"Cichlasoma" festae, könsskillnader som små?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #16
    Jeff Rapps festaehane ser onekligen vacker ut! Skulle min bli så där vacker så skulle jag nästan kunna tänka mig att dumpa alla andra fiskarna och bara ha en ensammen festae i karet.

    Nej redtailen sålde jag för ett par månader sedan, jag har bara ungfiskar av ciklider i karet idag. Festae, carpinte, urophthalmus, salvini samt en okänd ciklidart.

    Jo urophthalmusarna har det tyvärr tungt, festaen attackerar dem inte för att döda eller så men han käkar rätt mycket fjäll så de ser tyvärr lite "skalliga" ut hela bunten.
    Men jag låter samtliga fiskar växa upp ihop även om det blir lite problem, jag tänkte försöka få ett fåtal fiskar att acceptera varandras närvaro som jag sedan kan fortsätta ha i det här karet. Tanken är att de själva ska få gallra ut sig så att endast de starkaste blir kvar i slutändan, de ska då vara vana vid varandra och förhoppningsvis gör det att de värsta slagsmålen uteblir.
    Lek är inget jag prioriterar den här gången, jag blev lite less på alla lekrelaterade problem då jag hade jaggorna och tänkte försöka få ihop ett "lugnare" kar den här gången. Vi får väl se hur lätt det blir med en festae i karet...
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Motaguensis
      Användare
      • juni 2003
      • 250

      #17
      Det er risikabelt å la alle de artene vokse opp sammen, men det kan også gå bra Jeg har lagt merke til at festae hunner er mer aggresive enn hannene, dette er i hvertfall min erfaring. De hannene jeg har hatt har vært sinnsykt aggresive fra de var 12-20cm, men de roer seg litt ned fra 20-25cm, og så blir de litt mer aggresive og territoriale ijen. Sånn var det i hvertfall på gamle hannen, og det virker som denne hannen her også har roet seg ned etter at han ble over 20cm. Hunnen jager andre fisk dagen lang.
      Dette er i hvertfall en utrolig fin og interisant art, så vil anbefale deg å beholde hannen din
      Preben

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #18
        Hehe jo det är helt klart ett riskabelt projekt men jag fick tipset av en bekant så jag tänkte kolla om det fungerar, om inte annat så har jag ju lite "reservfiskar" att köra vidare med om det blir pannkaka av allt.

        Hur säker är du på att min är en hane då du tittar på bilderna?
        Jag tycker den ändrar färg väldigt ofta, ibland har den kolsvarta linjer och väldigt orange kropp medan den ibland har väldigt blek och svagt röd kropp helt utan ränder. Jag har läst att även hanarna ska kunna ha ränder då de är aggressiva(vilket den här är) men jag tycker samtidigt att min har lite _för_ mycket och tydliga ränder emellanåt.Jag tycker även att ryggfenan blir rätt mörk då de där ränderna träder fram... Kan även hanarna pressa fram kolsvarta ränder och en mörk om än inte helt svart ryggfena?

        Kan det inte vara en väldigt blek och ovanligt blåprickig hona som är på väg att bli könsmogen?

        Jag ska försöka leta fram lite bilder då ränderna är framme och posta här nedan. Vänta ett ögonblick...
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #19
          Blek


          Randig


          Randigare
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Motaguensis
            Användare
            • juni 2003
            • 250

            #20
            FI: Jeg er 100% sikker på at det er en hann du har
            Etter min erfaring skifter festae veldig fort farge etter humør, og begge de store hannene jeg har hatt/har skfiter også farger på samme måte som din. Hunner har en sort flekk midt på ryggfinnen, ganske enkel å se allerede i en tidlig alder, og de har ikke så mange/ingen blå flekker på finnene og kroppen. Når de blir litt større har de svarte striper på kroppen hele tiden. Men din festae er jeg sikker på at er en hann som jeg sa, og du som du allerede har merket skifter den veldig fort farge etter humøret den er i

            Din festae er den vakreste jeg har sett på den størrelsen både på bilder og ekte, og hvis du beholder den, så tror jeg nok den der kommer til å bli et ekstremt fint eksemplar som du kommer til å ha mye glede av Si fra hvis du skal til Norge, og samtidig skal selge festaen din

            Sakl prøve å få lagt ut bildene av mitt par snart
            Preben

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #21
              Tack för alla positiva kommentarer, du är bra på att få en på bra humör!
              Jag ville ju så gärna ha en hona pga bilder jag har sett, bl.a. de på aquamojo.com, så det är väl därför jag vägrar släppa tanken på att det är en hona oavsett vad du säger. Förlåt.

              Jag skapade en tråd på predatoryfish också innan jag såg ditt svar. Kan kanske vara intressant att följa trots att jag nu litar på det du säger.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Motaguensis
                Användare
                • juni 2003
                • 250

                #22
                Var interisant å lese hva de skrev, alle skrev hanner, men noen var litt usikre Men hvis du vil spørre noen med ganske mye erfaring på alle mulige mellom-amerikansek cichlider, så anbefaler jeg deg å melde deg inn på dette forumet

                Dette forumet er litt nytt, så det er ikke så mye aktivitet der ennå, men det har bedret seg de siste månedene. Og de som driver denne siden, vet utrolig mye. Vet ikke om du har vært på den siden før men
                Preben

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #23
                  Tack för tipset, jag registrerade mig faktiskt på den sidan då den startades men har tyvärr glömt bort sidan sedan dess. Jag skickade ett PM till både dannydovii och johnycichla, även om det nu står klart att min är en hane så kan det vara intressant att höra vad de har att säga, säger de något intressant så meddelar jag här i tråden.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #24
                    Det där med "you never know" som amerikanarna pratade om har hela tiden gnagt i bakhuvudet på mig, jag vet inte om de säger så för att de är rädda att ha fel eller om det verkligen är så här svårt att könsbestämma festae. Hur som helst så färgade festaen idag om för första gången så att den liknade de hanar jag har sett på nätet, så nu köper även jag som amatör att detta är en hane precis som du säger Motaguensis.

                    Det var en av de okända cikliderna som fick festaen att färga om, den började mopsa upp sig efter vattenbytet och cirkulerade hotfullt med fenorna utspända runt festaen som bara stod på samma fläck och försökte se farlig ut eller nåt. De höll på i säkert 5 minuter, jag fotade och filmade givetvis som en tok. De rök ihop mot slutet i en liten liplock-fajt men ingen kom till skada och nu är allt som vanligt igen.

                    Lite bilder






                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Moga_
                      Användare
                      • september 2003
                      • 98

                      #25
                      FI: har du fortsatt bifasciatusene? Bilder av dem?

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #26
                        Nej tyvärr, 375an är det enda "stora" karet jag har just nu och i det går bara festaen och andra ungfiskar.
                        Bilder på bifasciatusarna hittar du här.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...