Stor rot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zebb
    Användare
    • februari 2004
    • 56

    Stor rot?

    Var kan man få tag i en jätterot i stil med den som finns med i CB nummer 4/2002 på sida 43? Jag tänkte att man skulle kunna såga av en sån på mitten och ha ena halvan som bakgrund.

    Roten behöver kanske inte vara fullt så stor som den i CB :-). Ska man leta ute i naturen eller i tyska butiker eller... förslag?
  • pleco
    Användare
    • april 2002
    • 516

    #2
    Såg en jätte vacker rot på Zoomässan den var för stor för mitt 720L,även NolsCiklidhobby har stora rötter på lagret.
    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

    Kommentar

    • Bosse.J
      Användare
      • augusti 2003
      • 205

      #3
      Jag såg att Herkules Zoo hade stora rötter uppe på en hylla. Men jag har inte CB 4/2002, så jag kan ju inte jämföra
      Bosse.J

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • februari 2003
        • 1686

        #4
        Akvarielagret i Sthlm brukar ha ett bra urval av stora rötter.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • supersunk
          Användare
          • mars 2004
          • 86

          #5
          Har du en tjärn i närheten så kan du alltid dra upp STORA fina konserverade rötter med hjälp av ett ankare...

          Kommentar

          • Torsten
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 647

            #6
            I min 375:a har jag en rot där baksidan är "sågad" så man kan luta den mot bakgrunden. Är det så du menar??

            Länk till bild; http://helgo.net/torsten/aqua/Mina/Nya/122-2241_IMG.JPG

            Kommentar

            • Zebb
              Användare
              • februari 2004
              • 56

              #7
              Japp! Det är exakt så jag menar, men jag vill ha en stubbe liksom... Jag ska också ha min rot i ett 375.

              supersunk: Det ska jag testa.

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Torsten...Släng fram en bild på 540 karet i stället. Det kallar jag rot det.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • vargen
                  Användare
                  • april 2004
                  • 28

                  #9
                  Har oxå funderat på det där med tjärn, men då ska man ju veta vad det är för träslag som passar i avkarier oxå..
                  "We are known by the tracks we leave behind.."

                  Kommentar

                  • supersunk
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 86

                    #10
                    Det allra mesta man drar upp ur en tjärn är lugnt att stoppa i karet då det legat i så länge att det är helt urlakat...

                    Kommentar

                    • Matsh
                      Användare
                      • september 2002
                      • 63

                      #11
                      Hej, Jag bor vid Mälaren men det borde funka vid de flesta insjöar. Leta gamla stubbar i strandkanten efter lövträd (ej barr kan innehålla terpentin). Det ska helst vara Al, det är hårt och håller länge har dessutom mycket vacker rödbrunfärg.
                      Ut ifrån denna döda stubbe finns det nästan jämnt alltid rötter som letar sig ut under vattnet.
                      Såga av rotdel, borsta med rotborste (ha,ha), skålla med hett vatten för att få bort eventuella objudna gäster som man INTE vill ha i burken. Man även låta roten torka och sedan blöta upp den igen för att på så sätt bli av med ev ohyra.

                      Jag har ett flertal rötter av Al med även en 1,5 meter lång rot från en Hängpil. Pilen är mjukare men ser ut att hålla bra (ett år nu), det håller även PH bra ca 6,5 till 7.0 som mina jordisar verkar gilla.

                      Lycka till med rotjakten, folk tror man är tokig (och det är man väl) men det är ganska kul att leta.

                      mvh
                      Mats

                      Kommentar

                      Arbetssätt...