Jaguaryngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pjotr
    Användare
    • april 2002
    • 129

    Jaguaryngel

    Mina Jaguarer har lagt rom och har en stor hög med sprattlande larver. När de blir frisimmande, måste man mata dem speciellt? T.ex. med Artemia eller något annat? Berätta lite för mig hur de vårdar yngel m.m.
    mvh Pjotr

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
    http://www.cardomain.com/ride/690250
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Gratulerar till leken!
    Personligen så har jag inte lyckats så bra med yngeluppfödningen men jag tänkte ändå dela med mig av mina erfarenheter.

    Det brukar ta ungefär en vecka för ynglena att bli helt frisimmande från att äggen har kläckts.
    Här hos mig så växte ynglena väldigt sakta och föräldrarna gav i regel upp efter ca 3-4 veckor, troligtvis pga ynglenas långsamma tillväxttakt. De få yngel jag lyckades få upp i lite storlek födde jag upp i ett yngelkar, de flyttades till yngelkaret efter 2-3 veckor då de svagaste hade gallrats bort.
    Jag matade bara med söndersmulade foderflingor och pellets och det var troligtvis där jag gjorde fel. Bosmider testades under ett fåtal lekar och det är möjligt att ynglena växte lite snabbare på den dieten, men nykläckt artemia sägs vara det bästa yngelfodret och det är väl det man ska köra med om man ska vara riktigt seriös.

    Mitt lekpar var inte särskilt bra på att mata ynglena, jag såg t.ex. aldrig att de tuggade sönder pellets och spottade ut till dem. Så jag kom fram till att det bästa var att själv se till att ynglena fick mat och att då se till att mata ynglena rätt rejält, det blev lite mer alger men ynglena såg ut att livnära sig även på detta så det gjorde inte så mycket.

    Då ynglena blir frisimmande så kommer du att märka att aggressiviteten ökar rejält, i början så brukar det gå bra men efter ett par dagar så börjar de valla runt ynglena till olika delar av karet, kanske för att leta föda, och då brukar det gå hett till... Det är en hel del yngel de ska hålla koll på, och inget lämnas till sitt eget öde... Om något yngel sticker iväg för långt så tar någon av föräldrarna in det i munnen och spottar ut det i gruppen igen, det ser rätt groteskt ut eftersom ynglena är så små men de verkar vara väldigt försiktiga med ynglena och fortsätter även hämta upp yngel som är halvdöda och bara vimsar runt på måfå. De är väldigt bra föräldrar.
    Jag lyckades aldrig få mina att fungera med någon annan ciklidart i mitt 375liters men jag gissar att det kan gå bra om karet har en längd på 2 meter eller mer.

    Trots alla bekymmer så är leken ändå skoj, det är rätt coolt att se så pass stora rovfiskar stå i ett enormt moln av yngel och så varsamt sköta om varenda ett av dem.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #3
      Mina managuensis lekte den 16/3. De höll yngelkullen i 1,5 månad, sen var jag tvungen att ta bort ynglen, dels för att föräldrarna stressade de andra fiskarna och dels för att ynglen stressade föräldrarna genom att äta av deras fenor och slemskikt. Ynglen var då 1-1,5 cm.
      Jag matar mina fiskar med räkmix och det började även ynglen att äta efter ett tag. En gång/dag räckter inte för ynglen då de i den storkleken växer fort och kräver mycket mat. Nu går de för sig själva och får räkmix 2-3 gånger/dag och är nu ca 2,5 cm.
      Jag tror att de äter alger bla. precis när de blir frisimmande och en tid framöver. Mina började äta räkmix åtminstone när de var en månad gamla, kanske tidigare.

      Kommentar

      Arbetssätt...