Ph-värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • maj 2004
    • 497

    Ph-värde

    Hej!
    När jag läser fakta om en ciklid står det alltid ett angivet Ph-värde som e lämpligt.
    Då undrar jag hur man vet vilket Ph-värde det är i akvariumet? tex en liknade mätare som termometern
    /Daniel
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Det finns multimätstickor att köpa i zoohandeln som mäter ph plus lite andra saker som kan vara bra o ha koll på som tex nitrit sedan finns det även digitala phmätare men dom koster ju lite mer.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Multistickorna är ger ett så osäkert värde att ingen mätning alls är bättre, då slipper du oroa dig över värden som egentligen inte är rätt. Vanliga dropptester är då mycket bättre. Ju mindre skala desto bättre, köp det testet som visar en skala där ditt målvärde finns med.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Jasså du toppgrog du menar att om man kör en multisticka som visar höga nitritvärden så kanske man kör en till för o dubbelchecka men det inget att bry sig om då menar du? skulle vara kul o höra i vilken belysning du läser av dropptesterna eftersom att pappersskalan återger färgen lite olika beroende på belysningen som man använder o i vilken vinkel man håller den när man läser av...själv har jag funderat på det många gånger när jag kört dom eftersom dom visar olika beroende på var i hemmet jag läser av dom pga olika ljus på olika platser.

        Tröttnade på båda varianterna o köpte en digital ph-mätare.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • februari 2003
          • 1686

          #5
          multi stickorna duger dock för dom flesta hemma-akvaristerna. Man får en humm om hur det ligger till och det räcker för dom flesta.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • oktober 2002
            • 405

            #6
            Köp en elektronisk ph-måtare exaktare och enklare.Koppla sedan en relästyrd ventil till co2-anläggnimhen så hålls ph-värdet stabilt.

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              citat:Jasså du toppgrog du menar att om man kör en multisticka som visar höga nitritvärden så kanske man kör en till för o dubbelchecka men det inget att bry sig om då menar du?
              TROPFROG heter jag......Om man har höga nitrit värden så är det en sak, det måste man se allvarligt på och åtgärda. Då är nivån inte så viktig så då passar stickorna utmärkt. Men nu gällde frågan ph test och dom är fruktansvärt inexakta på stickorna, jag har haft resultat på samma vatten som skiljer 0,6. Om man tillsätter co2 så kan detta leda till katastrof.


              citat:skulle vara kul o höra i vilken belysning du läser av dropptesterna eftersom att pappersskalan återger färgen lite olika beroende på belysningen som man använder o i vilken vinkel man håller den när man läser av...själv har jag funderat på det många gånger när jag kört dom eftersom dom visar olika beroende på var i hemmet jag läser av dom pga olika ljus på olika platser.
              Jag läser av alla mina tester i samma ljus varje gång, det är det viktigaste. Jag väljer också tester som har kraftigare färgändringar i legenden. Att avgöra om ett test är svagt rosa, lite starkare rosa, rosa, lätt rött, lite rödare eller rött är för mig omöjligt. Därför väljer jag lite dyrare men lite mer lättavlästa tester. Jag är mycket nöjd med jbl och saliferts tester.


              citat:Tröttnade på båda varianterna o köpte en digital ph-mätare.
              Jaså du diskuterar ph mätning igen? När det gäller ph så har jag också en digital ph mätare. Det viktiga om man skaffar en sådan är att den kalibreras på minst 2 punkter annars så är den mer innexakt än ett bra dropptest. Men av frågeställarens fråga att döma är han nybörjare och lär inte köpa ph mätare för 1000 lappen.


              citat: Köp en elektronisk ph-måtare exaktare och enklare.Koppla sedan en relästyrd ventil till co2-anläggnimhen så hålls ph-värdet stabilt.
              Detta är precis vad jag använder mig av, men jag tycker inte vi skall skrämma bort nybörjare med tips om 3000 kronors lösningar. Man klarar sig bra med ett dropptest med ett smalt mätområde för att mäta. Och manklarar alla fiskar bra med ph strax över 7 buffrat med lite bikarbonat. Mycket billigare och fungerar bra för nybörjare. Lösningen med ph styrning är förståss optimal, men jag gissar att det är under en procent av ciklidsällskapets medlemmar som har en sådann.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • even
                Användare
                • mars 2004
                • 41

                #8
                Här kommer ett nybörjar-inlägg.........
                Vi köpte mätstickor när vi startade upp vårt första akvarium. Först visade dessa ingen eller obefintig halt nitrit. Rätt som det var visade dessa tester akut jättehög halt av nitrit. Stickorna tog slut och vi köpte dropptest. Visst hade vi hög nitrithalt - men inte alls så hög som stickorna visade. Med dropptesterna ser man mycket mer nyanserat hur värdena förändras, än med stickorna. Dropptesterna kostar inte mer (på lång sikt), men ger mycket bättre värden. Jag rekommenderar dropptester i stället för stickor (som jag tycker är rätt värdelösa om man inte har perfekta värden). Digitalt är säkert ännu bättre men det har jag inte testat. Jag kan bara rekommendera dropptest ist för stickor.
                Eva

                Kommentar

                Arbetssätt...