Hjälp, det är yngel på G!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • finamolly

    Hjälp, det är yngel på G!

    Mitt Herotilapia Multispinosa-par har lagt ägg för 5'e gången nu. alla de andra 4 kullarna har inte levt i mer än en vecka. Jag vet ej säkert men jag tror att det är föräldrarna som äter upp de små ynglen. Till en början kunde ynglen leva i en vecka men nu håller de bara i någon dag eller så efter att de kläckts.

    Jag undrar; skall jag separera föräldrarna från ynglen så fort de kläckts? Eller skall jag ta hela stenen de har lagt äggen på o sätta i ett annat akvarie? Eller kanske tom flytta min gamla trötta mal o den andra nu utmobbade han-Herotilapia Multispinosan o låta paret med ynglen vara kvar? När skall jag börja mata ynglen med "baby-mat"? Kan jag göra det med det samma efter de kläckts eller skall jag vänta ett tag? Hur mkt "baby-mat" skall dom ha?

    Som ni kanske märkt är jag inte speciellt erfaren av det där med yngel o så. Behöver alla tips o råd jag kan få!

    Tack på förhand!

    / Molly
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    Multisppinosor är bra föräldrar, är du säker på att det är föräldrarna? vad mer går i det akvariet?
    fish r friend

    Kommentar

    • finamolly

      #3
      jag har tre Multispinosor, en hona och två hanar. en gammal mal oxå, har ingen aning om vad för sort han är dock, han äter iaf på fönster o andra ytor. o jag vet att de är kända för att äta yngel men denna malen är typ 7år o gör inte många knop. men jag tänkte testa inför denna kullen att lägga malen i ett annat akvarie.

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • december 2002
        • 811

        #4
        Jag har haft problem med malar som äter upp yngel/ägg under natten då föräldrarna "sover" testa flytta malen men kalabaliken som uppstår när du flyttar malen kan kanske störa föräldrarna i leken så de avbryter den! du får chansa helt enkelt!

        Lycka till!!
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        Arbetssätt...