Sida om att kläcka Artemia.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    citatå tal om levande foder, någon som vet var man får tag i en kultur micromaskar?
    Det enklaste tipset är att gå med i en akvarieförening. Det är alltid någon som odlar dem.

    Annars får du anonsera efter en startkultur. Det går skicka på posten om det inte är frost.

    En startkultur kostar ofta fem spänn på en auktion, men snåla inte med betalningen om någon är snäll att ställa upp med att posta.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #17
      Hej!

      Jag har ytterligare några frågor angående Artemia kläckning.

      Vad är poängen med att sila och skölja artemian? Kan man inte bara skopa den direkt ner till ynglen? Så gjorde jag sist jag kläckte artemia och jag tyckete det verkade funka bra.

      Om man har artemian i en mer traditionel kläckare, typ en uppochner vänd pet flaska med luftpump. Hur undviker man då att få med äggskal och okläkta ägg när man matar?

      Ytterligare en fråga, näringsvärdet i artemian minskar snabbt, finns det något lämpligt foder man kan ge dem för att upprätthålla ett högt näringsvärde.

      Informativ sida förresten, mycket pedagogisk.

      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #18
        1) Sköljning: Det är för att undvika salthalts-chock och för att undvika att få ner bakterier från det rätt smutsiga vatten artemiorna kläckts i. Det är inte nödvändigt att skölja, men jag har en gång dödat en hel kull scalare-yngel genom att inte skölja, så nu gör jag det.
        2) Äggskal: Det gör man inte. Man får med så få äggskal som möjligt genom att samla artemiorna med en lampa mitt på PET flaskan (en del skal flyter, en del sjunker, få hänger mitt i vattnet), men äggskal får man allt med.
        3) Näringsvärde: Ja, ett antal. Det enklaste är att ge mycket små! mängder öljäst. Vattnet hos artemiorna blir dock snabbt skitigt, och jag skulle istället rekommendera att kläcka mindre mängder, så att du hinner göra av med dem på ett dygn.

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #19
          testar ditt tips nu. skönt om det funkar utan att ha på syre pump, vilket jag alltid haft innan.

          Kommentar

          • Henreb
            Användare
            • november 2004
            • 56

            #20
            Har också bra erfarenheter av detta enkla sätt att kläcka artemia. Det enda problemet är var man ska placera byttorna man kläcker i. De har en tendens att alltid stå ivägen...
            540L Sydamerika

            Kommentar

            • mikro
              Användare
              • november 2002
              • 666

              #21
              Jag har alltid bara kört i en vid skål tidigare, utan omrörning och luftpump, och det har funkat hyfsat men insamlingen har alltid varit lite lagom knepig.

              Låter som ett bra och enkelt tips! Har redan satt igång första testodlingen ; )
              /Mikael

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #22
                hur avgörande är luftpumpen?

                Kommentar

                • Chicke
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 497

                  #23
                  Det här sättet funkar perfekt! Jag har 2st yngel kullar som jag matar å ja tar typ ett halv kryddmått artemia..å det blir till å med för många kläckta ägg tycker jag.. känns som man övermatar..

                  Kommentar

                  • LadyTiera

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                    hur avgörande är luftpumpen?
                    jag har inte använt luftpump iaf, fick en stor skörd hoppande småprickar.

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      #25
                      det vore ju kanon om man slipper pumpen ,då den ofta surrar lite så störande.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...