Syresättning ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrGreen

    Syresättning ?

    Hej på er alla..

    Jag är på gång och skall tillverka någon form av reningsverk och har försått att syresättningen är av största vikt för både fisk o filter.
    Därför frågar jag om någon vet hur själva processen för syreupptagningen funkar.

    Kanske inte bara beskrivit i formler, för det begriper jag inte

    Droppfilter o cirkulerande ytvatten har jag ju läst mig till att det är fina fisken, men vad är det som gör att det är så bra ?

    Jag har läst väldigt mycket här på forumen där tekniken behandlas men ingen djupare information om hur det funkar.
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Inte är jag någon expert, men jag kan försöka dela med mig av hur jag har uppfattat det (ur en amatörs synvinkel).

    Luften och vattnet strävar hela tiden efter gasjämvikt, dvs att alla gaserna som finns i luften finns i samma mängd i vattnet. Utbytet av gaser sker där vattnet möter luften. Du kan i normala fall inte ha lägre eller högre halter av någon gas i vattnet än i luften. Undantagen är när du tillsätter extra av någon gas (tex: co2-tillsats för co2 halt och väteperoxid för syre). Givetvis så strävar vattnet efter jämvikt med luften även i dessa fall, men når aldrig sitt "mål". Det andra är när man ha onormal konsumtion av en gas (tex när man har för mycket fiskar och för överbelastat filter), även här gäller det grundläggande att vattnet strävar, men det når aldrig fram. Hur processen fungerar rent teoretiskt känner jag inte till och har aldrig funnit någon vits med att ta reda på det. Nedan följer då olika strategier för att hålla gasbalansen så "bra" som möjligt:

    Efterssom gasutbytet sker i ytan så kan man skynda på processen genom att ha större yta där luft möter vatten (droppfilter är väl ett bra exempel) eller så kan man öka mängden vatten som möter ytan och "jämnar ut" gaserna (här är ytcirkulation ett bra exempel).

    För oss som använder co2 tillsats så gäller så lite "stimulering" av gasutbytet som möjligt. Ytcirkulationen blir kontraproduktivt i ett växtkar efterssom co2 vädras ur för att få ner syre som växterna producerar i vilket fall.

    Det är mina amatörmässiga kunskaper i ämnet, jag hoppas att någon fyller på med mer teoretiskt resonemang, så kanske jag också lär mig något mer.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • april 2002
      • 865

      #3
      Lite tankar, som säkerligen kommer få mothugg hehe:

      Det viktiga är att maximera luftens kontakt mot vattenytan där gasutbytet sker.

      Många små bubblor har fantastisk stor yta, varvid luftpumpar med "syre"-sten faktiskt hjälper att snabbt nå ekvillibrium med luften.

      Samma princip som droppfilter, fast tvärtom, där man istället smetar ut vattnet över en så skrovlig yta som möjligt (ju skrovligare ju storre area) för att maximera ytans kontakt mot luften. Optimalt vore således att även ha en fläkt som hela tiden ventilerar droppfiltret med fräsch luft.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Jag hoppar över att komentera det första inlägget efterssom det är en het potatis . Jag undviker bubbel dels för att jag inte tycker att det är snyggt och dels för att det vädrar ur co2.

        citatamma princip som droppfilter, fast tvärtom, där man istället smetar ut vattnet över en så skrovlig yta som möjligt (ju skrovligare ju storre area) för att maximera ytans kontakt mot luften. Optimalt vore således att även ha en fläkt som hela tiden ventilerar droppfiltret med fräsch luft.
        Jag vet att jag läst mätningar av att köra droppfilter med och utan extra lufttillförsel med hjälp av en fläckt. Vad jag minns så var det nästa dubbelt så effektivt med. Jag kan minnas fel och jag hittar inte stället igen.

        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          Enkelt och mkt kort sagt, juh mer luft som nuddar din vattenyta juh mer syre blir det i vattnet, därför är ett droppfilter så bra, och så bryter de ner mycket bakterier som är skadliga osv.

          Kommentar

          • Joel_N
            Användare
            • mars 2004
            • 76

            #6
            Om man riktar utblåset mot ytan, blir det tillräckligt med syre i vattnet då??
            Hur mycket ska det "plaska"?
            //Joel, the one and only

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • oktober 2002
              • 985

              #7
              Ett droppfilter är förvisso bra för att vattnet syresätts, men om det bara var det man ville åt så kunde man lösa det lättare med kraftig ytcirkulation. Däremot gör droppfiltret att bakterierna i filtret omväxlande utsätts för luft och vatten, vilket ger dem en massa syre att arbeta med. Det gör att bakterierna blir mycket effektivare på att bryta ner föroreningarna i vattnet. Ett wet/dry ytterfilter använder samma princip.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Som fredrik säger så är droppfiltret till för att syresätta bakerierna också. Men nu är akvariet ett slutet system och ett vanligt ytterfilter käkar en massa syre. Så om filterbakterierna får syre via luften så kommer vattnet som kommer tillbaka från droppfiltret till karet vara mer syresatt än det som kommer ur ett vanligt ytterfilter. Detta gör att kapaciteten för karet vad det gäller mängd fisk ökar markant och slarvmarginalerna blir större. Faktum är att de nerbrytningsbakterier som krävs för att bryta ner skiten från en fisk konsumerar mer syre än själva fisken. Därför så är syresättningsproblematiken den enskilt vanligaste faktorn till varför det inte fungerar att överfylla ett kar med fisk (kraftigt aggresiva fiskar undantaget)

                citat:Enkelt och mkt kort sagt, juh mer luft som nuddar din vattenyta juh mer syre blir det i vattnet, därför är ett droppfilter så bra, och så bryter de ner mycket bakterier som är skadliga osv.
                Nja, ju mer luft som nuddar vattenytan ju snabbare sker syreupptaget. Givet en lite för stor mängd fisk i karet i förhållande till befintlig ytcirkulation så kommer syrenivån att bli högre vid mer ytcirkulation. Men man kan aldrig hamna på högre syrenivå än luften. Och det är ju på den nivån man alltid skall ligga, då spelar det ingen roll om du ökar mängden luft som möter vattnet för syrehalten i vattnet kommer ändå inte att öka.

                Droppfilter (som alla biologiska filter) bryter främst ner proteiner till nitrat med hjälp av "goda" bakterier. Du kan inte bryta ner skadliga bakterier i ett filter.

                MVH
                Magnus

                Kommentar

                Arbetssätt...