Yngel foder(Enatiopus"kilesa")

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • THOMAS.H
    Användare
    • maj 2004
    • 48

    Yngel foder(Enatiopus"kilesa")

    Vilket foder är det bästa för mina kilesayngel,(första leken) honan spottar snart.Jag har hört att dom är []jävligt svåra att klara pga av att de är känsliga för maten.Ska visst ha väldigt finfördelad mat,tom artemia är svårt då en liten del skal kan ställa till stor skada med magen och tarmarna.Det ska visst finnas någon slags finare artemiatyp
    till saltvattensfiskar,kan det funka tro?Nån som provat?I sånt fall vad heter den och var får jag tag på den?Jag är tacksam för alla tips
    TH
  • Kenneth
    Användare
    • april 2002
    • 277

    #2
    Jag kör med loppor jag fångat till mina Enantiopus melanogenys. Det fungerar jättebra. Däremot verkar det krävas mycket bra kvalitet på vattnet.
    MVH
    /Kenneth Johansson,

    ordförande
    Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
    Ansvarig för Ciklidstämman 2007

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Bosmidier och cyklops borde väl funka fint. Annars borde det väl gå att göra en sörja utav brineshrimp och hälla i. Det sistnämde kräver att man håller god vattenkvalite och täta vatten byten.

      Jag håller förnärvarande på att dra upp ett 30-tal flavipinnis yngel och de är också svåra att ge mat för de är så himla små. Byter 10% vatten efter varje matning och de har verkligen växt bara på några dagar.
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Artemia borde väl funka så länge man inte får med skalen? Göra pulver av flingor borde väl funka, och även cyclops. Jag beställde 10 kilesa, det var F1 på ca 2-3cm (inte yngel direkt men iaf), en ahde blivit klämmd i påsen och fick avlivas. Nu är dem 5-6cm och jag har inte ahft dem speciellt länge, växt väldigt bra, mina har fått cyclops, räkmix och flingor. Om några månader kanske jag får första kullen och då får vi hoppas att det går bra.

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          De lär nog inte få yngel om en månad expn ... de måste komma upp i storlek först, samt att de kan vara väldigt svårlekta.

          Lycka till
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • THOMAS.H
            Användare
            • maj 2004
            • 48

            #6
            Endast 5-6cm då får du nog vänta!Mina är mellan 10-13cm och har nyss börja lekt och dom växer sakta.Det blev 13yngel den 20/5.Första veckan dog 9st,jag provade att mata med torkade skalade artemiaägg ,gick åt[xx(]helvete!Provade sedan att krossa artemiaäggen mellan två skedar funkade inte heller,2 till dog.Hmm!Smula sönder flingfoder?Sagt och gjort upp och stal lite av ungarnas flingfoder från deras sällskapsakvarie,smulade sönder(väldigt fint)och blötte upp det,tog ett par droppar på fingret och se det funkade,de 2 stackrarna som var kvar lever än och har snart blivt så pass stora att de kan börja äta artemia.
            TH

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Gött att der är en kvar i alla fall. Du får nog räkna med att det dör mellan 25-50% av ynglen. Det är rätt normalt.

              Mvh
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • THOMAS.H
                Användare
                • maj 2004
                • 48

                #8
                Dubbelt så gött Carl! Det är två som lever.

                Mvh TH
                TH

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  Fin fint
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...