Biltema blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas67

    Biltema blästersand

    Det blir 2 frågor i en!
    Jag hade tänkt inhandla lite bottensand typ Biltemas bästersand, finns det någon liknande i någon annan affär (Mekonomen)?
    Jag har väldigt långt till just en Biltemabutik.
    Sen hur mycket sand uppskattar ni att man behöver till ett 540L akvarie (60x60x150).
  • jowa
    Användare
    • februari 2004
    • 194

    #2
    Blästersand finns väl lite varstans men det gäller att få en sand som är fri från metaller etc. Vet inget annat märke men jag antar att de finns många märken som fungerar.

    Gällande mängden sand är det ju såklart beroende på hur tjockt lager du vill ha men jag hade i 2 säckar á 25kg i mitt 720 L (60x200) och det blev ca 4-5cm.
    http://hem.bredband.net/aquascene

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Det finns miljoner inlägg om blästersand så jag kan tänka mig att du kan hitta ett bra svar om du söker på biltema eller blästersand. Jag tror inte mekonomen säljer det, de är mycket mer inriktade på bildelar än vad biltema är, vilket ju kan anses vara lite vilseledande.

      Hur mycket grus du skall ha beror på hur tjockt lager du vill ha. Jag har väldigt lite i mina kar, 10liter i ett 200. Du räknar enkelt ut hur många liter det blir och sen får du beräkna på ett ungefär vad grus väger per liter ifall det nu säljs i kilopris.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Matsh
        Användare
        • september 2002
        • 63

        #4
        Hej,
        Tänk på att blästersand kan vara mycket fin och blir kompakt och tät. Med ett tjockt lager finns risken att det blir dålig cirkulation/syresättning underst i lagret = det kan börja ruttna.
        Jag rekommenderar ett lager på max 4 cm, vilket i ett 150*60*60 kar skulle bli ca: 40 liter sand (jag har ett sånt själv med mycket fin sand i)

        mvh
        Mats

        Kommentar

        Arbetssätt...