Aggro skillnad i brichardi-komplexet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär J.
    Användare
    • april 2002
    • 219

    Aggro skillnad i brichardi-komplexet?

    Hur skiljer sig aggressiviteten mellan arterna i brichardi-komplexet och kan det skilja mellan individer av samma art/lokalitet?

    Har hört att prinsessor tar över hela akvariet med sin koloni men blir det inte tråkigt i längden med ett artakvarium eller finns det tjusning i det med?

    Såg vad jag tror kan vara Neolamprologus gracilis i en butik, skiljer sig denna något mot vanliga prinsessan i beteende?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Min uppfattning är att pulcher är aggressivare än brichardi. Att ha en kolloni från prinsessgruppen är något av det häftigaste man kan ha enligt mig. Sedan går det ju hålla efter fiskantalet.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Thorichtys
      Användare
      • april 2002
      • 56

      #3
      Jag har enbart erfarenhet av graciclis. De är enligt min mening väldigt lugna av sig. Jag har sex stycken, en trio har just nu yngel. I samma kar går en N buescheri, två N leulupi och fyra J transcriptus. Ingen ökad aggressivitet har noterats i samband med lek, varken mot andra fiskar eller mot artfränder.
      De håller sitt revir, vilket är relativt litet, och är bara aggressiva om en fisk av annan art kommer in där.

      Magnus
      Magnus

      Kommentar

      Arbetssätt...