Filtermaterial

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elaur

    Filtermaterial

    Vilket/vilka filtermaterial rekommenderar ni akvarieproffs?
    Biobollar, filtermatta mm?
    Skulle vara bra om det fanns något som inte behövde rengöras varje vecka..
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Proffs vet jag inte om jag är, men jag rekommenderar att använda biobollar, den mjukare varianten av keramikrör och blå filtermatta (PPI 10).

    Jag har provat mig fram genom åren, men tycker att detta är den bästa kombinationen för ett ytterfilter.

    Jag förutsätter att det var filtermaterial till ytterfilter som du syftade på, men rengöring en gång i veckan behöver du inte göra med ett ytterfilter. En gång var tredje månad eller vart halvår duger bra. En del har inte rengjort sitt ytterfilter på ett år...

    Kommentar

    • elaur

      #3
      Hade tänkt ytterfilter, men nu blev jag ju lite intresserad av de där filtermattorna (kuberna, svamparna??) som man borrar hål i och gör ett filterfack till. Måste fundera lite till tror jag.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det du menar är den blå filtermattan PPI 10...den är väldigt bra som filtermaterial.

        Kommentar

        • Emil Martinsson
          Användare
          • november 2003
          • 167

          #5
          Jag kör med filtermatta i hela ytterfiltret. Min åsikt är att detta ger maximalt med filteryta. Makaroner har mycket liten filteryta i jämförelse med matta. Biobollar tror jag funkar bäst i ett droppfilter där vattnet långsamt kan rinna genom dom, i ett ytterfilter tror jag det är lite för kraftigt flöde för att bollarnas filteryta skall utnyttjas till fullo.
          Med filtermatta har jag hittils inte haft några problem med att filtret kläggar igen och att cirkulationen pga detta reducerats. Man bör nog inte ha finare matta än PPI 10 dock.
          Emil
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Jag kör också endast med blå filtermatta (i karen) och när du en gång fått balans i ett nytt kar rubbas den aldrig! 4-7% av karets volym är en bra riktlinje.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag har aldrig provat med enbart blå filtermatta, men nu när ni skrivit så gott om detta så ser jag det absolut värt att prova...

              Kommentar

              Arbetssätt...