bygga akvariebakgrun

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annaheriksson
    Användare
    • mars 2004
    • 9

    bygga akvariebakgrun

    hej hej!
    hur kan man bäst bygga en akvariebakgrun, gillar back to nature, med de är så j*vla dyra.
    Har hört att man kan bygga av frigolit, men har även hört att frigolit släpper ut något giftigt i vattnet så..
    vad behöver man för material...
    och någon som byggt en och vet en ca. kostnad för ett ca 350 liters akvarium?
  • Gäst

    #2
    Som så många har sagt... Sök & du skall finna..
    Tips... Sök på BTN, Husfix, Friggolit, Bakgrund & du skall finna kilometervis med tips & trix ang. bakgrundsbygge. Skulle tro att du får ge ca 500-1500:- För ett bygge i den storleken, sedan får du räkna med att du kanske skall ha 1-2 st powerhead & filtermatta och kanske en värmare osv. Då springer det i väg lite till... Fast du kanske redan har allt sådant å då slipper du ju den utgiften.

    Kommentar

    • Oasis
      Användare
      • april 2004
      • 83

      #3
      sög på frigolitbakgrund och bakgrundsbygge etc i forumet så hittar du mer än du behöver veta ett ca pris kan va allt mellan gratis och några hundra. Min pappa jobbar inom bygg så han fixade hem allting åt mig, det ända jag behövde köpa var piggmentfärg för femti spänn. Men om du ska köpa allt i affären, frigolit, husfix, pigmentfärg, lack och silicon så skulle jag väll gissa på runt femhundra kronor.
      /Danne

      Kommentar

      • Oasis
        Användare
        • april 2004
        • 83

        #4
        Tottas han visst före
        /Danne

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Här får du lite tips...



          En bra guide på en övrigt väldigt bra sajt!

          Kommentar

          • Marcus1979
            Användare
            • januari 2003
            • 404

            #6
            Den bakgrunden kostade väl nånstans mellan 6-800 kr att bygga har jag för mig. Å ett antal timmar och svettdroppar... =)

            //Marcus
            960L Malawi

            Kommentar

            • janne dansk
              Användare
              • april 2004
              • 140

              #7
              jag undra tricella hur har du löst det med att "hämta" vatten till filter för jag antar att det är ett invändigt filter
              200l 1000l på g
              <b>
              Min Zoon</b>

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                "Hämta vatten"??

                I mina filterkammare som jag byggt till min 375a så har jag ett ytterfilter kopplat till varje filterkammare. Utöver detta så har jag en Powerhead Eheim Compact 1000 längst ned på botten, ståendes på en formad filtermatta, i vardera kammare. Dessa är kopplade till eheim-slang ut igenom bakgrunden.

                Kommentar

                • ingelsson

                  #9
                  Jag har med framgång använ mig av glasfiberarmerad plast.
                  en variant är att läga upp sten till lmpliga formationer och sedan täcka allt med byggplast. Laminera sedan och avsluta med grå och svart topcoat. Släng gärna lite sand i den våta topcoaten för att få struktur.
                  En annan variant är att vaxa en lämplig klipphäll gjuta av den och på de viset skapa en negativ form som du sedan använder som gjut form för din bakgrund. (Denna variant har jag inte själv provat, men andra har gjort det.)Sök på biblioteket bland båtbyggarböcker för att få råd om tekniken och materialval.
                  Viktigt när man använder glasfiberplast är att låta den härda ut ordentligt ett alternativ skulle kunna vara epoxiplast som är lite dyrare. Jag har använt bägge materialen vid ett större akvariebygge helt utan problem.
                  Den största svårighten är nog att åstadkomma en bra färgsättning som ser naturtrogen ut.
                  Kjell Fohrman har vad jag förstått också experimenterat en del med bakgrunder så även Lars-Erik Forsberg vad jag kan dra mig till mines i skrivande stund.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...