HJälp med identifiering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikael33
    Användare
    • juli 2003
    • 69

    HJälp med identifiering

    Hej

    Tyvär så dog hanen till denna (zebra) hona och jag har inte hittat någon som har liknat honom.
    på bilden i mitten så är färgerna inte rätt, skall vara lite rost/guldaktig, som de andra.

    http://medlem.spray.se/olsson8329/

    Liknade denna fast på magen var han lila blå och på ryggen ljus/mellan blå ca 15 -16 cm lång och så hade han inte de gula på rygg och stjärt fenorna.

    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=101

    hoppas ni kan hjälpa mig.
    Mikael O
    450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

    112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal
  • -Anton-
    Användare
    • januari 2003
    • 66

    #2
    Jag gissar på Sprengaere, tror jag att dom heter.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Kan det vara en sådan som denna?



      Om det är liknande så finns det många Zebra som det kan vara beroende på fångstplats.

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Tycker det sur ut som en bastard mellan ngn zebra och golden, men det är bara spekulationer.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • mikael33
          Användare
          • juli 2003
          • 69

          #5
          Tyvär så var det ingen av dem, Tricellas förslag var lite för liten och Antons var för blek, den var väldigt intensiv i färgerna, har letat överallt men inte funnit den .

          Samma teckning som chilumban, fast fel färger.

          Nja någon bastad var det nog inte jag pratade med dem på globefish när jag köpte den (för ca 1 år sedan)och dom sa att de var ungdjur från ett vf par.

          Mikael O
          450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

          112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av mikael33

            T
            Nja någon bastad var det nog inte jag pratade med dem på globefish när jag köpte den (för ca 1 år sedan)och dom sa att de var ungdjur från ett vf par.

            Inte för o va taskig mot någon med dom där på det stället du pratar om drar ju till med vad som helst i alla lägen.
            Om dom nu vet att den e från VF föräldrar så kanske dom borde veta vad dom heter med.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Mikael33: Jag var mer ute efter om din fisk liknade den jag länkade till i färg och form...

              En Pseudotropheus Zebra kan nog bli uppemot 12-13cm. Jag vet inte hur det är i akvarium, men jag undrar om de inte kan bli större...

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Chilumba är ett stort område där det fångas fler färgvarianter ifrån,har jag hört.Dessvärre namnges de inte av exakta fångstplatser,utan snarare t.ex M. Zebra "Chilumba" & M. Zebra "Chilumba Yellow chin" osv.Sånt är synd,tycker jag! Som uppgjort för korsningar...

                På tal om storlekar så köpte jag för nåra år sen en VF M.Zebra "Katale"(ännu en Chilumba-zebra!)-hanne i Örebro.Den var då 15cm!! Lätt den största VF zebran JAG har sett!!!Lär bli upp emot 18cm i akvarium utan för den delen tappa rätta proportionerna!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #9
                  Det är förjävligt hur lika Mbuna´sen kan vara! -Jag har själv korsat "bright blue" med estrea utan att veta skillnaden! De fiskar du har på foto är inte Estrea. -De är en form av Msobo. Detta påstår jag för att jag själv har 10 arter/varianter omkring Ps.Estrea.
                  M.V.H Mr.Fish.

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #10
                    Mr. Fish igen! -Efter att ha tittat nogrannare på dina foton ,så kan
                    det inte vara Msobo-så vida det inte det bara år honor på bilderna!
                    -Hur som helst är det inte estrea.

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 1403

                      #11
                      OK ! Tyckte att jag kände igen dem! Du kan få köpa en hane av mej!
                      Det var jag ,som sålde dem till Globe-Fish!!-Det är Msobo...
                      -Du når mej på sea-service@chello.se

                      Kommentar

                      • mikael33
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 69

                        #12
                        Jag missförstod dig Tricella tack för svaret.
                        Gåtan verkar vara löst.

                        jag hör av mig till dig Mr.Fish.

                        Tack för svaren alla. Än en gång så lyckas forumet.
                        Fridens
                        Mikael O
                        450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                        112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 3368

                          #13
                          Var det en bastard i mellan "bright blue" med estrae ?
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Kan det vara denna Pseudotropheus sp. Msobo "Magunga"?



                            eller...

                            Pseudotropheus sp. Msobo "Heteropictus"



                            eller...

                            Pseudotropheus sp. Msobo Silver Sambia Reef



                            eller...

                            Pseudotropheus Msobo "Lumbaulo"



                            Även om du fått reda på att det är en "Msobo"-variant så kan det vara rätt kul att höra vilken det är du har/hade...

                            Kommentar

                            • mikael33
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 69

                              #15
                              Det liknar väldigt mycket Pseudotropheus sp. msobo silver at Sambia Reef fast min hane var inte lika ljus på ryggen.
                              Det är den närmaste jag kan komma.

                              Det är så väldigt svårt att se skillnad på alla varianter.
                              Skall börja fotografera fiskarna och skriva ner namnen så jag kommer ihåg.
                              Mikael O
                              450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                              112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                              Kommentar

                              Arbetssätt...