Filter fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dorner
    Användare
    • mars 2004
    • 32

    Filter fråga

    Hej
    När jag hade saltvattens akvarium var det viktigt att få cirkulation överallt i akvariet, hur är det med sötvatten. Nu funderar jag på att sätta upp ett sydamerikansk på 500-700 l. Vad skall jag tänka på när det gäller filter?
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    3ggr och uppåt brukar vara bra i sötvatten uppåt kanske man inte ska ta i lika mycket som i saltvattenskar men men,

    I malawi & tanganyikakar kan man har rejäl cirkulation
    Men i diskuskar och sånt bör man kanske inte ha så jätte stark cirkulation...

    Och när det gäller filter så bör man tänka på juh större juh bättre alltså är dom stora ytterfiltrena typ eheim 2250 & 2260 ett bra filter, Sen är det även filtermatrialet som är avgörande

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • februari 2003
      • 1686

      #3
      beror lite på vilka fiskar från sydamerika du vill ha, finns sådana som lever i otroligt strömt vatten till dom som lever i helt stillastående.
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • dorner
        Användare
        • mars 2004
        • 32

        #4
        Tänkte ha fisk som lever i lungt vatten inte helt stilla men inte så att dom måste stå och simma hela tiden.

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • februari 2003
          • 1686

          #5
          Jag har varierat en hel del i mitt kar ifrån fullt blås till nästan helt stillastående. Störst problem blir det ju på sommaren när det blir olidligt varmt (är ju svårare å hålla nån bra syrenivå i vattnet då) men då har jag istället kört med tätare och/eller större vattenbyten.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • Mikael
            Användare
            • april 2002
            • 347

            #6
            Om jag inte är helt ute och cyklar så är ju cirkulation och cirkulation inte riktigt samma sak...[:p] Eller med andra ord. Vad som oftast avses med cirkulation i våra ciklidsammanhang är farten på vattnet, hur snabbt vattnet strömmar i burken. Denna cirkulation kan ju regleras med hjälp av olika dimension och utformning på vattenutblåset. Om vi istället med cirkulation avser synonymen (som dock har en nyansskillnad i betydelsen) omsättning så blir saken en annan.

            Som exempel kan vi ta en pump med kapaciteten 500 l/h. Den pumpen förflyttar ju, idealt, alltid samma mängd vatten per timme, dvs vattnet omsätts i samma takt hela tiden. Om vattnet blåses ut i karet med hjälp av ett smalt munstycke eller smal slang kan strålen sätta ordentlig fart på vattnet. Om vattnet istället leds ner i karet genom tex en mkt grov slang blir effekten en annan. I det första exemplet blir resultatet en stark vattenrörelse, eller cirkulation…, med en omsättning av vattnet av 500 l/h. I det andra exemplet blir effekten en svag vattenrörelse men med samma omsättning som i det första exemplet. Givetvis kan storleken på karet vara av betydelse för detta resonemang ( en pump på 3000 l/h blir nog svår att tämja till 50 l burken…).

            Vad var då avsikten med detta inlägg? Jo. Nyanser är viktiga och ibland svåra. Vad gäller filter, pumpar och snurr i våra burkar, så måste man fråga sig vad man vill ha för förhållanden i sitt kar. Vad passar bäst för fiskarna och växterna jag tänkt hålla, sen är det bara att anpassa utrustningen efter önskemålen.

            Mikael Mayer
            Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

            - Lars Falk

            Kommentar

            • Mikael
              Användare
              • april 2002
              • 347

              #7
              …oopps, glömde visst en sak…

              Vad gäller din huvudfråga, vad man ska tänka på ifråga om filter, så tror jag att en sökning här i forumet ger dig en hel del. En ständig trätofråga som säkert dyker upp vid en sökning är huruvida vattnet bör passera fort eller långsamt genom filtermaterialet. En del förespråkar ett långsamt genomflöde för bästa effekt av den biologiska reningen. Andra menar att ju oftare vattnet passerar filtermaterialet desto bättre biologisk rening. Hur som helst skall du utgå från de behov fiskarna och växterna i ditt kar kommer att ha, och sedan tillfredställa de behoven genom att anpassa ditt filterval på bästa sätt. I slutändan kan det ju innebära ett stort filter som du nästan aldrig rengör eller inget filter alls utan enbart cirkulation och vattenbyten.

              Mikael Mayer
              Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

              - Lars Falk

              Kommentar

              Arbetssätt...