Alkalinitet och Karbonathårdhet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therese
    Användare
    • april 2002
    • 196

    Alkalinitet och Karbonathårdhet

    Hej!
    Jag har en aningen akut fråga. Vad är skillnaden mellan alkalinitet och karbonathårdhet? Jag trodde först att det var olika saker men när jag sökte information verkade det som om det handlade om samma sak måttet på karbonat och vätekarobnat joner. Hur hänger det hela ihop?

    mvh Therese
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Det är nästan men inte riktigt samma sak.

    Alkaliniteten är vattnets syraneutraliserande förmåga, dvs hur väl buffrat vattnet är. Alla joner som kan ta upp H+ joner bidrar till alkaliniteten, t.ex. fosfat, borat... men framförallt bikarbonat.

    KH är helt enkelt mängden bikarbonat och karbonat i vattnet.

    Det man är intresserad av som akvarist är alkaliniteten, MEN som tur är så är alla KH analys-set egentligen alkalinitets analys-set. Det i sin tur beror på att alkaliniteten är lätt att mäta, och naturliga vattens buffertkapacitet beror helt på bikarbonatinnehållet, dvs KH och alkalinitet är cirka samma. Tyvärr gäller det dock inte alltid i akvarier: framförallt är det om man använder fosfatbuffertar som KH och alkalinitet skiljer sig åt, men vilken buffert som helst påverkar alkaliniteten (medan bara karbonat/bikarbonat påverkar KH).

    Kommentar

    Arbetssätt...