Filter i modul

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #31
    citat:JAg är inte riktigt klok. Min värld cirkulerar just nu kring akvarier och fiskar och pumpar och moduler. I'm going nuts!
    Du är verkligen inte ensam...

    Kommentar

    • Joel_N
      Användare
      • mars 2004
      • 76

      #32
      OM jag ska bygga bakgrund behöver väl inte frigoliten vara tjockare än 5cm?? Vill inte göra för stort. Akvariet är ju rätt litet.
      //Joel, the one and only

      Kommentar

      • Joel_N
        Användare
        • mars 2004
        • 76

        #33
        Förresten. Har nu ringt på en annons om ett kar med måtten 100x50x50. Så något större bakgrund blir det. Tänkte utforma rötter som skall efterlikna mangroverev ur frigoliten på ett ställe. Har du tips på hur resten av bakgrunden ska se ut i denna Sydamerika biotop som det ska bli???
        //Joel, the one and only

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #34
          Nej. Jag har endast gjort bakgrunder med stenmotiv. Ett tips är dock att försöka kopiera utseendet på t ex Back to Nature (BTN) eller annan bakgrund som ser "Sydamerikansk" ut...

          På föregående fråga så tycker jag du skall göra moduler istället för en hel bakgrund. Jag blev aldrig nöjd med min hela bakgrund och den blev för platt...med moduler får du ett helt annat djup...

          Kommentar

          • Joel_N
            Användare
            • mars 2004
            • 76

            #35
            Hur gjorde du då? Limmade fast tunna frigolitskivor på bak- och sidorutor och sen täckte med massa moduler?
            //Joel, the one and only

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #36
              Jepp. Kolla på min zoon hur jag gör...

              Jag vet en del som limmat dit moduler utan att limma tunna frigolitskivor först...

              Du kan kolla in här hur andra gjort:

              Kommentar

              • Joel_N
                Användare
                • mars 2004
                • 76

                #37
                Va? Jag hittar den inte?? Tror dock jag gör som jag tänkt från början.
                Det kommer bli spännande att se ifall jag kan ådstakomma någon snygg mangroverevsimmitation..
                Tänkte köra på finkornig sand till karet då jag ska ha Corydoras i. Bläster är så ljus så jag tänkte ta rådasand, vad tror du om det?
                Hur tar man bort en frigolitbakgrund om man vill göra ny eller köra utan??
                //Joel, the one and only

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  Vad är det du inte hittar?? Min zoon eller den länk jag gav?

                  citat:Hur tar man bort en frigolitbakgrund om man vill göra ny eller köra utan??
                  Beroende på hur man limmat så är det bara att ta ur den med kniv (frigoliten) och rakblad (silikonen). Det var ett ganska hårt arbete när jag tog ut min...men jag blev mest förbannad och sporrad av att den j****n bara skulle ut och ersättas av en betydligt snyggare (det får man se när allt är klart om det stämmer) .

                  Kommentar

                  • Joel_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 76

                    #39
                    Sidan där han gjort moduler i sitt lilla kar!

                    Tänkte köra på finkornig sand till karet då jag ska ha Corydoras i. Bläster är så ljus så jag tänkte ta rådasand, vad tror du om det?
                    Hur tar man bort en frigolitbakgrund om man vill göra ny eller köra utan??
                    //Joel, the one and only

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #40
                      Jag ändrade länken så nu hittar du den!



                      Jag förordar Rådasand 0,8-1,2mm...sk fågelsand i zoobutiker. Snygg och lagom stor. Jag har denna i mina yngelkar. I mitt största akvarium på 375L har jag Rådasand 0,33mm...snygg och väldigt lik badstrand.

                      Kommentar

                      • Joel_N
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 76

                        #41
                        Okej, det var snyggt. Men jag gör ändå en heltäckande bakgrund. Karet är ju relativt litet så det går säkert bra. Ska inte börja bygga förrän i sommar.
                        Jag har ju pratat om det här med filterkammare osv. Kan man inte bygga in den och göra vattenintag till kammaren i frigoliten så slipper det synas så mycket eller förstör man en del av funktionen med stor filteryta då??
                        //Joel, the one and only

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #42
                          Jo det gör man...men om du har mycket filtermaterial inne i filterkammaren så blir det ju att fungera som ett ytterfilter. Det kan säkert bli bra ändå.

                          En del har ju filtermaterial bakom BTN bakgrund och det är ju alldeles ypperligt som filtrering.

                          Jag har försökt nu att göra en filterkammare där vattnet tas in genom en smal, men hög, ingång där filtermaterialet är snedställt vilket gör att filterytan utnyttjas ändå...

                          Kommentar

                          • Joel_N
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 76

                            #43
                            Okej. Får se hur jag ska göra. Omd et nu blir en snygg bakgrund vill jag ju inte att det ska vara en stor filtermatta som är det blicken fokuseras på.
                            Mycket filtermaterial hade jag tänkt ha i vilket fall, men dämpas inte cirkulationen i vattnet om det är för mycket av filtermaterialet??
                            //Joel, the one and only

                            Kommentar

                            • fredrikr
                              Användare
                              • oktober 2002
                              • 985

                              #44
                              Givetvis dämpas cirkulationen något av filtermaterial - frågan är väl hur mycket. För att cirkulationen inte ska dämpas för mycket när filtret börjar bli skitigt är det viktigt att insugsarean till filtret är så stor som möjligt - ju större desto bättre.
                              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                              Kommentar

                              Arbetssätt...