Problem med Juwelakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NewAgeMan
    Användare
    • mars 2004
    • 25

    Problem med Juwelakvarium

    Jag har precis gjort färdigt en bakgrund med exacta mått efter ett 180 l Juwel rio. Problemet är akvariets mittstag eller rättare sagt hela plastöverdelen där lysarmaturen sitter..

    Så frågan lyder:

    kan man ta bort överdelen utan att [u]skada akvariet.. För om man kan ta bort den så blir isättningen perfekt och bra mycket smidigare och snyggare än att dela den..

    Om man måste dela den så får man ta bort mittstagatet vilket också verkar vara ganska krångligt..

    Som sagt det bästa vore om man kunde få överdelen tillsammans med mittstaget...Tror att det sitter fast i plastöverdelen...
    Petenia Splendida...Det närmaste en sjöjungfru man kan ha i sitt kar!!!
  • spaceace
    Användare
    • februari 2003
    • 93

    #2
    På mitt Juwel panorama satt hela överdelen och mittstaget i ett stycke, det vat påträtt på glaset så att det gick att dra rakt upp. Testa att dra lite i hörnen och se om det lossnar. Tror inte att det är limmat eller så.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

    Kommentar

    • salo
      Användare
      • april 2002
      • 314

      #3
      På mitt RIO 400 var det två stag som jag fick ta bort, det går med lite försiktigt tryckande och bändande. Ett av stagen skadades och det andra klarade sig. Så det går men det är pilligt, de var i mitt fall limmade. Tyvärr klantade jag mig och använde ett felaktigt lim när de skulle sättas tillbaka så jag stagen släppte när det vattenfylldes. Finns nya att få tag på antingen via din akvariehandlare eller via Juwel direkt.

      Tänk alltså på att använda "superlim" (små tuber med lim som fäster snabbt) och inte något mer kontaktlimliknande som jag först använde som är ett mer mjukt lim när du sätter tillbaka staget.

      Att ta bort hela överdelen tror jag du kan glömma, ganska säker på att hela alltet är limmat mot glaset på riokaren, så det är tvärstaget/tvärstagen som gäller. Fast testa som spaceace säger, det är möjligt att lyfta hela överdelen.

      Lycka till!

      /Jonas
      540 (180x60x50) under uppbyggnad
      30L Nano under planering
      Drömmer om ett Nanorev

      Kommentar

      • peter1904
        Användare
        • februari 2003
        • 34

        #4
        Jag har ett Rio240. Staget går att lossa med ihärdig och försiktigt bändande. Jag limmade sedan tillbaka det med superlim. Hela överdelen tror jag inte går att lyfta av. På mitt ser det ut som om överdelen är fastsilikonad i glaset.

        Kommentar

        Arbetssätt...