Gardena-kopplingar...??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Gardena-kopplingar...??

    Jag skall silikona fast slangdel i frigolit för att få bra riktade utblås och då jag inte vill ha hela slangen fastlimmad så har jag tänkt att man kanske kunde använda Gardena-kopplingar för att koppla samman utblåsdelen med ytterfiltrets slang.

    Jag har tänkt att använda mig av något som heter "Reperator"...den fungerar som så att man kan koppla samman slangdelar om slangen t ex brustit på något ställe...

    Vet någon om dessa är tillförlitliga och täta samt om de är bra att använda i akvariet?

    Sök på artikel nr 2932...

  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    I akvariet är det lungt, och kanske även i utrymmen som inte är så känsliga för olyckor med vatten.
    I övrigt skulle jag nog satsa på Nitokopplingar, dyrare men mer tillförlitliga.
    Men som sagt, i akvariet är det lungt med Gardena.

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 804

      #3
      Hej.
      Själv skulle jag satsa på vanligt skarvstycke med rostfri slangklämma,för jag har användt gardenas med halvdåligt resultat.
      MVH Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • HDahlberg
        Användare
        • februari 2004
        • 92

        #4
        God morgon!

        Skulle nog skippa Gardena, då dessa har en förmåga att mattas eller om det är slangen. En kombination kanske??

        H

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • april 2002
          • 1321

          #5
          Jag använder dessa för att skarva div. slangar och VP-rör:

          Var smart handla billigt! Kvalitetsprodukter för både små och stora byggprojekt. Förmånliga priser både online och i butik. ✓Brett sortiment ✓Snabb leverans ✓Kända varumärken


          "SKARVMUFFAR 10-PACK
          Art.Nr. 29714"

          Dom är lite "koniska", sitter riktigt bra....

          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Som gammal butisksäljare på bl.a. Lantmännen kan jag säga att Gardenas kopplingar är mycket bra. Kan inte tänka mig att dom skulle ställa till något i a-vattnet. Dock kanske dom "gula konkurenterna" kan göra det, Hozelock har ofta i sina koplingar smörjmedel (tror det är silikonbaserat) för att dom skall funka bra, men det har inte Gardena. Oftast är det slangen som är problemet när kopl. läcker. Köper man tex. den "gröna" trädgårdsslangen som kostar typ...49 - 59:- för 20m. Ja då har man läckage som ett brev på posten. Man ber om problem. Men nu skall ju Stefan använda det i sitt kar & då kan jag inte tänka mig att det blir några problem. Om det droppar lite från kopl. gör ju inget då. Värre är ju om man drar slangen över parkettgolvet och man har läcka på slangkopplingen. Men en tanke som föresvävar mig är, varför använder du inte 2 st "honor" & en "dubbel hane" så har du ju en enkel snabbkoppling (om du vill kunna ta bort den snabbt), å håller du dig i karet så är det inga problem. Håller ju på själv med bakgrundsbygge och håller just på att fundera på hur jag skall lösa pumparna till slangarna som skall vara utblås...har inte mest plats där kan jag säga... Så troligen blir det en variant på "Hank´s" lösning fast direkt på slangen.. Den är ju värmbar & då kan man ju se till att den blir konisk. Tror att det blir enklast, åtminstonde som det känns nu. Allt kan ändras ännu ju.
            Håll oss informerade om bygget Stefan... vi är alla nyfikna hur det går.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Sådana har jag sett på Coop Forum som du hänvisade till Hank. Men de innebär ju att man trär över slangen...

              Jag skulle tycka att några enkla skruvningar för att få fast slangen i kopplingen vore bättre.

              HDahlberg: Jag kommer att använda Eheim-slangar, men eventuellt Gardena-kopplingar pga deras enkelhet...

              Tack för alla tips och råd då det ger väldigt mycket att få olika erfarenheter och åsikter innan man gör något.

              Kommentar

              Arbetssätt...