Ciklidbladet 2/2004 synpunkter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #46
    ok. jag såg nu i artikeln att det stod att han kör en bandning med mer räkor (hade bara skummat igenom artikeln).Hursomhelst, det var nog jag som läst fel
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #47
      Jag tror faktiskt att Calles räkmix fungerar riktigt bra med den kombination han har...jag funderar på att prova den.

      Sedan tycker jag att det finns många artiklar i nya CB som förtjänar stor (större) uppmärksamhet.

      "Hur en blev två..." Trevlig historisk läsning och lättläst.

      "Den som vill ha fisk..." är, precis som Daniel Odell tycker, helt underbar.

      "Västafrikanska ciklider, del 1" var också en liten juvel, då jag tidigare haft Pelvicachromis...del 2 blir intressant att läsa i nästa (?).

      "Parachromis Dovii - del 2" Intressant, även om denna kategori inte är mina favoriter direkt...men jag kan förstå de som är bitna.

      "Ptychochromin förvirring" Ciklider från Madagaskar är en helt ny del för mig så därför var artikeln riktigt kul att läsa.

      "Sorger og glaeder med Pseudotropheus Demasoni" Demasoni är en av de hetare ciklidarterna just nu tycker jag. Helt i tiden att läsa om dessa och verkligen trevligt med artiklar från våra grannländer.

      "Fiskfälla" Fiffig och aningen för liten plats till en genre med stor potential i CB.

      "Expanderande akvarieintresse" Kul artikel av Jonas som speglar lite var mans/kvinnas start och upplevelser inom akvariehobbyn. Denna del är viktig då det känns bra att det finns plats åt vanliga lättlästa artiklar om livet för en hobbynisse. Jag gillar denna del, men precis som Gosatta skrev så känns det roligare med "hemma hos"-besök där en utomstående berättar...dock en bra artikel med jordnära berättande.

      "Ciklidstämman 27-28/3 2004" Ja vad säger man? Artikeln är ju bra...men jag var ju inte där så då kan den ju inte få högsta betyg! Dock höga stilpoäng på Ola Svensson, Gosatta och Orm!
      Den tunnhåriga säljaren från en viss akvarieaffär får nog konkurrens nästa år av en annan tunnhårig man väl känd för sin fadäser...

      "Hur jag får mina Tropheus att leka" Calles artikel var bra och intressant. Roligt med nya idéer. Dock så kan man nästan inte fela med artiklar om Tropheus...

      Som slutbetyg får CB nr2 2004 ett betyg på stark 4:a. En härlig mix av arter, områden och olika tyngd på artiklarna. Micke har verkligen hittat en förträfflig mix hittills som utvecklar CB. Jag är supernöjd med hela konceptet, även om det finns vissa områden som jag tycker man kunde utöka...t ex DIY-artiklar.

      Kommentar

      • Sara Söderström
        Användare
        • april 2002
        • 18

        #48
        Hm... Jag har inte fått något Ciklidblad! Blir ju väldigt suktad att läsa det efter att ha tagit del av allt beröm. Hoppas det kommer snart med posten, eller kan bladet ha gått i retur måhända?! Jag har inte flyttat.

        MVH/
        Sara S

        Kommentar

        • Bjarne Sætrang
          Användare
          • oktober 2003
          • 167

          #49
          Fikk mitt CB i dag Virkelig bra!!!
          Mvh Bjarne
          www.aquadigital.net

          Kommentar

          • Felipe
            Användare
            • april 2002
            • 327

            #50
            Kul att sa manga gillade artikeln om Uruguay!!
            Fast om sanningen ska fram maste man tacka Kjell for att han "orkade tjata" pa mig under ett helt ar...plus Mickes arbete for att ratta till alla stavfel (att dessutom sakna alla svenska vokaler pa tangenten gor inte saken battre...).
            Nu ar det bara att vanta pa att C.B. kommer ner hit till Uruguay om nagra dagar.....spannande!!

            Ha det!
            Felipe
            Felipe

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #51
              Det var en väldigt intressant artikel Felipe! Jag hoppas att det inte tar ytterligare ett år innan jag får läsa något nytt ifrån dig.

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #52
                Tricella: Jag ville egentligen att en utomstående skulle göra intervjun men det känns ju jätteskoj att fråga om någon kan åka hem till mig för att genomföra en intervju när det var jag som fick uppdraget o fixa till en artikel.

                I vilket fall som helst så var det ett underbart nummer, jag älskade Felipes artikel, Calles troffe-artikel var kul o intressant läsning. Västafrikanska ciklider var också helt underbar. Det var definitivt hög klass på alla artiklar denna gången. Fler sådana nummer tack
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #53
                  Jonas: Jag hoppas att du förstår att jag gillar artikeln du skrev...jag menade bara själva modellen som så. Det gör heller inget att "hemma hos" artiklar varierar. Jag hoppas att du inte tog illa upp för det var aldrig min mening...

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #54
                    Nu går det att rösta på favoritartikel i CB 2 på förstasidan.

                    citat: Jag är supernöjd med hela konceptet, även om det finns vissa områden som jag tycker man kunde utöka...t ex DIY-artiklar.
                    Det tycker jag också men för att det ska vara möjligt måste det ju också komma in fler "gör det själv"-artiklar. Huvudsjälet till den pågående "Bästa idé"-tävlingen" är att det ska komma in denna typ av artiklar, så förhoppningsvis kommer det att bli mer "gör det själv"-tips i CB framöver.

                    citat:Jag gillar denna del, men precis som Gosatta skrev så känns det roligare med "hemma hos"-besök där en utomstående berättar...dock en bra artikel med jordnära berättande.
                    Jag tycker att det är mycket trevligt när medlemmar själv skriver om sitt hobby. Det kan vara minst lika trevligt som om någon utomstående skriver, vilket Jonas artikel är ett lysande exempel på.

                    citat: Hm... Jag har inte fått något Ciklidblad! Blir ju väldigt suktad att läsa det efter att ha tagit del av allt beröm. Hoppas det kommer snart med posten, eller kan bladet ha gått i retur måhända?! Jag har inte flyttat.
                    Skicka ett mail till medlemsansvarig, medlem@ciklid.se
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Felipe
                      Användare
                      • april 2002
                      • 327

                      #55
                      Hej Tricella!
                      Ett ar till??....nja....nej...det far vi hoppas att det inte blir.
                      Som jag sade till Kjell nar han forst kontaktade mig; problemmet for oss har nere ar det att tiden racker inte till...dels ar det alla olika aktiviteter (guidade resor, reptilexpon, fangst av ciklider,etc)samt den mycket svara ekonomiska situationen i landet som gor att man inte vet hur man ska kunna klara sig nasta manaden.
                      Dessutom brukar jag aldrig skriva och det ar svart att hitta amnen som folk kan tycka ar intressanta.....kom med forslag??

                      Ha det!
                      Felipe
                      Felipe

                      Kommentar

                      • fredrikr
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 985

                        #56
                        Jag skulle personligen gärna läsa om hur en ciklidexportör jobbar - allt jag vet är i stort sett att det dyker upp VF ciklider i affärerna ibland. Kanske följa arbetet med en sändning från början till slut, för att få en känsla för vilka praktiska och byråkatiska hinder som måste övervinnas, hur lång tid olika saker tar, vad fiskarna utsätts för, hur stora riskerna är för fiskarna i olika led, vilket ekologiskt perspektiv man har etc.
                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #57
                          Tricella- jag tog jätteilla upp. Icke en chans. Jag gillar också när någon utomstående skriver om någons akvarium. Man får ett annat perspektiv på det. Men jag ska inte neka att det var skoj o skriva artikeln, jag kom på en massa grejer om mina akvarium som jag annars inte hade tänkt på.

                          citat:Jag tycker att det är mycket trevligt när medlemmar själv skriver om sitt hobby. Det kan vara minst lika trevligt som om någon utomstående skriver, vilket Jonas artikel är ett lysande exempel på.
                          Tack []

                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #58
                            Jag tyckte din medlemspresentation var väldigt intressant Jonas, det är alltid kul att läsa om andra akvaristers intresse, vad de brinner för och vilka framtidsdrömmar de har osv, att du skrev den själv gjorde bara att presentationen blev lite mer personlig och det är väl inget fel med det.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #59
                              Nu har jag äntligen fått mitt ciklidblad. Väldigt imponerande. Alla nordiska länder är utom Island är ju representerade. Sedan är ju bredden fantastisk. Flera olika sorters artiklar och när det gäller vilka sorters ciklider som representeras så är det rätt fantastiskt: Sydamerika, Mellanamerika, Malawi, Tanganyika, Västafrika och Madagaskar! Jag klarar helt enkelt inte av att hitta en favorit. Ni som tycker att systematik är tungt och tråkigt: Missa inte att andra halvan av Sonias artikel är rent akvaristisk!
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Per H
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 147

                                #60
                                Hej! Jag är medlem sedan en vecka. Vet att jag missade #2-utskicket men undrar ändå om det är möjligt, mot att jag betalar extraportot, att jag ändå kan få #1 o #2 nu före sommaren? /Per Hanstorp- Göteborg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...