540liters projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PsyM
    Användare
    • mars 2004
    • 460

    540liters projekt

    Hej alla.. känner på mig att detta inlägget kan bli rätt långt!

    Jag har ett gammalt 540 liters (15år) här hemma, nu är det så att jag fått tag i en btn bakgrund som kommer om ca 3 månader.
    så nu undertiden hade jag tänkt rusta upp akvariet samt bygga en akvarie bänk av lecablock!

    här kommer då några frågor!

    1 Vart kan man köpa lecablock?

    2 Någon som har siliconat om sitt akvarie? (har en känsla av att det är något man bör göra med ett så pass gammalt akvarie) vilket silcon är då bäst? och hur ska man gå till väga?

    3 Jag har två ytterfilter fluval 403 och Eheim 2213 ska jag behålla dem när Btn bakgrunden kommer eller är det bättre att byta ut dem mot innerfilter? vilket är bäst inner eller ytterfilter?
    (har haft många mardrömmar om ytterfilter som går sönder och drar ut vattnet över vardagsrumsgolvet)

    4 frigolit vill jag ha i bottnen av akvariet, antar att det är bäst att siliconafast detta oxå eller?

    5 bör jag ha i frigoliten innan jag sätter i bakgrunden, så bakgrunden kommer på frigoliten, eller ska jag skära ut frigoliten så så jag kan passa in den när bakgrunden kommit i karet?

    puh...börjar kännas som ett jobbigt projekt redan innan man har startat.. hehe

    tacksam för alla svar

    PsyM
    Min Zoon
    Mitt 900 liters
  • sundelin
    Användare
    • oktober 2003
    • 234

    #2
    Leca block kan du inhandla på närmsta bygghandel.
    Sök på forumet om silicon så hittar du nog dina svar, sök på filter så hittar du nog en del oxå

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Tjo!
      Tänkte försöka hjälpa till med det som det inte redan har svarats på!

      citat:2 Någon som har siliconat om sitt akvarie? (har en känsla av att det är något man bör göra med ett så pass gammalt akvarie) vilket silcon är då bäst? och hur ska man gå till väga?
      Jag har silikonat om ca 3-4 akvarium och ett 600liters bara för en vecka sen, och är man bara noggrann också så är det en baggis!När du silikonar ett så här hyfsat stort akvarium bör du vara noga med vilket silikon du använder, jag skulle köra med "Perennator" (givetvis bara för att det funkat kanon för mig) dyrt men bra!(sök här på forumet om att silikona om akvariet så kommer du hitta massvis)

      citat:3 Jag har två ytterfilter fluval 403 och Eheim 2213 ska jag behålla dem när Btn bakgrunden kommer eller är det bättre att byta ut dem mot innerfilter? vilket är bäst inner eller ytterfilter?
      (har haft många mardrömmar om ytterfilter som går sönder och drar ut vattnet över vardagsrumsgolvet)
      Jag tycker att ytterfilter är 100 gånger bättre än innerfilter så ha kvar dom om du vågar med det
      själv tycker jag inte det är nån större risk med ytterfilter och inget av alla dom jag har haft har nånsin krånglat!

      citat:4 frigolit vill jag ha i bottnen av akvariet, antar att det är bäst att siliconafast detta oxå eller?
      Jo det är bra att silikona fast det men tänk på att inte silikona dit det allt för mycket och heller inte med nån stor jätte prick med silikon i mitten av frigoliten för då kan det bli krågligt om du nån gång vill ha bort det!

      citat:5 bör jag ha i frigoliten innan jag sätter i bakgrunden, så bakgrunden kommer på frigoliten, eller ska jag skära ut frigoliten så så jag kan passa in den när bakgrunden kommit i karet?
      Ja det går, annars kan du malla efter bakgrund så att du får en som passar perfekt på botten!








      Kommentar

      • PsyM
        Användare
        • mars 2004
        • 460

        #4
        Tack för era svar sundelin och HeNkEdeh!

        då kommer en följd fråga vart köper jag detta Perenator silicon?
        och ska jag skrapa bort allt gammalt silicon eller ska jag silicona över det gammla?

        tack för hjälpen!
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Det finns på http://www.hjortgatanszoo.se och jag har även sett det i nån tysk onlineshop,

          Det beror på jag skulle rekommendera att du river i sär akvariet helt och hållet och får bort var enda lite mm med silikon!
          Fast har du ett alurams akvarium kommer detta bli extremt jobbigt så isf är det nog bättre att bara ta bort gammalt silikon och sen silikona som vanligt!

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #6
            Observera att Hjortgatans Zoo inte tar emot några nya beställningar.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • PsyM
              Användare
              • mars 2004
              • 460

              #7
              jepp jag har ett alurams akvarie (zooline) så det bäst är då att ta bort alt det gammla och sen ersätta med nytt! någon som vet ungefär hur länge siliconet håller?
              Min Zoon
              Mitt 900 liters

              Kommentar

              • PsyM
                Användare
                • mars 2004
                • 460

                #8
                jepp jag såg det fredrikr... tack ändå!
                Min Zoon
                Mitt 900 liters

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  Hur länge silikon håller..
                  Väldigt svårt att svara på jag har hört allt från 10-25 år och då beror det även på hur noggrann man är och vilket silikon man använder!

                  Jag hitta även den tyska sidan där det fanns http://www.sewatec.de/advanced_searc...ator&x=41&y=15 (dubbelt så billigt än sverige)

                  Kommentar

                  • mr_loffe
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 76

                    #10
                    Med tanke på BTN bakgrunden. Om jag hade varit du hade jag inte kapat en bit för att kunna ha frigolit under. Med tanke på att du kanske ska byta akvarium eller sälja den och då är den för liten för ett 540 sen? Frigoliten är ju betydligt billigare så det hade jag gjort.

                    M.v.h Loffe

                    Kommentar

                    Arbetssätt...