Sjuka diskus!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mickis
    Användare
    • maj 2004
    • 5

    Sjuka diskus!

    Nu är det kaos i mitt akvarium! Alla mina fem diskusar mår dåligt med ett flertal olika symtom. Jag har fem diskusar, mellan ca 6-10 cm, svenskodlade i ett 250 liters akvarium. Vattenvärdena ska vara bra, testade dem i en akvarieaffär ganska nyligen. Ph 6.8 och Kh 4. För ca två veckor sen klantade jag till mig och hällde i för kallt vatten i samband med ett vattenbyte, då min termometer tydligen hade gått sönder. Nån vecka efteråt hade två av diskusarna en vit hinna över ena ögat, vilket sen gick bort mer och mer. Starx efter fick den största något liknande skrapsår på huvudet, vid ena gälen, detta har nästan läkt helt. Tre av de mindre diskusarna andas bara med en gäle, även fast det värkar ha förbättrats något för två av dem. Även fenorna på de flesta firrarna är naggade, även fenstrålen.En av de större mörknar från och till, men är annars väldigt pigg. Igår kväll/natt var han nästan svart men hade återfått sin normala färg nu i morse. Den andra stora har varit slöast, från och till, men annars inte visat några synerliga tecken.Men idag hade hon två bomullsliknande prickar på ryggfenan. Alla fiskarna äter fortfarande med hyfsad aptit.
    Har behandlat med havssalt och håller på med dagliga vattenbyten, men jag börjar inse att jag nog måste medicinera oxå. Någon som har några bra tips på medicin och vart man lättast får tag i dem? Bor i stockholm, utan tillgång på bil, så Bromma är det en bra bit till. Tacksam för svar snartast!
  • petrol
    Användare
    • juli 2002
    • 167

    #2
    Vad har du för nitritvärden? Temp?
    Problemen du beskriver låter som om vattenkvaliten var tokig..
    Mvh
    Petter
    Nu med ett 3 meters revakvarium

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 804

      #3
      Hej Mickis.
      Vad har du för temp. i akvariet,andra fiskar.Har du inga andra fiskar ta upp tempen till 34-35Gr.har du torv i filtret om inte ta och läg i lite,små vatten bytten dagligen med aguasafe som lindrar hudskiktet på fisken.Enligt mitt tycke,var snål med saltet för ger du dom friskvatten så kommer dom igång snart.
      MVH Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • Mickis
        Användare
        • maj 2004
        • 5

        #4
        Hej Petrol och Mats!
        Tack för era snabba svar. Nitratvärden vet jag inte, på vattentestet som jag gjorde står det gh-6 och No2- coh No3-0,kan något av det ha med nitratvärden att göra? Hon i affären sa att det var bra vattenvärden för diskus. Men jag har haft tre av mina diskusar i ett halvår nu och de andra två i ett par månader så det verkar konstigt att de skulle ha börjat reagera för vattenkvaliten först nu. Just nu har jag lite stimfiskar plus en scalare oxå och temperaturen har jag skruvat upp till 31 grader. Den låg på 29-30 grader innan. Stimfiskarna kan jag kanske ta ut (har bara ett 12 liters i reserv) men kan scalaren klara en högre temperatur?

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Det som du harär troligen sviter av det kalla vattnet som du utsatte fiskarna för,höjer du temp så ta bort scalaren också med dom andra fiskarna för dom hänger bara med till ca.32-33Gr. sen dör dom.Det som jag skrev om torv är humusämnen och andra ämnen som höjer kvaliteten på vattnet.
          MVH Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          Arbetssätt...