Altumkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    Altumkar

    Så, nu har jag nog fått något hårt i skallen. Jag skall lämna min Haplisar och testa på Altum eller Scalarer. Jag har ett 960 lit kar med 1 st. Eheim 2260 pump samt 3 st 1200 lit innerfilter. Bottenmaterial sand.

    Jag tänkte mig först att ha ca. 300 st neontetra men jag hörde från vissa att det blir enormt grötigt med så många så han rkomenderade istället tre tetra arter i 20-30 grupper. Vad finns det för tankar om detta?

    Kan man ha Pansarmalar(förslap på arter) med några mindre ciklider(förslag typ fjäril) på botten eller?

    Jag vill ha det några växter till detta vilka?

    Jag vill även att det skall vara hyfsat biotopriktigt.
    M.v.h.
    Rickard
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    hej, jag håller jag inte med om att neoner blir "grötigt" dock kommer de bli käk till altumarna. citrontetra sisådär 50st i ett sånt kar kan nog bli maffigt.

    Pansarmalar fungerar kanon, alla arter fungerar. i princip inget äter pansarmalar så även de minsta arterna fungerar. Apistogrammor är starkare bottenbundna än fjärilar/nycklar tex, så jag skulle köra ett par st grupper/arter av dem på bottnen.

    ang växter så kan man söka på världsdel på både zoopet å hjortgatans databaser, men svärdsplanta är ju en klassiker från sydamerika.

    de tre innerfiltrena ger nog *lite* för mycket ös för skalarer.

    Lycka till, häftigt med så stor sydamerika-biotop!

    förslag på andra coola firrar till biotopen som passar med altum / vf skalare är jordätare (balzanii, deamon, surinamensis/altifrons är mina favoriter) flaggciklder och chokladciklider.
    fish r friend

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • februari 2003
      • 1686

      #3
      3 olika tetror a 20 30 st har jag haft med mina scalarer och DET kallar jag grötigt!

      STORT stim med EN tetra blir nog grymmt snyggt. Gör som orm säger å sattsa på en lite större tetra själv är jag mäkta nöjd med mina röda fantomtetror (även fast dom är lite biotop vidriga) även glödbanstetrorna gillar jag (dom blir lite större en neoner kardinaler) MEN då måste dom köpas när scalarerna är små och att fylla på kan bli svårt!
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • april 2002
        • 727

        #4
        Jag är medveten att man kommer att behöva fylla på med neoner, det går att lösa med ett extra kar för odling. Jag tänkte sätta strilrör på ytterfiltert samt bara köra med ett kraftpaket, eller så byter jag in innerfilterna mot ett ytterfilter. Funkar det med Apistogrammor och jordätare? Så har vi det här med malar "suck", vilka är biotopriktiga?
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • februari 2003
          • 1686

          #5
          kör på ett ytterfilter om du har och/eller vill köpa. Stor filterkapacitet är viktigare en massa cirkulation om du ska ha scalarer.

          Apistogrammor fungerar MEN matningen kan bli lite jobbig efter som scalarer är väldigt duktiga på att ta för sig men det går.

          Malar, ja det beror ju på om du ska ha altum eller scalare och då var dom kommer ifrån =) . .Scalaren finns ju både här å där.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            #6
            Jag har titta på Altum Gujana, Är det någon som har erfarenhet av dessa?
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • Gwendly
              Användare
              • december 2003
              • 374

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Rickard

              Jag är medveten att man kommer att behöva fylla på med neoner, det går att lösa med ett extra kar för odling.
              känns som ett billigare och mindre deprimerat alternativ är att köpa neonerna i butik, jag menar de kan väl inte kosta mer än typ 100 lappen för 10 st eller nått i den stilen - dvs inte värt att pillra med... men det är ju bara min åsikt

              Kommentar

              • Lazinko
                Användare
                • april 2004
                • 111

                #8
                Kör strilrör på 2 innerfilter o sälj det 3dje.
                Blir fin filteryta då
                /dan

                Kommentar

                • Rickard
                  Användare
                  • april 2002
                  • 727

                  #9
                  Jag är medveten om att dom kostar 6 kr/st (mitt pris), Jag räknar med att behöva fylla på med ganska många i månaden och då blir det lite pengar av det.
                  M.v.h.
                  Rickard

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 1232

                    #10
                    Hade själv kört på ett stort stim av Corydoras starbai eller C.julii.

                    Hade införskaffat en del olika sorters L-malar, ex. L81,L14,L27...
                    Bilder på L-malar hittar du på http://www.amazon-exotic-import.de/G.../SAUGWELSE.HTM

                    Finns även bilder på Geophagus och Altum!

                    Mvh Ola
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • Rickard
                      Användare
                      • april 2002
                      • 727

                      #11
                      Nu när man läser lite mer så börjar man bli lite bitopidiot "igen" Finns det någon litteratur om Guayana. Vilka finns de därifrån?
                      M.v.h.
                      Rickard

                      Kommentar

                      • ettex

                        #12
                        hej kör själv ett 630 med sydamerika.......har 4 altum , 5 scalarer , fjäril,sterbaier,gibbi,panaquer, röda fantom, kilfläckstetra, guppy, pennfisk, smyckestetra......pennfisk,smyckestetra och guppyhanar försvinner fort......kilfäcks och röd fantom går på olika djup så det är helt ok.....lycka till

                        Kommentar

                        • Rickard
                          Användare
                          • april 2002
                          • 727

                          #13
                          Hur är det med Altum Guayana, är det en Scalar eller Altum?
                          M.v.h.
                          Rickard

                          Kommentar

                          • GoSatta
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 1686

                            #14
                            enligt fishbase finns det ingen altum i Guayana, så det är nog en scalare.
                            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                            http://www.gosatta.org

                            Kommentar

                            • Rickard
                              Användare
                              • april 2002
                              • 727

                              #15
                              M.a.o. försäljningstrix, Den är varjefall kanonsnygg med lite färger på spröten.
                              M.v.h.
                              Rickard

                              Kommentar

                              Arbetssätt...