Skilsmässa på gång vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    Skilsmässa på gång vad göra?

    Hej igen!
    Mina Parachromis Dovii har levt fridfullt med varandra nu en väldigt lång tid.
    Visst honan har gjort vissa framstötar mot hanen men han har aldrig gett tillbaka.Tills nu vill säga nu har dem börjat slåss med jämna mellanrum så jag blir orolig.
    Typ 1-2 ggr om dagen ryker dem ihop rejält och hanen biter tillbaka.Vilket resulterar i att honan moloket simmar in i sin kruka när hanen fått in några bett:-/
    Kan dem ha tröttnat på varandra helt enkelt?
    Det här beteendet visade hanen förut upp när jag hade 2 honor tilssamans med honom och han helt plötsligt attackerade ena honan och höll på att döda henne..
    Att använda sig av någon eller några targetfish är helt uteslutet eftersom dem blir ihjälslagna direkt.
    Finss det något annat sätt kanske är det läge att dela av akvariumet som är på 500 liter ska jag tillägga.
    Dem har lekt 7-8 ggr med perfekt yngelvård och det slutar med att jag får plocka bort ynglena p.g.a att dem börjar äta på föräldrarna..jag plockade nyligen bort en kull på detta sätt.

    Mvh
    Danne
  • Vannar
    Användare
    • april 2002
    • 339

    #2
    Sætt in en perforerad skiljevægg, gærna av plexi. Då kan dom se varandra och kænna lukten men inte skada varandra.
    / Jonas Vannar

    Kommentar

    • mrgreed
      Användare
      • juli 2002
      • 494

      #3
      Hallå igen!
      Nu har dem blivit sams igen och lagt ägg ytterligare en gång:-)
      Jag antar att dem skyllde på varandra om vem som hade ätit upp ynglena som jag hade plockat upp

      Mvh
      Danne

      Kommentar

      • Janne E
        Användare
        • april 2002
        • 382

        #4
        Många ciklider reagerar så när man tar bort yngel eller rom...vaktinstinkten är så stark och när de upptäcker att de är borta och ingen annan fisk är i närheten ger de sig på varandra...ibland så häftigt att den ena dör. Så det är ett känsligt läge när man gör det och bäst är att sära på dem några dagar.

        Mvh Janne

        Kommentar

        • Fiskar.nu
          Användare
          • september 2003
          • 442

          #5
          lol, fiskar gifter sig inte....
          375 liter till L-malar

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            citat:Många ciklider reagerar så när man tar bort yngel eller rom...vaktinstinkten är så stark och när de upptäcker att de är borta och ingen annan fisk är i närheten ger de sig på varandra...ibland så häftigt att den ena dör. Så det är ett känsligt läge när man gör det och bäst är att sära på dem några dagar.
            Helt korrekt men jag skulle inte kalla det vaktinstinkt utan att parbanden luckras upp eller upphör helt (däremot kanske det handlar om vaktinstinkt när man har ett ensamt par och hanen ger sig på honan, men även det kan vara en akvariegrej: hanen föröker att dra eftersom att han inte behövs men det går inte och han simmar runt bland sina yngel alltså splittrade parband samt yngel som förstås vaktas). Om parbanden upphör helt så kör hanen iväg honan från reviret och uppvaktar en ny. I akvarium går inte det här med resultatet att honan blir dödad. Rent generellt är problemen större ju mer monogama fiskarna är (t ex Crenicichla och Chromidotilapia).
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • mrgreed
              Användare
              • juli 2002
              • 494

              #7
              >Ola
              Det är honan som håller en kruka som sitt revir medans hanen har hela karet som revir.Problemet uppstod när hanen kom för nära honas kruka i vissa lägen då attackerade honan hanen.
              Det har emellertid varit så länge bara det att han aldrig gett tillbaka.
              Det gör han inte nu heller längre så allt är frid och fröd igen.
              Jag antar att problemet kommer upstå när jag blir tvungen att lyfta bort dem nya ynglena.För vid en viss storlek måste dem bort eftersom dem äter på föräldrarna.

              Mvh
              Danne

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Hej Danne

                Att honan håller revir i kruka och hanen resten spelar ingen större roll. Det är parbanden det är fel på. En klassiker är att visa hanen en spegel. Då finns det en annan hane som konkurrerar om honan och hennes värde ökar (hanen kan tänka sig att hålla ihop med henne).
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • mrgreed
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 494

                  #9
                  >ola
                  Hehe bra tips det ska jag prova om det krisar någon mer gång:-)

                  Mvh
                  Danne

                  Kommentar

                  • Janne E
                    Användare
                    • april 2002
                    • 382

                    #10
                    Jo du har nog rätt Ola...vaktinstinkt var väl inte rätt ord.
                    Kan berätta att när jag odlade olika palettciklider för ett antal år sedan så hände det någon gång att honan faktist dödade hannen när jag tog bort ynglen och det verkade mest som hon gav honom skulden

                    Mvh Janne

                    Kommentar

                    Arbetssätt...