Melanurus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • troskar
    Användare
    • februari 2003
    • 13

    Melanurus?

    Hei,

    Jeg var en tur i Guatemala i april, blant annet rundt Lago Peten. I denne innsjøen finnes det flere ciklider, blant annet Petenia splendida som kalles 'blanco' og fås kjøpt på alle restauranter
    Langs strendene var det ciklider av en eller annen Thorichthys-art, og en art som jeg er usikker på. Den nedre del av kroppen er svart, den øverste gulfarget. Størrelse på par med yngel var ca. 12-15 cm.

    I boken 'Mittelamerika - Cichliden und Lebendgebarende' av Hans J Mayland, kalles denne fisken Cichlasoma melanurus (boken er fra 1984). Den er mer utpreget gul og svart enn for eksempel fisken som hos cichlidae.com (http://www.cichlidae.com/gallery.php?genus=Paratheraps) kalles melanurus. Begge sies likevel å komme fra Lago Peten.

    Fisken som de fleste steder kalles melanurus ligner (i mine øyne) veldig på synspila. So what's the story? Finnes den en variant av melanurus som er mindre rød og mer gul / svart, eller er det snakk om navneforvekslinger. Eller drakk jeg kanskje for mye øl?

    troskar
  • Motaguensis
    Användare
    • juni 2003
    • 250

    #2
    Hey
    Du er heldig som har fått den drømmen om å være i Lago Peten å dykke
    Fisken går under navnet Paratheraps melanurum/melanurus for tiden tror jeg. Grunnen til at noen har litt andre farger enn andre melanurum er at de er forskjhellige fargevraianter, den fra Lago Peten er en annen, mens en i Motagua elva er en helt annan fargevariant av samme fisk. De er meget nært beslektet med Paratheraps synspilum. Så det er ikke navnforvekslinger, finnes ofte mange forskjellige farge varianter av en art, på grunn av at de lever utover et stort område. Hvilke arter så du? Så du Parachromis motaguensis og dovii?
    Preben

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #3
      oj har du varit i guatemala!! Min kusin är bosatt där och jag håller på att spara ihop till en resa i nuläget! Kunde du exportera ciklider på besöket eller var regeringen och framme och visa långa fingret eller? Skriv mer är väldigt intresserad! eller så kan du ju maila mig på Rivulatus76@hotmail.com
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • troskar
        Användare
        • februari 2003
        • 13

        #4
        Motaguensis:
        Da var det melanurus jeg så. Det finnes ekstremt mye av den gul/svarte varianten i Lago Peten, men jeg har ikke sett den andre steder. Vet du om noen har importert den til Norge/Sverige? Den er ganske unik i utseende. Så flere par med noen meters mellomrom, alle med yngel. De var ganske tøffe, og flyttet ikke på seg selv om det kom svømmere i nærheten.
        Av andre ciklider, var det mest synspila (finnes i hver en liten bekk...) og salvini. Salvini var det spesielt mye av i Macal River i Belize. Ellers så jeg en del yngre viejaer (som det er vanskelig å skille fra hverandre når de er små) og Thorichthys (meeki eller pasioni, skulle jeg tro).

        Jeg så det jeg tror var friedrichstalii eller motaguensis i Laguna Petexbatun 7-8 mil sør for Lago Peten. Men jeg sliter med å se forskjell på Guapotene når de er små. Derimot var det krokodiller der, og ettersom sikten var dårlig, fant jeg ut at det var best å komme seg på land igjen.

        Rivulatus:
        Ja, Guatemala er absolutt verdt en tur. Billig og hyggelig. Dessverre ser det ut til at regnskogen i nord forsvinner veldig fort pga landbruk og befolkningsvekst, og det er jo trist å se kloakk og søppel gå rett ut i elver og sjøer.

        Jeg fanget ikke fisk, så jeg har ikke svar på spørsmålet ditt. Pga reiseruten var det umulig å få med seg noe som helst (Guatemala - Belize - Mexico). MEN: jeg ble fortalt at det ikke skulle være store problemer å få med seg fisker ut av Guatemala. (Jeg tror det lureste er å sende avgårde en mail til ambassaden og spørre dem - de kan sikkert sende deg til riktig departement i det minste.) Mexico derimot er helt håpløst - der er det vanskelig å få tillatelse, og det er tilogmed ulovlig å frakte levende fisk på tvers av delstatsgrenser uten ett eller annet dokument (og tro meg, de stopper og undersøker biler...)

        Beklager at jeg ikke kunne gi bedre svar.

        troskar

        Kommentar

        • Motaguensis
          Användare
          • juni 2003
          • 250

          #5
          Troskar: Ja, Melanurum er importert til Norge, de fleste kommer fra et par som kom inn til Norge for en del år siden, tror paret lever enda, og moga her på forumet som har det Hvor bor du i Norge, vet om noen i Trondheim, som har melanurum, hvis du er intyerisert. Han bruker i hvertfall å ha yngel å selge. Veldig fint par han har Og Moga sitt par er det fineste jeg har sett. Er også 2-3 til salgs på City Syd i Trondheim nå Skulle gjerne sett en av Guapotene i naturen, har selv 2 F1 Parachromis friedrichsthalii par og en del unge managuense, har solgt avlsparet mitt av managuense no nettop.
          Men du får nok tak i melanurum i Norge, men er nok litt verre i Sverige med denne arten tror jeg, men er ikke sikker. Drømmen min er å dra til Lago Peten og se den Gule varianten av Friedrichsthalii, som er meget sjelden i handelen. Jeg skal til Domunikanske republikk i sommer, vurderer å fange noen haitiensis, men skal bare være der en dag, så skal jeg videre med cruise. Har selv vært å Costa Rica og Panama, men i elva i Costa Rica var det fult av Crocodylus acutus. De ble ikke større enn 280cm vanlighvis, men sånne sjanser ville jeg ikke ta da. Tror det var Dovii og noen andre arter i elva. Jeg var bare 13-14 år den gangen, og var ikke fult så interisert i hobbyen på den tiden, selv om jeg var litt Og i Panama for vi igjenom Panamakanalen med båt, det sies jo at det er en god del arter i Gatun sjøen. Blant annet Vieja maculicauda. Dykket i en elv i Puerto Vallarta i Mexico på samme turen, men det er bare Beani som lever så høyt oppe i Mexico og den er vanselig å finne, selv om jeg så noen interisante krepser og en merkelig fisk.
          Preben

          Kommentar

          • Moga_
            Användare
            • september 2003
            • 98

            #6
            Troskar: Morsomt å høre at du har vært på tur og dykket Den svarte fargen du har sett på melanurus er noe som kommer mer frem under lek og yngelvokting. Da blir foreldrene blå/svart under haka og brystpartiet, noe som er veldig vakkert å se på! Øynene går over fra himmelsblå til skarp gullfarge også i denne fasen.
            Hvor holder du til i landet?

            Kommentar

            • troskar
              Användare
              • februari 2003
              • 13

              #7
              moga_:

              har du bilder av dine melanurus, og vet du hvor de kommer fra? jeg ble veldig fascinert av varienten fra lago peten.

              jeg bor i oslo, men pga ombygging av leilighet er det umulig å kjøpe inn fisk før etter sommeren en gang.

              alle:
              jeg har forresten kikket mer på melanurus, og har kommet frem til at to fisker som jeg hadde for 20 år siden faktisk var melanurus og ikke synspila, som jeg trodde inntil i går paret jeg hadde den gangen bodde i et trangt 500-liters akvarium med altfor mye fisk (jeg var ung...) likevel lekte de hver tredje måned. paret ble solgt til en butikk i oslo da jeg kuttet ut akvarium til fordel for alt mulig annet.

              er det forresten noen som har erfaring med transport av viltfanget fisk fra mellomamerika og tilbake til norge / sverige? kommer til å prøve en ekspedisjon en gang.

              Kommentar

              • Moga_
                Användare
                • september 2003
                • 98

                #8
                Ja har mange bilder av de som ligger på nettakvariet. Er du medlem der? Her har du en link med en del bilder! Blir oppdatert hele tiden når det skjer noe nytt.

                Kommentar

                • troskar
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 13

                  #9
                  moga_:

                  flotte fisker du har der! regner med at du har noen flere akvarier enn gjennomsnittet for å få plass til den gjengen. et annet spørsmål: hvordan får du tak i fisker som guttulatus og nourissati? guttulatus har jeg vel aldri sett i norge, mens nourissati har de en stund hatt to av i en butikk i oslo - antar at det er du som har forsynt dem med disse?

                  ang. melanurus: det rare er at i den varianten jeg så i lago peten, var det ikke noe antydning til rødt eller grønt. den var mer eller mindre utelukkende svart og gul. jaja, jeg har søkt litt på nettet, og alle melanurus jeg fant ligner på dine... den eneste fisken jeg finner som er lik i farven som dem jeg så, er den fra boken jeg viste til i det første innlegget ('cichlasoma melanurus aus dem lago peten'). denne boken er forresten fantastisk hvis du er fan av mellomamerikanere og kan en smule tysk. en god del bilder og fangsthistorier.

                  dine melanurus blir forresten konsekvent kalt synspilum i denne boken.

                  Kommentar

                  • Moga_
                    Användare
                    • september 2003
                    • 98

                    #10
                    Hei igjen!

                    Kjøpte guttulatusene fra en leverandør i nederland eller var det tsjekkia gjennom en norsk leverandør. Det kom 6 yngel på 3-4cm. Nå har jeg en trio igjen og det ser ut til å bli en stabil trio også! Hannen og den minste hunnen har pusset en stein i to dager nå så jeg håper på egg i løpet av de første dagene.
                    Er mye hjemme om dagen så det er bare å slå på tråden om du vil!
                    75173484 / 92082639
                    Skal til oslo om ei ukes tid også så

                    Kommentar

                    Arbetssätt...