Vilket filter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • weeelin
    Användare
    • maj 2004
    • 105

    Vilket filter??

    Hej! jag undrar om någon kunde hjälpa mig med att säga vilket innerfilter och hur starkt det ska vara till ett 375liters malawiakvarium. Är det bättre med cirkulationspumpar o eget filter än vanliga innerfilter med patron? Tack på förhand!
  • Buckshot
    Användare
    • april 2002
    • 244

    #2
    2st Eheim 2252 skulle du kunna ha, men hellre filtermatta med pump bakom(Eheim 1060)
    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #3
      Du vill ha 1000-2000 l/h i total pumpkapacitet. Vanliga innerfilter med patron vill du inte ha - de har för liten filtervolym (egentligen är det filterarean som spelar roll - hur stor area det finns för bakterier att sätta sig på, men filtervolymen går bra att använda som jämförelsetal). Skulle tro att du vill ha *minst* fyra liter filtervolym, och gärna t o m det dubbla. Ett stort innerfilter har kanske 0.5 liter, så det håller inte. Två alternativ återstår:

      1. Eget filter med pump(ar) och filtermatta.

      2. Ytterfilter + cirkulationspump (endast ytterfilter ger inte
      tillräckligt mycket drag i vattnet för att Malawisar ska trivas
      riktigt).
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • juni 2004
        • 1314

        #4
        Om du skall köpa ett innefilter är det enda som gäller eheim 2252. Jag tror att en sådan skulle kunna fungera, men det är nog i minsta laget.

        själv hade jag ett bottenfilter som pumpar 1800l/h. Istället för att använda bottenfiltret köpte jag en grovkorning filtermatta 10x10x35 cm. Jag borrade massa hål i ett elrör som jag trädde ner i filtermattan. Elröret passade perfekt till pumpen.

        Detta borde vara ett helt ok filter, riktigt bra tryck och troligtvis bra biologisk rening.

        Jag känner inte till powerhead direkt, men jag antar att man kan bygga något liknande som jag gjort med en sån, eller vad säger ni som vet?

        Jag har förutom mitt 375 liters dragit igång ett 222 liters och funderar lite på att inhandla en powerhead till det. Just nu har jag 2 st tetratec (rätt billiga). En har jag bara för cirkulation och den andra för filtrering. Tänkt att köpa grovkorning filtermatta till den istället för det dåliga filter som följer med. Dessa innerfilter pumpar 1000l/h per styck, så det är bra fart på vattnet. Frågan är bara hur bra biologisk rening det ger.
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Eheim 2217 ytterfilter + Powerhead Aquaclear 402 eller Eheim 2213 ytterfilter.

          Kommentar

          Arbetssätt...