Byggplaner för bänk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    Byggplaner för bänk?

    Håller bit för bit på att shoppa ihop ett 540 liters (150x60x60), men har lite problem med att hitta en bra & billig bänk. Jag hade ursprungligen tänkt mig ett 360 liters, och då hade jag använt IKEAs "Groland", som är massiv så det räcker, men tyvärr för kort för ett 540.

    Så - alla länkar till ritningar på bra trä-bänkar för akvarier i denna storlek tas tacksamt emot!

    Alternativt om nån vet nån bra & hyfsat billig färdig-bänk man kan köpa till ett 540.
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    #2
    Det enklaste och billigaste (?) sättet är 4 stående lecablock och en
    träram som sedan karet står på. Din fråga gällde dock träbänkar så här
    är en länk till just en sådan :

    Pigge
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Denna bänken är till ett 150x60x60 och är grymt stabil. Den kan ju kläs med snygga plattor för att se lite trevligare ut. Jag har ingen nogrannare beskrivning men man ser ganska bra på bilden.



      Annars håller jag med om att leca är kanon. Det är bara att spackla själva lecan med väggspackel och sedan måla så ser det bättre ut också.

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Hehe, "grymt stabil" är nog bara förnamnet ! Tror du kan fylla ditt kar
        med kvicksilver och bly utan att träställningen ens börjar svettas !!!
        Pigge
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Man kan ju använda det populära husfixen på Lecan...

          Sedan kan man måla i vilken färg man vill...eller blanda i pigment.

          Jag har tillverkat en träställning till mina 105r (som kan ses på min zoon plats), men tyvärr hittar jag inte tillbaka till den sidan där jag tog tipset ifrån. Jag använde reglar 2"4 för hela bygget och det är överstabilt så det skriker...men bättre det än tvärtom.

          Övriga delar jag använde var:

          Vinkeljärn
          Skruv
          Spånskivor
          Trälim

          Hela ställningen står på tillklippta liggunderlag (svarta) för att skona mattan på golvet från märken. Hela ställningen är brunbetsad.

          Jag köpte tillkapade bitar efter mina egna mått på Beijers bygg (viktigt att varje bit kapas rak).

          Kommentar

          • Mattias Nilsson
            Användare
            • april 2002
            • 467

            #6
            hur man för att få karet ilod om man använder leka? Eller jämnas trycket ut så mycket att det inte behövsom man kör med skiva-leka-skiva? Beror givetvis också på hur ojämnt golvet är, men hur har ni gjort?
            Mvh
            Mattias

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #7
              Så här gjorde jag till ett 110x55x55 med 19 mm mdf-skiva: http://www.lindersson.se/images/Akva...byggd_bank.jpg
              Lackad å klar:


              Öka på måtten bara, och så bör det nog vara en stående skiva till.
              Anders L

              Kommentar

              • fredrikr
                Användare
                • oktober 2002
                • 985

                #8
                Jag jämnade ut min leca-bänk genom att "shimsa", dvs lägga en eller
                flera millimetertjocka plåtbitar i de hörn som var lägre än de andra. Min bänk är uppbyggd av:

                Ett lager 10mm frigolitskivor, en under varje block (på golvet)
                Tre st leca-block
                Ett lager 20mm tjocka brädor, vilka bildar en hylla.
                Tre st leca-block.
                Ett lager 45mm tjocka plankor.
                Shimsbitar där det behövs.
                En 10mm tjock frigolitskiva.
                En 12mm tjock Plyfa-skiva (vattentät, hård plywood)
                En 10mm tjock frigolitskiva (direkt under akvariet).

                Brädorna, plankorna och de tre hela skivorna närmast akvariet är alla lika stora som akvariet.

                Det här funkar bra för mig, kostar inte mycket, men är lite jobbigt att släpa på när man ska bygga bänken eller flytta den - den väger nog ca 140kg. Eftersom sakerna bara är staplade på varandra blir dock det tyngsta enskilda objektet man måste släpa på ett leca-block, vilket väger ca 20kg.

                Man kan se bänken här, även om bilden inte visar just bänken så bra (och inget annat heller för den delen : http://akvarium.ramsberg.net/HelaKaret.jpg
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Den sida som jag inte hittade förut som påvisar hur man bygger en träställning är:



                  Den är inte alltid uppe pga att Tony har sidan ligger på sin egna webbserver.

                  Man kan dock se hans bygge på bild här.

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Right on.
                    Jag gillar de där träbänkarna, det ser rätt mycket ut som en bänk jag byggde för tusen år sen till ett 200.

                    Funderar på att köpa en massivträ diskbänks-skiva på IKEA som topp - de är plana, hårda, och man kan få dem tillsågade lite hur man vill, går bara på ett par hundra. 22 mm MDF till botten, baksida och sidor. 2" fyrkantreglar inuti, med vinkeljärn.

                    Det svåra blir dörrarna. Jag har liksom aldrig blivit vän med gångjärn och dörrar, det blir alltid en massa strul.

                    Kommentar

                    • Aldebaran

                      #11
                      Gjorde klar min bänk igår till mitt 900 liters. Har gjort samma konstruktion som Tony (den länk som Tricella hänvisar till),fördelen med den bänken är som jag ser det möjligheten att justera varje ben
                      inviduellt.
                      Sedan satte jag en 2*3 som en ram runt benen, för att kunna klä in den med panel och göra dörrar. Håller förmodligen för tre elefanter sa killen som hjälpte mig att limma burken.


                      Kommentar

                      • Andreas67

                        #12
                        Jag får väl göra ett litet inlägg och flagga för min lösning.
                        Ni kan se den på http://www.andreas.nilsson.sbgb.se/
                        Det blev nog en stor bild så det kan ta lite tid att öppna.
                        Bänken är byggd av "bya-sten" som jag hade tillgång till. Spånskivan som ligger mellan akvariet och "bänken" har jag dolt med en list.
                        Den enda nackdelen förutom att den inte är så mobil är att den inte är så lätt att justera. Men den är rätt snygg iaf :-)

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          På tal om mobil... Har nån hjul på sin bänk?

                          Jag har hjul på mitt 160-liters, och funderar på att ha hjul på mitt kommande 540*.
                          Med 8 hjul blir belastningen per hjul cirka 75 kilo, vilket det är lätt att hitta hjul till, och jag tror (pergo) golvet tål det.

                          * fast jag kommer förstås aldrig flytta akvariet fyllt, utan tappa av minst hälften om det nånsin blir fråga om att flytta runt akvariet.

                          Kommentar

                          • 56ovwal
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 664

                            #14
                            Varför hjul ??? För att det är möjligt ???

                            Vill passa på att varna för en del justerbara ben avsedda för aluminium-
                            ställningar. I en ställning med 6st 390l-baljor ( 3 i bredd, 2 i höjd )
                            gav ett ben vika. Vad som hände var att "pluggen" man slår in i profilen
                            och sen sätter "skruven" i, helt enkelt inte pallade för den belastning
                            den utsattes för ( ca.500kg ) utan helt enkelt försvann in i benet.
                            Jag hade lallat runt i lokalen i säkert en halv timme innan jag
                            upptäckte det. Tyckte nåt såg galet ut..... Ingen angenäm syn vill jag
                            lova när jag insåg att fyra stycken akvarium a´ ett halv ton stod i
                            våg i tre hörn men det fjärde nästan 2cm lägre !!!
                            Men mina egenhändigt limmade helglaskar höll !!! Trots att de är
                            limmade på "det gamla" sättet med sidorutorna PÅ bottenglaset med en
                            tunn silikonfog emellan ! ( Inga tändstickor där inte... )
                            Fick tömma alla karen och riva ställningen för att i fortsättningen
                            köra utan justerbara ben.
                            Pigge
                            Pigge
                            Bygger ny akvarielokal:
                            http://ovwali.blogg.se/
                            Uppdaterad:2011-12-23

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              "Varför hjul?"

                              För att akvariet blir flyttbart utan att behöva helt riva akvariet. Med möda flyttbart, men ändå flyttbart.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...