Lysramp, hemmabygge.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oasis
    Användare
    • april 2004
    • 83

    Lysramp, hemmabygge.

    Hade tänkt att bygga min egna ramp då de som man kan köpa hos zoohandlaren kostar 800 spänn = för dyrt. Är det någon som har någon erfarenhet av detta och vad man ska tänka på, jag är helt novice på området. Den ska sitta i en hel täckande "box" över akvariet som jag ska bygga själv och ska passa för 2x30W lysrör som är 90 cm, akvariet är 110 långt.

    Endel frågor som väckts är om man inte kan ta kopplingssladdar etc från en gammal 2 rörs armatur och bygga sin egna av, vilka siffror måste då stämma överns med lysrören? om till exempel armaturen är för 36W men rören är 30W, vad händer?

    Aja ni fattar, berätta allt som finns att berätta Ni sitter nog inne med några tips.
    /Danne
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Om du skall bygga själv så råder jag dig att skaffa vattentäta kopplingsatser. Tror inte det är helt bra att bygga med grejor som inte är byggda för våta utrymmen.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Kjell K
      Användare
      • april 2002
      • 128

      #3
      Jag vet inte om det går bra att använda reaktorer avsedda för 36W lysrör för 30W. Antagligen. Men det får någon annan uttala sig om.

      Förutom det går det bra att använda begagnade lysrörsarmaturer. Elkomponenterna i akvarielysramper är inte annorlunda än i andra armaturer.

      Om du tänker spara pengar måste du få tag i billigt material. I annat fall kommer din lysramp att kosta mer än 800. Om du bygger i trä så passar ädlare träslag bättre än furu. Bok och ek klarar vattenstänk mycket bättre och slår sig inte så lätt. Å andra sidan går ju ädelträ stick i stäv med tanken på att det skall vara billigt...

      Jag är lat och föredrar att olja in istället för att måla. Återigen passar ek och bok bättre än furu för detta.

      Ett prisvärt alternativ för en skiva som kan utgöra toppen på lådan är att använda den billigaste typen av laminatgolv. Bauhaus säljer tex 7mm laminatgolv för 59 kr/m2. De dyrare golvtyperna är tjockare och blir för tunga. Förutom att laminatgolv har rätt egenskaper (vattentåligt, styvt och relativt lätt) så ser det bra ut i jämförelse med de flesta andra skivtyper och kräver ingen ytbehandling.

      Jag har nyligen byggt två lysramper i trä och är nöjd med resultatet. Den ena var 200x60 och den andra 60x45. Det bästa hade naturligtvis varit att ha tillgång till en riktig snickarverkstad, men i brist på det klarade jag mig med en mindre uppsättning handverktyg (borrmaskin, sticksåg, slipmaskin etc)och en del tålamod. Det enda lite mer speciella i maskinväg som krävdes var en handöverfräs.

      Kommentar

      • VäxaLätt
        Användare
        • augusti 2003
        • 75

        #4
        Hej...

        Reaktorerna i rampen är till för att begränsa effekten över lysrören. Detta innebär att om du har en 36w reaktor och kopplar denna till ett 30w rör så kommer du att köra röret på 36w dvs det blir rejält hett men lyser starkare. Har själv kört 30w rör på 40w reaktorer men på 2 månader så "slets" rören ganska mycket.

        Viktigt att tänkla på då man använder vanliga armaturdelar är att inte det bildas kondens under natten som kan orsaka kortslutning på morgonen då rampen slås på. Detta kan avhjälpas genom att rampen ventileras, ev genom en stor ventilationsspalt bak eller att en liten fläkt monteras i rampen.

        Jag har byggt min ramp av furu och spån. Detta kräver dock att du behandlar den med en färj som motstår vatten väl. I mitt fall målade jag med 2-komponent marinfärj. Rampen har varit i bruk i över ett år utan problem på ett akraium utan täckglas, dvs den utsätts för mycket fukt.
        Mvh Erik
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

          Om du skall bygga själv så råder jag dig att skaffa vattentäta kopplingsatser. Tror inte det är helt bra att bygga med grejor som inte är byggda för våta utrymmen.
          MVH
          Magnus
          Instämmer! Sådan kommer jag att köpa om jag bygger en heltäckande ramp till mitt 720 kar. Det är snarare själva rampen/lådan som kommer att kosta kulor i slutänden om det ska bli snyggt.
          Anders L

          Kommentar

          • Oasis
            Användare
            • april 2004
            • 83

            #6
            Sådär nu har jag köpt en vattentät kopplingssats, en kortis; reflektorer går väll minst lika bra att göra själv väll?
            /Danne

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Oasis

              Sådär nu har jag köpt en vattentät kopplingssats, en kortis; reflektorer går väll minst lika bra att göra själv väll?
              Det är möjligt att du kan göra minst lika bra själv, men blir det billigare då?
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Oasis
                Användare
                • april 2004
                • 83

                #8
                skulle tro så, vad kostar en reflektor för två lysrör? 100-200 kr? en tunanre metallskiva kan jag fixa lätt och att böja till den är inte svårt så det borde ju bli billigare
                /Danne

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Hur böjer du en plåtskiva till parabolisk form själv? Har man tillgång till en plåtverkstad så är det ju förståss inga problem. Dessutom så reflekterar plåt inte lika bra som den högblanka färgen som finns på fabriksgjorda, men det går säkert att ordna det med.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Oasis
                    Användare
                    • april 2004
                    • 83

                    #10
                    Nej och det har jag så det ska nog gå bra, nej det kanske inte reflekterar lika bra men om man väger upp 200 kr mot gratis så är det ändå rätt okej. nån som har en länk på en reflektor för två rör så man kan kolla?
                    /Danne

                    Kommentar

                    Arbetssätt...