Installera månljus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oasis
    Användare
    • april 2004
    • 83

    #46
    Jag har testat Neonstrippen fast med en batteriinverter, den klarade av att lysa upp karet i ca en minut innan batterierna gav vika (därav mina ständiga frågor om eliminatorer). Men under denna minut tyckte jag det såg mycket bra ut. Skenet var tillräckligt stark så man kunde så fiskarna och deras konturer, fenor, blänk i fjällen osv. Det vart även snyggt mot stenarna och gruset, jag har inga växter i än men har tänkt att köpa några få men stora, som reser sig mot ytan, det lär bli snyggt när de vajar i skenet också. Inget lyse om man vill sitta och kolla in fiskarna några timmar men snyggt när man gått och lagt sig och speciellt när man fått lite mörkersyn för då syns det jättebra. Kan ta ett kort och lägga in sen när jag fått igång min.
    /Danne

    Kommentar

    • Oasis
      Användare
      • april 2004
      • 83

      #47
      P.S. det finns billiga eliminatorer på Biltema för 59 kr.
      /Danne

      Kommentar

      • vargen
        Användare
        • april 2004
        • 28

        #48
        haha.. ta ett kort.. det är inte sååå lätt.. jag försökte och fick ett hyfsat kort på typ 40 försök.. däremot gjorde det ljuset rättvisa när jag gjorde en film för att få med blänket..
        "We are known by the tracks we leave behind.."

        Kommentar

        • Oasis
          Användare
          • april 2004
          • 83

          #49
          jag har tagit några och det gör väll inte "ljuset rättvisa", dels för att det är en digitalkamera, förvissa en model bättre men de har allvarliga problem med exponeringen, och sen för att jag kopplade in en 4.5V´s laddare för att testa, blir snyggt det med men vill nog ha aningen starkare i alla fall vilket jag borde få med en 12V. Ska köpa en imorgon (idag). Hejpa!
          /Danne

          Kommentar

          • Fiskar.nu
            Användare
            • september 2003
            • 442

            #50
            varför använder man månljuset
            375 liter till L-malar

            Kommentar

            • Oasis
              Användare
              • april 2004
              • 83

              #51
              Personligen tycker jag att det är snyggt med dämpad belysning när man ligger och "varvar" ner lite innan man somnar. Man ser fiskar, växter och små skuggor i dunklett osv, man blir lite lugn då
              /Danne

              Kommentar

              • vargen
                Användare
                • april 2004
                • 28

                #52
                Framförallt får man se dom mer ljusskygga malarna in action.. och sen känns det lite bättre om man kan se vad som pågår i akvariet som det skulle pågått på natten.. mysigt, och vansinnigt vackert!
                "We are known by the tracks we leave behind.."

                Kommentar

                • erland
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 59

                  #53
                  Är det någon som vet hur känslig neonstrippen är för vatten ?

                  Jag har nämligen inget inget täckglas, så det vore bra att veta om den klarar av den fukt som blir på insidan av luckorna i juwel akvariet eller om man måste skydda den med nått och igenom detta även troligen dämpa ljuset.
                  Erland Isaksson
                  Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

                  Kommentar

                  • Oasis
                    Användare
                    • april 2004
                    • 83

                    #54
                    Neonstrippen är helt vattentät så du kan till och med sätta den under vattenytan
                    /Danne

                    Kommentar

                    • erland
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 59

                      #55
                      Lite information av mina erfarenheter av neonstripp'en som det pratas om i tidigare inlägg.

                      Jag köpte 2st neonstrip och monterade in dem i locken på min Juwel Rio 300 akvarium. Den första iaktagelsen var att det går i och för sig att koppla in 2st neonstrip till en och samma inverter, men man kan inte köpa endast nenostrip'en utan måste alltid köpa den i paket med inverter vad jag sett. Sen så är saken den att om man kopplar in 2st till en inverter så lyser de hälften så starkt så för min del så var det ingen mening att koppla dem så. Om man däremot kopplar in 2st inverters med en neonstrip på varje till en och samma 12volts batterieliminator så lyser de med full styrka.

                      Jag kan dock se två nackdelar med neonstrip lösningen:
                      1.
                      Invertrarna avger i alla fall hos mig ett svagt högfrekvent tjut när man matar dem med 12 volt, om man matar dem med lägre spänning så blir tjutet tillräckligt lågt för att inte vara hörbart men då sänks också ljus styrkan från neonstrippen en del.

                      2.
                      De lyser upp akvariet nog så svagt, eller framför allt så sprids inte ljuset så långt. Uppe vid ytan så lyser de nog upp tillräckligt men nere på botten syns det knappt om de är på eller ej. Förmodligen skulle de fungera bättre i ett lägre akvarium, men hos mig där de är monterade ca50 cm ovanför gruset så lyser de nog så lite. Som jämförelse så har jag i mitt andra akvarium (Juwel Rio 240) en blå ljusdiod slinga från clas ohlson(32-3589) och den lyser upp betydligt mer. Jag tycker dock att både neonstrip'en och ljusslingan från clas ohlson lyser för svagt för att göra att man själv skall se mer av vad som händer i akvariet på natten. Däremot så kan de kanske var tillräckligt för att vara till hjälp för yngelvårdande fiskar som skall hålla reda på yngel och faror på natten.
                      Erland Isaksson
                      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

                      Kommentar

                      Arbetssätt...