Powerhead - externt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frump

    Powerhead - externt?

    Har satt upp ett malawi-akvarium med en blygsam, men växande population.. Till detta har jag sedan tidigare ett externt eiheim filter, men när jag ny byter till malawi ciklider så inhandlades ett powerhead aquaclear 802 för att få lite extra cirkulation på vattnet.

    Denna låter FÖR mycket!!

    Nu skulle jag kunna se mig om efter en tystare pump, men då jag tycker att även, den relativt tysta, eihemien låter för mycket, så tänkte jag se om jag kunde ordna detta på något annat vis..

    Det jag skulle vilja göra är att ta ur powerheaden och placera den i en specialbyggd trälåda med några cm ljudisolering av den typ som finns i ljudisolerade datalådor.

    Jag är osäker på om detta funkar dock.. Det står att den (powerheaden) inte får "gå torr", men jag antar att det kanske bara innebär att den måste ha vatten att pumpa?! Jag hittar inga "kylkanaler" som jag sett på vissa andra pumpar..

    Måste skräpet vara omsluten av vatten så kan jag bygga in en mindre vattenfylld behållare inuti ljudlådan.. Tänkte dessutom placera den senare på nåt listigt sätt så att det i händelse av läckage el dylika olyckor rinner ner i akvariet igen..

    Har någon gjort nåt likande?
  • denti
    Användare
    • januari 2004
    • 60

    #2
    min powerhead skapade vibrationer som fick täckglasen att skallra. Då såg jag till att den inte tog i sidorotan utan lutade mot filtermattan.
    Resultat= knäpptyst akvarium

    /Dennis
    /Dennis

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #3
      Det troligaste är att oljudet du hör antingen beror på luftbubblor i pumpen eller på att vibrationer från pumpen fortplantar sig till glaset i akvariet. Om det är det förstnämnda behöver du bara vända upp och ner på pumpen och snurra runt den lite under vattnet och sedan vända tillbaka den innan du startar den, så att det inte står luft någonstans. Om det är det sistnämnda skulle du kunna kapsla in pumpen i filtermatta, som sedan fästes mot glaset på något bra sätt - om pumpen inte sitter fast direkt på glaset så ska vibrationerna från pumpen inte kunna nå ut i glaset.

      Annars borde du kanske överväga någon tystare hobby/husdjur. Vandrande pinnar funkar t ex bra, särskilt om man sätter deras glasburk i en flyttkartong, invändigt klädd med Biltemas ljudisoleringsmatta för motorrum. Se till att göra ordentliga lufthål bara.
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • supersunk
        Användare
        • mars 2004
        • 86

        #4
        Jag hade samma vibrationsproblem med min 802:a men löste det genom att se till så att inget annat än sugpropparna rör vid glaset. Tyst som musen blev pumpen...

        Kommentar

        • Frump

          #5
          Umm.. Det är bara sugkopparna som sitter fast.. Dock garanterat vibrationer som fortplantas i kontakt med glaset.. Jag notarar att om jag lyfter upp pumpen så att själva motorhuvudet är ovan vatten så är det nästan knäpptyst!

          Umm.. Biltemas ljudisoleringsmatta för motorrum låter inte så dumt :-)

          Kommentar

          • Frump

            #6
            Umm.. ok.. fick den lite tystare bara genom att ändra hur den satt på glaset (tack)!

            Dock.. är det nån som vet om man kan köra en 802:a som en extern pump i luft? (alltså pumpandes vatten men inte nedsänkt)

            Kommentar

            • Torsten
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 647

              #7
              Skulle nog inte tro det...
              När min 802:a satt så högt att ovandelen var torr var den oxå skållhet! Så den mår nog bäst i att vara delvis kyld av vattnet runtomkring..skulle jag tro!

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Nej, 802:an ska du nog hålla under ytan. Såvitt jag förstått så bör powerheads som ska brukas över ytan vara ingjutna i ett keramiskt hölje, typ aquabee.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • supersunk
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 86

                  #9
                  Ja, ner under vattnet med den...

                  Kommentar

                  • Frump

                    #10
                    Umm.. ok!

                    Fantiserade om att bygga en tank att ha den i utanför akvariet, omgiven av ljudisolerande material i en specialbyggd låda, men känner att det skulle innebära en del underhåll och kunna gå fel (översvämmning)..

                    Sen kom jag på att jag kunde bygga en behållare i akvariet av typ två kärl där det ena var större än det andra så att det bildades en "luftspalt" som jag kunde fylla med ljudisolerande material etc..

                    När jag så surfar runt på den här förträffliga siten hittar jag:

                    och inser att frigolit har utmärkta ljudisolerande egenskaper. En bakgrund (som dessutom är snygg och kan innehålla en massa biofilter) kan vara försedd med hålrum för pump som omger den med X cm frigolit, vilket borde ljudisolera ordentligt och garantera att den sitter stabilt utan att komma i kontakt med nån vägg :-)

                    Hmm.. jag skaffade akvariet som en annorlunda ljuskälla i ett mörkt hörn..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...