyckte jag själv inte räckte för cirkulationen i akvariet. Däremot var det tillräckligt för filtreringen.

      Jag har en Eheim 2217, en Eheim 2213 och två Powerhead Eheim Compact 1000 (justerbara mellan 150L/h - 1000L/h) till mitt akvarium på 375L.

      Anledningen till min "överkapacitet" är att jag har Malawi mbunas.

      Ett förslag är att du skaffar dig ett bra Powerhead och då kan jag förorda Aquaclear 301 som pumpar 660L/h och som har en liten storlek samt är tystgående.

      Kommentar

      • Kid
        Användare
        • mars 2004
        • 256

        #4
        Tricella,
        Hur märker man om ens filtrering är tillräcklig? Genom nitrat halten?
        Jag byter 40% 1 gång 1 veckan i mitt 576 liter kar. Nitriten är alltid omätbar (med mina amatörstickor) och nitraten är cirka 20 efter vattenbyte och 40-50 före vattenbyte. Är detta tillräcklig organisk filtrering?
        Har malawi (mix).

        mvh
        /Kid

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Om du har noll i nitrit så har du bra biologisk filtrering. Nitrat så högt som i ditt fall tyder på för lite vattenbyten, låt aldrig nitrat gå över 20.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Kid
            Användare
            • mars 2004
            • 256

            #6
            tropfrog,

            Jag byter som sagt 40% en gång i veckan, hur mycket mer tycker du jag ska försöka byta?
            Spelar det roll om jag "dammsuger" gruset eller inte vid vattenbyte?

            Är det inte för stressande för fiskarna om jag byter vatten för många ggr i veckan?

            Tack
            /Kid

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Hur mycket du skall byta beror på så många faktorer att jag inte kan ge dig något råd mer än det jag redan gett. DVS: Låt aldrig nitrat gå över 20, en del andrta på detta forumet skulle säga 10.

              Fiskarna kan inte må dåligt av rent vatten, det är gammalt vatten som kan skada dom.

              MVH
              Magnus

              Kommentar

              Arbetssätt...