Sebra,palett,blåciklider i samma kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Covenant
    Användare
    • maj 2004
    • 42

    Sebra,palett,blåciklider i samma kar.

    hejsan, har förtillfället 1 par sebror och ett par palettciklider i mitt kar på ca 160liter 95x45x50 eller nått sånt. ett gammalt rostfritt är de. hemmagjort förmodligen också...

    Har precis hittat ett par blå ciklider som jag gärna skulle vilja ha i mitt akvarium, men den stora frågan är om dom får plats. för tillfället har sebrorna ett hörn och paletterna det andra hörnet.

    har 5 tigerbarber i karet just nu men de ska flyttas till ett annat kar.

    kommer det att fungera med de tre ciklidparen eller kommer jag att få vänta med blåcikliderna som ligger varmt om hjärtat så att säga, vet juh att ett par av blåcikliderna får plats iallafall. teoretiskt sett

    kan juh lägga till att det är ungdjur jag har förtillfället
    Ha tålamod med mig,jag är nybörjare, tack.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Nej det kommer tyvärr inte funka i längden. Redan nu är det tveksamt om paletter kommer kunna stå mot sebrorna i längden. Även blåciklider får problem med sebror, särskilt när akvariet är så kort.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Freddan

      #3
      Det kan fungrera ett tag, om blå cikliderna är större, framför allt hannen. Om inte sebrorna redan lekt så kommer dom att göra det, och då blir dom riktigt hemska. Jag har just nu sebror som fått yngel i ett 720 liters, tillsammans med en 2 Festae och en Grenisikla Xingo. När dom inte har yngel så dominerar Festaen och Grenisiklan, men när dom får yngel så flyger dom på allt, med ett sammarbete som jag inte sett hos någon annan fisk.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        I tre till fyra månader kan du säkert ha alla fiskarna under förutsättningen att de inte är vuxna. En stor sebrahane på 15 cm kan röja rejält och blåciklid blir närmare 20 cm. Säkrast är kanske att hålla paletter med blåciklid (om blåciklidhanen inte är stor nog att äta upp palettciklidhonan). Jag höll blåciklid och sebra i 200 l (110 cm) när jag var liten. Fiskarna skadade inte varandra trots att både blåciklid och sebra fick frisimmande yngel (oftast samtidigt). Blåcikliderna kom långt ifrån sin rätt i detta akvarium, men det funkar att "förvara" dem tillsammans.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...