röd ölandskalksten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thorgil
    Användare
    • juni 2002
    • 64

    röd ölandskalksten...


    Efter att ha strukit min nya akvariebakgrund med husfix+pigment upptäckte jag att färgen blev ungefär som "röd" ölandskalksten. (i vått tillstånd)...

    Är det någon som vet var man får tag på billig röd ölandskalksten i MALMÖOMRÅDET ?

    Skulle vara snyggt med kross (typ 0-30mm) av röd ölandskalsten i stället för sand eller grus...
    Tillsammans med lite större bitar staplade till håligheter skulle man kunna få intrycket att delar av "klippväggen" fallit ned och täcker bottnen.

    Finns det krossad röd ölandskalsten (eller liknande) att få tag i någonstans) ... (annars lär jag få tennisarm av att krossa stenen för hand... uhhhäää!)....

    Den röda bakgrunden+bottnen ger förhoppningsvis läckra kontraster mot mina mbuna....






    tObiAz
    tObiAz
  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    #2
    Hej !

    Se om du kan få tag på den rödbruna rådasanden !
    Alternativt så kan du kolla eller höra di för om (oparfymerad fågelssand) finns i mängder av varianter !

    Mitt grus är en blandning av den rödbruna rådasanden och blandat med lite ljusbrun fågelsand !! I mitt Möbleakvarie RIO/Jewel 300 har jag denna sand och bild finns under "akvarier" på min hemsida.

    MVH
    Daniel


    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #3
      Hej!

      Kolla hos någon trädgårds tillbehörs affär eller något byggvaruhus, ring och fråga om de säljer ölandsten och fråga om de har några som gått sönder det finns säkert.

      Alternativt kan du väl åka till öland på en semesterdag och plocka lite, på bryteriet/sliperiet brukar man få plocka kross utan kostnad.

      Eller så skicka hit en frankerad låda så skickar jag dig några kilo på posten.

      lycka till

      don´t drink water-fish`s ..... in it!
      Mvh
      Peter
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • thorgil
        Användare
        • juni 2002
        • 64

        #4
        ...

        ajajajaj.... ont i axlar.....

        mina föräldrar i karlskrona hade massa röd ölandskalksten....

        monterade en stor sten på mesen till min ryggsäck....
        typ en 20 kg sten.

        lite kross och småsten... typ 10 kg.....

        + resepackning och vatten (det har varit varmt...)
        hopp på tåget...

        ....................
        ett par rundor till så har jag så det räcker.....

        efter lite jobb med mejsel, hammare och slägga får jag nog en snygg botten...

        jag blev inte helt nöjd med färgen dock...
        min bakgrund var något rödare än kalkstenen...

        förhoppningsvis blir det lite biofilm efter ett tag så skillnaden blir mindre...



        tObiAz
        tObiAz

        Kommentar

        Arbetssätt...