Albino och normala?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke U
    Användare
    • april 2004
    • 51

    Albino och normala?

    Att albino fiskar kan få barn med icke allbino av samma släkte vet jag men eftersom färger och lek är så förknippat så undrar jag om de albino verkligen brukar bli valda av de normala trots sitt handikapp. Krävs det inte att de inte har något val?
    Om jag hade två grupper av samma fisk och den ena gruppen var albino skulle då de färgade föredra att hålla sig för sig själva? Kan en albino hanne vara dominant över en normal? Bara lite funderingar, säkert någon som har erfarenhet.

    Mvh

    Mcke
    Auloncara "Ruby Red"
    Labidocramis "Golden"
    Labidochromis sp. "hongi"
    Sciaenochromis fryeri
    Pseudotropheus sp. "acei"
    Glasmalar
  • PsyM
    Användare
    • mars 2004
    • 460

    #2
    Hej Micke

    har haft "normala" Cryptoheros nigrofasciatus (sebraciklid) med den framavlade albinovarianten (elfenbensciklid). Den dominante hannen som i detta fallet var den sebrafärgade normalvarianten lekte ibland med de normalfärgade, men lika ofta med de albinofärgade honorna! så detta tyder på att iaf Cryptoheros nigrofasciatus inte bryr sig nämnvärt om "färgen"

    mvh PsyM
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Det går nog inte riktigt lösa den här frågan i akvarium. Man skiljer på inomkönskonkurrens (hanar slåss med hanar och honor med honor) samt mellankönskonkurrens (fiskarna konkurrerar om det andra könets val). I akvarium är det vanligt att inomkönskonkurrensen helt kör över mellankönskonkurrensen. Sedan finns det extra komplicerande faktorer som att albinofiskar inte svarar underordnat och alltid verkar tokaggressiva. Det kan göra att andra fiskar "ger sig". Amphilphos citrinellus är ett naturligt exempel.

      Ps. mellankönskonkurrens är ett rätt kasst uttryck eftersom konkurrensen fortfarande är inom samma kön, men att det handlar om det andra könests val.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Micke U
        Användare
        • april 2004
        • 51

        #4
        Tack för era svar

        Jag kom och tänka på den här frågan eftersom bland mina ciklider så är den färggrannaste hannen dominant i varje art och han får också para sig mest.

        Så med andra ord, Ola, så anledningen till att albinosar kan ta denna position att de kompenserar detta med agressivitet? Den som är dominant blir färgrannast och "vald" av honorna -men inte för att han blir färgrannast utan bara för att han är dominant?

        Är inte så insatt men tycker att det är lite mystiskt.
        Auloncara "Ruby Red"
        Labidocramis "Golden"
        Labidochromis sp. "hongi"
        Sciaenochromis fryeri
        Pseudotropheus sp. "acei"
        Glasmalar

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Det jag menar är att honan oftast inte har ett val. Den dominanta honan får hanen. Samma gäller ofta på honsidan. Den dominanta honan får hanen. De två dominanta fiskarna leker.
          citatå med andra ord, Ola, så anledningen till att albinosar kan ta denna position att de kompenserar detta med agressivitet?
          Nej, jag skulle inte vilja kalla det för kompensera. Det är en konsekvens av dominansförhållanden. Hos mitt specialfall A. citrinellus så finns båda morferna (röd och randig) naturligt dessutom.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Micke U
            Användare
            • april 2004
            • 51

            #6
            Ok. Men i naturen antar jag att Albinos inte har mycket att säga till om. Detta är alltså enbart ett akvariefenomen?

            Mvh

            Micke
            Auloncara "Ruby Red"
            Labidocramis "Golden"
            Labidochromis sp. "hongi"
            Sciaenochromis fryeri
            Pseudotropheus sp. "acei"
            Glasmalar

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              citat:Ok. Men i naturen antar jag att Albinos inte har mycket att säga till om. Detta är alltså enbart ett akvariefenomen?
              Min gissning är att hos de flesta arter så väljer honor normalfärgade framför avvikare i naturen, men som sagt så finns det undantag hos t ex Amphilophus citrinellus och andra arter med naturlig polymorfism (olika utseenden).
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Vannar
                Användare
                • april 2002
                • 339

                #8
                Hmm, vet att detta ær OT, men inte ær ju gula citrinellum ær albino.

                Nu ær jag inte helt upp to date med dom senaste C-am rønen men iaf hos dom citrinellum som jag hade så kom den gula færgen nær dom kønsmognade (vet inte om det ær så med alla populationer, vissa kanske føds gula) men iaf dom jag hade skiftade från "abborrfærgen" till gula nær dom var ca 12-15cm, fast å andra sidan vissa behøll abborrfærgen. Det gick inte att førutse vilka som skulle skifta færg nær dom var små...
                / Jonas Vannar

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Enligt vissa defineras all brist på färg som albino vilket gör att fiskar kan ha ha mängder av olika sorter. Det här kan jag mycket lite om så jag nöjer med den kommentaren.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...