Ny silikonfog?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Från gamla forumet
    Användare
    • april 2002
    • 20

    Ny silikonfog?

    Hej, jag har ett 300 l helglas som har varit oanvänt i sex år. Nu är jag sugen på att starta det igen. Silikonfogarna känns mjuka men på ett ställe har fogen släppt i kanten. Ska jag skära bort det som lossnat och lägga på nytt eller göra om hela fogen? Finns väl en del erfarenhet av detta kan jag tro?

    Mats

    Skrivet av: Mats Eklund

  • Från gamla forumet
    Användare
    • april 2002
    • 20

    #2
    Beror på hur mycket arbete du vill lägga ner på detta.Men ta bort hela fogen rengör med absolut ren aceton eller tri (använd andningsskydd) och limma på ny fog.

    Skrivet av: Fisherman

    Kommentar

    • Från gamla forumet
      Användare
      • april 2002
      • 20

      #3
      Vill du vara på den säkra sidan bör du limma om hela karet pga att akvariet är så stort .Det blir rätt högt tryck på ett stort kar.Efter ett antal år torkar silikonet ut och släpper från glaset och då bör man limma om hela akvariet för att slippa töma och krångla ytterligare en gång. var noga från början när du skär rent! allt silikon måste avlägsnas i fokarna rengör med aceton eller triklor etylene.

      Skrivet av: Mike

      Kommentar

      • Från gamla forumet
        Användare
        • april 2002
        • 20

        #4
        Jag testade att "laga" mitt 500 där det hade lossnat, någon månad senare lossnade resten så jag fick silikona om hela. Om fogen börjat släppa på ett ställe så kan ju resten vara på väg om du har otur.

        Om du "rensar" bort allt som är löst ordentligt så borde det i och för sig räcka att limma dessa ställen.

        Sen brukar det väl ta ganska lång tid från att det börjat släppa i kanten tills det är någon fara för läckage...

        /Per

        Skrivet av: Per

        Kommentar

        • Från gamla forumet
          Användare
          • april 2002
          • 20

          #5
          Tack för svaren och jag är väl tyvärr lite slö och dessutom osäker på om det blir bra eftersom jag aldrig limmat om ett akvarium förut. Eftersom akvariet står i ett rum i källaren (betonggolv) med närhet till golvbrunn så provar jag nog att ta bort det lösa silikonet och lägga på nytt där och sedan prova. Hade det varit i vardagsrummet hade jag inte provat! Kan man annars lämna in akvarier för omfogning? till glasmästerier, akvarieaffärer eller privatpersoner? Lönar det sig eller kan man lika gärna köpa ett nytt akvarium?

          Skrivet av: Mats Eklund

          Kommentar

          • Från gamla forumet
            Användare
            • april 2002
            • 20

            #6
            Hellre en duktig privat än glasmästaren det blir rätt dyrt hos honom eller henne. Vad bor du???

            Skrivet av: Mike

            Kommentar

            • Mats Eklund

              #7
              Hej igen, jag ska bättra på fogarna enligt era förslag. Jag bor i Rimforsa/Linköpingstrakten och finns det folk i regionen som åtar sig omfogning av ett akvarium till en rimlig kostnad så får ni gärna höra av er. Det bör väl inte kosta så mycket så att man istället överväger att köpa ett annat akvarium (nytt eller begagnat).

              MVH Mats

              Kommentar

              Arbetssätt...