222 Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TroffeMicke
    Användare
    • februari 2004
    • 412

    #61
    Calle .
    Ang den stora luftpumpen som du skall ha,så skall jag snart till Lidköping igen.Hittar inte dina tel.nr. Maila mig det på nytt ,snälla du.
    Mvh.Micke

    http://www.troffemicke.com/

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #62
      ja, får fråga runt...

      Det komme rju bli rejält med yngel (hoppas jag iaf) så det skulle vara bra om jag kunde ha någon yngelrövare i karet. Vad tror ni?

      Inte så biotopriktit med någon choklad mal eller nåt så vill inte ha det. Problemet är att multissarna är ju små som små yngel...

      Något tips?

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #63
        Synodontis petricola funkar bra i så fall. Lasse i södra sandby har ett gäng för 125kr/st, yngel på en 5-6cm.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #64
          Nä, hoppar på malarna.
          Vill att det skall vara biotopriktigt...

          Mvh Ola


          ola lindeberg

          Kommentar

          • odilou
            Användare
            • april 2002
            • 308

            #65
            citat:Vill att det skall vara biotopriktigt...
            Isåfall ska du nog "hoppa på" vinbergssnäckorna också, de är definitivt ännu mindre biotopriktiga. Kör med neothauma, om inte annat blir det mycket snyggare.

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #66
              Jag har petricola i mitt kar, både multisarnas och jullarnas yngel överlever det en del av. Så nu skall jag köpa compressiceps shell som kan hjälpa till.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #67
                S. petricola kommer från Tanganyikasjön om det är det du menar med biotop. L. multifasciatus-kollonin gräver fram ett stort antal snäckor ur den semi-mineraliserade botten. Ska det vara helt "biotopriktigt" så ska man väl ha någon stelnad kalkgyttja blandad med neothaumaskal. Min uppfattning: Om valet står mellan några Neothauma och massor med vinbergssnäckor så är valet enkelt ur biotophänseende: massor av vinbergssnäckor. Om valet står mellan massor av Neothauma och massor av vinbergssnäckor så är valet ur biotophänsenede enkelt: Neothauma.

                Ps. 1. Det här gäller multifasciatus och inte t ex ocelatus där valet står mellan några få Neothauma och några få vinbergssnäckor.

                Ps. 2. En vacker dag ska jag skriva en "debattartikel" där jag ska argumentera för habitatakvarier istället för biotopakvarier, samt vikten av att skapa en illusion, inte äkta habitat/biotop.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Gwendly
                  Användare
                  • december 2003
                  • 374

                  #68
                  Snälla Ola börja skriva nu så att folk kan sluta kalla sina sydamerika kar fulla med anubis eller malawi akvarium med flertalet L-malar för biotopakvarier

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 1232

                    #69
                    Blir nog lite väl dyrt med mååånga Neothauma snäckskal...

                    Ska be en Zooaffär ta hem multissar till mig.

                    Ola, häftigt! Neothauma skalen ligger alltså nedgrävda i bottnen, så får snäcklekarna gräva fram dom. Borde gå att göra lika dant med vinbärssnäckor... Gräva ned lite mer än halva snäckan så dom får kämpa lite
                    Så någolunda biotopriktigt blir det...

                    Mvh Ola
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • Ola
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 1232

                      #70
                      Hej hopp!

                      var bara tvungen att skriva en rad.
                      Verkar som om jag har fått napp! Mamma som är köksa ringde hennes handlare och hörde om dom hade vinbärssnäckor. Hoppas nu bara dom är tillräkligt stora, tyckte det var ett hyfsat pris - 250:- för 96st. Det är ungefär 2.60:- st.

                      Fodret?
                      Har aldrig haft så små fiskar (förutom yngel) så undrar om det är tvunget att alltid ha artemia hemma eller går det bra med räkmix?
                      Har även Cyklops och lite bosmider.

                      Mvh Ola
                      ola lindeberg

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #71
                        citatnälla Ola börja skriva nu så att folk kan sluta kalla sina sydamerika kar fulla med anubis eller malawi akvarium med flertalet L-malar för biotopakvarier
                        Tja, vad är biotopriktigt och vad är att spräcka illusionen?Ser man skilnad på granit och vad det nu är för sten i Tanganyikasjön så är det säkert värre än en liten L-mal. Ser man inte skilnad på Anubias och Echinodorus så har ju ingen illusion spräckts osv. Och innefiltret? Snacka om obiotopriktigt. Alla kör sand på botten trots att det borde vara något helt annat (fast när jag snorklade i Australien så var botten täckt med klassiskt akvariegrus i klassisk 3-5mm storlek (krossad granit). Hur många kollar bergrundskartan? Neothauma vs. Vinbergssnäcka? Storlek på fisk: Maten vi ger gör dem större vilket troligtvis gör större skilnad osv. Ser man ingen skilnad så finns illusionen kvar (fast min illusion bryts i första hand av "fel" fisk (och malar är lika mycket fisk som ciklider), i andra hand av "fel" utseende på miljön (där ingår grus, sten, "fel" "växttyper" och i viss mån synlig teknik) och i tredje hand "fel" växtarter.
                        citat:Ola, häftigt! Neothauma skalen ligger alltså nedgrävda i bottnen, så får snäcklekarna gräva fram dom. Borde gå att göra lika dant med vinbärssnäckor... Gräva ned lite mer än halva snäckan så dom får kämpa lite
                        Så någolunda biotopriktigt blir det...
                        Japp, det är häftigt!
                        citat:Hoppas nu bara dom är tillräkligt stora, tyckte det var ett hyfsat pris - 250:- för 96st. Det är ungefär 2.60:- st.
                        Min gissning var ju 200 spänn så det är rel. ok
                        citat:Har aldrig haft så små fiskar (förutom yngel) så undrar om det är tvunget att alltid ha artemia hemma eller går det bra med räkmix?
                        Räkmix går bra men du kan få smula den. Fryst vuxen artemia äts också men även nykläckt
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Ola
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 1232

                          #72
                          Flickvännen gjorde som sagt om sitt 200L möbel kar till Tanganyika också... Hon har nu köpt Prinsessor... Dom vart smala vid inköpen med nu redan 2 dagar senare ser det bättre ut. Problemet är bara att dom är skygga... Visar sig knappt, ligger merst inne i grottorna men när det vankas mat så är dom framme pigga och glada...

                          Hon vill ha Diamanttera i karet, jag har dock varit i mot det eftersom dom är från SA... men men nu är det klart att hon vill ha det.
                          Blir prinsessorna mindre skygga när tetrorna införskaffas eller?
                          Det blir ju mer rörelse på öppet vatten då menar jag...

                          Fick även reda på att snäckorna som mamma skulle beställa var man inte säker på att det var just Vinbärssnäckor. Man beställde det som Snäckor bara, hur stor chans är det att det är just Vinbär då?
                          Gick inte att skicka tillbaka dom om det vart fel heller...
                          Så nu sitter jag utan snäckor!

                          Mvh Ola

                          ola lindeberg

                          Kommentar

                          • turbo

                            #73
                            Snäcklekare kan ju bo i vilken snäcka som helst.

                            Kommentar

                            • Ola
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 1232

                              #74
                              tubro, ja men jag gillar Vinbärssnäclans mjuka form...

                              Men är lite fundersam varför Prionsessorna i hennes kar är så skygga! Tror ni det blir bättre efter hon har fått hem ett stim tetror som rör sig på de öppna vattnet? Då tror Prinsessorna att det inte finns någon rovfisk kanske?

                              Mvh Ola
                              ola lindeberg

                              Kommentar

                              • Ola
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 1232

                                #75
                                Ähh, hoppar på Prinsessorna. Kör på Multisar,Calvus och någon julle istil med J.marlieri?

                                Börja med en liten grupp av både Calvus och Jullar om jag inte redan hittar ett etablerat par i affären?

                                Vill att det skall bli ett livigt kar är lite orolig eftersom det är mest bottenlevande fiskar

                                Ska jag inreda annorlunda med denna blandingen?

                                Eller går det bra med ett stenröse i varje hörna av karet, dvs ett revir till Calvus och ett till Jullen.

                                Mvh Ola
                                ola lindeberg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...