Näringsvärdesberäkningar räkmix...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Näringsvärdesberäkningar räkmix...

    En lite klurig fråga kanske...eller alldeles fjuttigt enkel...

    Hur beräknar jag t ex proteinhalt i min räkmix om jag tillsätter olika ingredienser med olika proteinvärden?
    Hur beräknar jag sedan om ingredienserna är olika i vikt? Hur beräknar jag torr kontra våtvikt?

    Låt säga att jag tillsätter 1000gr gröna ärtor och 500gr räkor tillsammans med t ex 100gr torrt sojamjöl?
    Gröna ärtorna utgör då ca 60% av räkmixen, räkorna ca 35% och sojamjölet ca 5%...


    Ärtorna innehåller 6% protein (vått)
    Räkorna innehåller 24% protein (vått)
    Sojamjölet innehåller 39% protein (torrt)

    Vad blir den gemensamma proteinhalten och vilken beräkning görs?

    Jag har läst någonstans att t ex torrt sojamjöl inte går ned speciellt mycket i proteinhalt vid blötning. Kanske bibehåller den hela 39% då man tillsätter den torrt i den redan blöta mixen utan att späda ut det med vatten...??
    Vanligtvis späder man ju ut både räkor och ärtor med vatten när man mixar...vad har det för effekt på proteinhalten?

    Nu tog jag just protein som exempel...men detta gäller ju även fett och andra näringsvärden. Det skulle vara intressant att veta...

    *Kanske fel dag att lägga ut sådana här frågor på...
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #2
    citat:Vad blir den gemensamma proteinhalten
    13,95%¨

    Jag gjorde så här när jag räknade ut den:

    Om ärterna innehåller 6% protein så är det detsamma som 6 gram protein per 100gr ärter. Om man för enkelhetens skull räknar på en 1000gr mix och där du skulle ha 60%(600gram) ärter så blir det 6*6 =36 gr protein

    Likadant för dom andra två ingredienserna.

    Räkor. 24*3,5=84 gr protein
    Soyamjöl 39*0,5= 19,5 gr protein

    Om man sen summerar proteinet så blir det 139,5 gram protein i en 1000gr räkmix. Alltså 13,95% protein på liknande sätt går det att räkna ut de andra näringsvärdena(tror jag)

    Med reservation för att jag har helt fel...
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Tackar för svaret Stelin!

      Ok. Om siffrorna stämmer så behöver man höja proteinhalten rejält för att räkmixen skall vara ett bra tillväxtfoder?

      Nu är det inte enbart protein som gör tillväxten...men det är en viktig faktor.

      Min strävan är att uppnå en proteinhalt som speglar deras naturliga intag via t ex aufwuchs. Många fodersorter (flingor, pellets, granulat) innehåller en proteinhalt på ca 40%. Fetthalt ca 5% och fiberhalt på ca 4%. De här siffrorna litar jag på är professionellt framforskade för att tillgodose fiskarnas behov och för att optimera tillväxt. Det är dessa faktorer som jag vill försöka imitera i min räkmix.

      Om man tittar på t ex spirulina så innehåller den 60-70% protein med en fetthalt mellan 5-7%. Men detta är ren spirulina i pulverform.

      Som jag ser det så är räkmix ett riktigt bra foder om man ser till näringsämnen och ingredienser...men det tappar ganska rejält på viktiga näringsvärden.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Tricella: flingorna etc räknar torrvikt, din räkmix är våtvikt.
        Jämför man 10 gram torrfoder mot 10 gram räkmix får fisken i sig mer protein med torrfodret - men samma volym räkmix väger mycket mer än samma volym torrfoder, så skillnaden är inte så stor som den låter.

        Om du har en våg som klarar låga vikter, prova att mäta hur mycket en "normalgiva" torrfoder resp. räkmix väger, och multiplicera sen det mot procenthalten protein. Jag tror du kommer finna att skillnaden i mängden protein fisken faktiskt får inte är så stor som råproteinhalten antyder.

        Sen vet jag inte hur andra gör, men när jag matar torrfoder brukar fisken få en nypa eller så, när jag matar räkmix får de tills jag ser att "feeding frenzyn" avtar, dvs fisken i praktiken är proppmätt.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          citaten vet jag inte hur andra gör, men när jag matar torrfoder brukar fisken få en nypa eller så, när jag matar räkmix får de tills jag ser att "feeding frenzyn" avtar, dvs fisken i praktiken är proppmätt.
          Jo det är ju så man matar mest...men känslan jag har fått av räkmixen är att tillväxten inte är så bra mot vad den är om man matar med pellets/granulat. En annan känsla är att räkmixen till viss del kanske är "bukfylla" i näringsvärdesmått.

          Det har tidigare skrivits någonstans att räkor har en väldigt hög proteinhalt i torrt tillstånd så visst kan du ha rätt där till viss del. Men då är räkorna vanligtvis inte den huvudsakliga ingrediensen i räkmixen, utan det är ärtorna (mängd). Detta gör ju att proteinhalten sjunker...

          Flertalet trådar här, och på zoopet, har handlat om att finna ett foder för tillväxt då flera upplevt att räkmixen inte är så bra på den sidan.

          Anledningen till denna tråd är att jag vill kunna beräkna hur mycket jag skall ha av varje ingrediens för att kunna få en bra fördelning på näringsvärden (optimera räkmixens näringsvärden). En räkmix på ca 10% i proteinhalt känns låg.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Jag får väl erkänna att jag också har känslan att torrfoder ger snabbare tillväxt hos yngel än räkmix, och att jag har experimenterat lite för att få upp proteinhalten på min räkmix.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag skall prova att höja proteinhalten med vegetabiliskt protein. Tidigare har jag provat att höja proteinhalten med omdiskuterade "kroppsbyggarproteinet" med riktigt bra resultat. Nu tränar jag inte lika mycket och har därför inga sådana grejer hemma. Det är inte heller vegetabiliskt så därför har det kanske varit lite tvivelaktigt som tillskott i den benämningen...

              Syftet är nu, precis som då, att höja proteinhalten utan att ändra fördelningen mellan ärtor och räkor.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag har nu plockat ihop ett program på Excel för att se hur jag kan komponera min räkmix för att få fram bästa kombination.

                En vanlig räkmix "Grundmix från Ciklidboken" har dessa näringsvärden i förhållandet Protein-Fett-Kostfiber:
                (1kg hela räkor med skal, 1kg Gröna ärtor)
                Protein-14,8% Fetthalt-0,8% Fiberhalt-2,3%

                Aquarium Malawi´s Tropheus mix har denna: Veg/Anim= 61/39
                (0,3kg Oskalade räkor, 0,5kg Gröna ärtor, 15gr Musslor)
                Protein-12,5% Fetthalt-0,7% Fiberhalt-2,8%

                Jag ska försöka komponera ihop en räkmix som har fördelningen Protein-ca25%, Fetthalt-ca3% och Fiberhalt ca4%. Det skall bli intressant att följa om det blir någon skillnad på tillväxt.
                Fördelningen mellan Veg/Anim skall hamna på 60/40. Den animaliska delen utgörs enbart av räkor och eventuellt lite sejfiléer.

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Finns det någon speciell anledning att dra upp yngel i raketfart om man inte lever på inkomster från dem? Borde inte fisken må bättre och framförallt se bättre ut om de får lite lagom med mat och växer i ungefär samma tempo som de gör i sjön? Bara en fundering, men ser man på gym-nissarna som hänvisas till ser ju inte de heller speciellt normala ut många gånger

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • VäxaLätt
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 75

                    #10
                    Tjena...

                    Lite kuriosa... Jag har gjort torrfoder på räkmix genom att mixa den överdrivet mycket tills det bara blev en ytterst fin massa kvar. Sedan spädde jag denna med vatten för att få denna lösare. Efter detta lät jag mixen flyta ut i ett tunt lager på en plåt som jag sedan ställde in i ugnen på lagom temp. Vips så hade jag torrfoder efter ett par timmar. Men det vart mycket lite i jämförelse mot mängden räkmix som jag hade från början, skulle gissa på att jag fick 1/5 kvar av vad jag började med.

                    Detta borde medföra att proteinhalten i räkmix ”höjs” avsevärt jämfört mot innehållet i torrfoder.
                    Mvh Erik
                    http://www.umea.akvarieforening.se

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Visste ni att det går att urvalsodla fram en fisk som växer fortare en andra =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Tony

                        Finns det någon speciell anledning att dra upp yngel i raketfart om man inte lever på inkomster från dem? Borde inte fisken må bättre och framförallt se bättre ut om de får lite lagom med mat och växer i ungefär samma tempo som de gör i sjön?
                        Det där är nåt jag funderat över - nog är det rätt märkligt att fisken i sjön uppenbarligen är svältfödd?

                        Jag tycker nog att man precis lika gärna kan se det som att "broilerna" i akvarium, som fått bra foder och fått sitt näringsbehov fyllt, har det riktiga utseendet på fisken, medan fiskarna i sjön är svältfödda förkrympta tusenbröder.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Tony: Mitt syfte är inte att få yngel eller fisk att växa i raketfart. Mitt syfte är att försöka få räkmixen till ett bättre foder som tillväxt än vad det är nu. Jag är absolut inte ute efter att skapa fiskarnas "Belgian Blue". Helt enkelt så är jag ute efter att optimera räkmixen så pass det går, efter fiskarnas behov.

                          VäxaLätt: Hur länge håller sig en torkad räkmix? Hur förvarar du den? Hur ivriga är fiskarna att äta den?
                          Rent teoretiskt så torde näringsämnena förstärkas då vatten försvinner...men vad kan försvinna vid proceduren? Kanske tappar räkmixen vissa näringsämnen...?
                          All torkat foder görs ju på speciellt sätt för att fodret skall behålla alla näringsämnen...någon som vet exakt hur en sådan procedur fungerar?

                          deelay: Det hade jag inte en aning om...kuggfråga?

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #14
                            På tal om proteiner så var jag precis och köpte en spann gammarus, en form av sötvattenskräfta. I torkat skick innehåller de 51% protein och 5% fett osv. Mina oreochromis mossambicus som jag skaffat som foderfisk-producenter skall få smaka på dessa kräftor, så skall vi se om de inte växer i ovan nämnda raketfart.

                            Rent teoretiskt borde väl även malawi/tang-ciklider kunna få gotta i sig dessa godsaker eller vad tror ni? Så vitt jag kunnat läsa mig till är gammarus nära släkting till daphnia.
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              51 vikt% proteinhalt i torrfoder är inte direkt ovanligt. Precis som med andra torrfoder går halten inte riktigt att jämföra med färskt foder som räkmix, eftersom man inte ger fiskarna en viss vikt utan en viss volym, och torrfoder väger mindre per volym än vad färskt foder gör. Vad man bör göra är att väga hur mycket färskmat man brukar mata med, och hur mycket torrfoder. Sen kan man räkna ut vilkendera som ger mer protein till fisken.

                              Det är inte heller riktigt sant att torrfoder innehåller alla näringsämnen som fanns i det levande djuret: som de som fjällvandrat och ätit frystorkad mat vet, förändras mat av frystorkning.
                              Liksom, fast i mindre utsträckning, av frysning.

                              Däremot kan förstås torrfoder vara mer näringsmässigt allsidigt än ett visst levandefoder, eftersom det är en mix av flera olika fodertyper.

                              Själv tror jag fortfarande att det inte finns något enskilt "magiskt" foder, vad än fodertillverkarna hävdar, utan tror att det är viktigt att fiskarna får så många olika typer av foder som det alls är möjligt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...