Resa till Tanganyiksjön 3, Last Call for....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • oktober 2002
    • 601

    Resa till Tanganyiksjön 3, Last Call for....

    Carl Westholm och jag har propagerat lite för den resa som vi skall göra i höst. Södra delen av Tanganyikasjön är vårt mål.

    Vi är sju personer som bokat flygbiljetter. Det är fortfarande möjligt att hoppa på. Men det är hög tid att göra slag i saken nu.

    Vi åker från Sverige den 1 oktober och kommer tilbaka den 17 oktober.

    Flygbiljetten kostade i förrgår SEK8530:--. Resten kostar US$1400 för allt utom resa från flygplatsen till sjön (ca US$200.00) och båtbränsle på sjön (ca US$100.00) + barräkningen som man avgör själv vad den skall kosta. M a o ca SEK23000 förutom barräkningen.

    Ni som inte kan i år men som vill med nästa år kan gärna höra av er. Fem personer är redan anmälda till en resa som blir något tidigare på hösten.

    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Tjena, min kompis och jag funderar på att åka till tanganyikasjön i kanske November eller December och det är ju roligare om fler åker så om det finns fler intresserade så kan ni ju skriva lite i denna tråden. Ska ni åka fler resor Lars? då denna tråden är ganska gammal och är priserna nedan fortfarande aktuella? Kan bli ett riktigt äventyr det här.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Härlig bump BB!
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • april 2002
        • 897

        #4
        Ursprungligen postat av Bright_Blue
        är priserna nedan fortfarande aktuella? Kan bli ett riktigt äventyr det här.

        Mvh/ BB
        Du borde fortfarande kunna hitta flyg till Lusaka för runt 8000:- (om det är södra delen av Tanganyika du vill besöka). Jag skulle kolla BA (ryys, men ändå), South African Airlines och Ethiopian airlines.
        Härbäge i Zambia går att få från ca 5 dollar natten om man vill, camping troligtvis lite billigare. Vad gäller dykning, båtar och båtbränsle beror det helt på vem du har tänkt anlita för att hjälpa dig med detta, och hur många ni är.
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • Lars Andersson
          NCS Medlem
          • oktober 2002
          • 601

          #5
          På senare tid har biljetterna kostat mera. Bästa bolaget numera är KLM kombinerat med Kenya Airways. Gå in på KLMs hemsida så kan du kolla vad biljetter kostar i höst. Jag bokade en biljett med KLM till Lilongwe för ett par veckor sedan. Priset varierade med upp till fem tusen vissa dagar för samma biljett. Vi är några som åker till tanganyikasjön i månadsskiftet sept/okt men jag har inte kommit så långt i planeringen av den resan, så än så länge har jag dålig koll på den.
          Senast redigerad av Lars Andersson; 02 januari 2007, 14:08.
          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Tack för infon, krävs ju ganska mycket research för en sån här resa men det kanske är möjligt o tidigarelägga resan om det finns möjlighet och följa med er Lars? men allt är ju bara på spekulationsstadiet än.

            Mvh/ BB

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • april 2002
              • 897

              #7
              SÅ mycket research behövs väl egentligen inte bara för att komma iväg. Flygbiljett, visum till de länder som så kräver, mycket batterier till kameran och lite doxycyclin:-)

              Vill man däremot fiska på alldeles bestämda ställen, söka specifika arter, och kanske tom ta hem lite, så krävs det mer planering. Vad hade du tänkt dig?
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Ursprungligen postat av Gabbi
                SÅ mycket research behövs väl egentligen inte bara för att komma iväg. Flygbiljett, visum till de länder som så kräver, mycket batterier till kameran och lite doxycyclin:-)
                Vaccinationsbevis är bra att ha också.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Gabbi
                  Användare
                  • april 2002
                  • 897

                  #9
                  Ja, det sägs så, fast jag har aldrig visat mitt. Har dock alltid haft det med.
                  www.akvarielagret.se/akvarieboken

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gabbi
                    och lite doxycyclin:-)
                    Hmm... botar visst allt hemskt?

                    Doxycycline is frequently used to treat chronic prostatitis, sinusitis, syphilis, chlamydia, pelvic inflammatory disease, acne and rosacea. In addition it is used in the treatment and prophylaxis of Bacillus anthracis (anthrax) and malaria.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Gabbi
                      Användare
                      • april 2002
                      • 897

                      #11
                      Ja precis. Jag brukar använda det för att försvara mig mot det sistnämnda, men den kanske har hjälpt mot annnat också. Tyvärr blir man lite känslig mot solen om man äter det flera månader i sträck.
                      www.akvarielagret.se/akvarieboken

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        #12
                        Tackar för infon Gabbi och övriga. Ja det blir väl mest och dyka är tanken, det är ju bara bonus om det går och få med sig fisk hem, vore väl kul och ta ett besök i bushen nån dag oxå. Om det blir i norra, mellersta eller södra delen vi ska besöka har jag ingen aning om. Har ni några bra tips och lämpliga guider? Vacinerin och visum kan ju va lämpligt och fixa då. Får väl ta ett dykcert också, läste i en tråd att det skulle kosta ca 3000kr. Riktigt bra att man kan vända sig till ett sånt här forum.

                        Mvh/ BB

                        Kommentar

                        • Lars Andersson
                          NCS Medlem
                          • oktober 2002
                          • 601

                          #13
                          Tillbaka från Malawi igen. En fantastisk och annorlunda forskningsresa mitt i regnperioden. En natt, på sjön, hade vi mer regn än jag trodde det kunde komma ner från himlen. Det regnade så kraftigt att det inte gick att prata. Ungefär som att få tusentals hinkar vatten hällda över sig. Vi uppskattade det till ca 38 cm (inte mm) på ca 8 timmar. Massor av saker hände som kylarproblem mitt ute på sjön, mitt i natten. Det var en av de få gånger vi hade lite mer sjögång än som var behagligt. Jag har klippt bröstfenor till DNAprov på så mycket fisk så att jag drömde om fenklipp. KLM biljetten kostade ca 11.000. Jag köpte till 20 kilo övervikt för dykutrustningen. Det kostade €80.00 t.o.r. Det var det värt. Jag hade alltså med mig 65 kilo vilket jag nästan utnyttjade. Att slippa ta stora jackan med massor med fickor som tar massor med kamera utrustning utan att den vägs var skönt. Jag har nu massor av prylar i Malawi bl.a. en av mina dykblixtar. Den andra behöver lite översyn så den tog jag med hem. Det blir nog Malawi i september/oktober igen.

                          Det finns nu ytterligare en dykarskola i Malawi. Vid Kande Island finns en fin anläggning med en dykarskola. Det finns alltså ett par (eller tre) vid Chembe, en i Nkata Bay och en vid (inte på) Kande Island. Det finns dykmöjligheter på Chisumulu Island (Nicks kompressor är trasig just nu) och även på Likoma Island på någon resort. Det finns säkert fler ställen som jag inte känner till. För den som har tid att lära sig dyka i Afrika så rekommenderar jag Dive Africa i Nkata bay. Priset är runt en tusenlapp för en utbildning.

                          Så iväg nu alla och gör er drömresa innan sjön är helt utfiskad.
                          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                          Kommentar

                          • Gabbi
                            Användare
                            • april 2002
                            • 897

                            #14
                            och i Nkhata Bay ska man bo uppe på kullen, några km söder om själva byn. Just nu plingar det inte till vad stället heter, men för typ 25 kronor får man en hydda med stora fönster mot hela sjösidan. (Citronpannkakorna ej att förglömma)
                            www.akvarielagret.se/akvarieboken

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Ursprungligen postat av Gabbi
                              (Citronpannkakorna ej att förglömma)
                              Låter gott! Var det salt i dom?
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...