Cichlasoma Sp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    Cichlasoma Sp

    Hej!

    Har sedan ca 1 år ett par VF Cichlasoma troligen portalegrense eller dimerus. under vinter halvåret har jag försökt hålla temperaturen för dem så lågt som möjligt ca 18-21 grader. nu på sommaren har jag dragit upp temperaturen till 25-27 grader. Jag matar mest med räkmix som de äter med mycket god aptit. Akvariet är välplanterat 250 liter och jag har placerat ut lämpliga stenar som lekunderlag överallt. Trots dessa "perfekta?" förhållanden verkar honan ointresserad av lek, hanen däremot är ständigt på G och putsar stenar och imponerar. Några tips på sätt att få lek? Jag trode dessa ciklider var ganska lätt lekta men som det ser ut nu verkar det inte bli någon lek denna sommar. Kan en flytt till ett mindre lek akvarium vara ett alternativ?

    Mvh

    olof

    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Mindre akvarium tror jag inte på men du skulle kunna dela på paret (flytta hanen eller helre skaffa avdelare) och mata upp honan ordentligt. Extremt hårt basiskt vatten skulle kunna vara en annan orsak. Skaffa ett lekpar av någon annan ciklid i samma storlek t ex blå ciklid. När dessa leker eller förbereder sig så är det mycket möjligt att cichlasomorna kommer igång. Ta sedan bort det triggande paret.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej ola!

      Tack för ditt snabba svar. Ska försöka flytta hanen. Fler fiskar i den här storleken har jag tyvärr inte plats med.

      Mvh

      olof

      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Hej

        Nog borde det få plats ett lekpar blåciklid el dyl. De ska ju bara förbereda lek och eventuellt leka, sedan ska de bort. Tar bara ett par veckor. Det slog mig just att jag lyckats få lek på en cichlasomin (Bujurquina vittata) där hanen var lite för ivrig genom att visa dem en spegel. Hanen står och bråkar med spegeln och honan kan till slut inte motstå honom! Kan du inte dela akvariet (så att de hela tiden ser, hör och luktar varandra) så är det näst bästa att ställa ett akvarium bredvid så att de åtminstone ser varandra. Om du flyttar hanen så måste du ha rejäl uppsikt när du släpper ihop dem. Gör det t ex på en helg då du kan observera dem hela tiden.

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...