Vem överger vem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Vem överger vem?

    På senaste tiden när jag suttit och studerat mitt Doviipar när de vaktar sina yngel så har jag börjat fundera på vem som egentligen överger vem.
    De små sprider sig över allt större område (nu i hela karet) och föräldrarna har egentligen ingen kontroll över dem. Men ändå fortsätter de att vakta dem. Speciellt då honan som inte har ätit något på över en månad (hanen äter för tillfället 2-3 blå ciklider varannan dag).
    Det första paret som jag hade vaktade sina små fastän de små började knapra på både fenor och fjäll. Till slut tog de skydd i några grottor för att komma undan de små. Men aldrig att de försökte jaga bort dem. Två av de små är förresten de jag har nu.
    I akvariets begränsade utrymme så finns de små fortfarande relativt nära föräldrarna och därför fortsätter yngelvården.
    I naturen börjar föräldrarna fundera på annat när det sista ynglet har simmat iväg?
    Eller simmar föräldrarna helt enkelt ifrån sin kull efter ett tag?

    Att döma av hur det ser ut nu så tror jag på 1:a alternativet och då får jag vidta åtgärder (plocka bort de små så att honan börjar äta igen).
    Någon som vet mer?
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Tjena.
    Läste en artikel om Cichla-ciklider och hur de spred sig i Gatunsjön i Panama. De vuxna individerna stannade kvar i reviren och ungdjuren flyttade. Troligtvis är det likadant med dovii. Med det menar jag inte att varken dovii eller cichla-ciklider håller samma revir hela tiden, men det är nog ynglen som sticker först. Jag skulle kunna tänka mig att närvaron av yngel stimulerar föräldrarna att vakta och efterhand som allt fler yngel lämnar reviret avtar föräldrarnas vaktbeteende, vilket tillslut leder till att banden mellan föräldrarna upphör.

    Det där med att ynglen äter av föräldrarna har jag också problem med, just nu med mina managuense. Jag har fört över ynglen till ett litet sköldpaddsterrarie (med gallerlock) och sänkt ner till föräldrarna. Honan var märkbart stressad och ganska naggad i ryggfenan. Jag tror att det beror på att tillgången på mat till ynglen är för liten i akvariet, vilket leder till att de äter av föräldrarna. Ju större de blir desto mer mat behöver de och mina som är 1,5-2 cm växer riktigt fort nu och är rejält matkrävande. I naturen har de mycket större ytor att söka föda på, vilket leder till att konkurrensen mellan ynglen minskar och så slipper dessutom föräldrarna bli naggade.

    Kommentar

    • mrgreed
      Användare
      • juli 2002
      • 494

      #3
      Mina Dovii har yngel kvar från lek 1 som äter upp dem nya äggen och ynglena från lek 2 och 3 .
      Först hände detta en gång då hade ynlnena kläckts men dem kunde inte simma.Då var dem större ynglena och åt upp alla mindre utan att föräldrarna gjorde nåt.Nu har det hänt igen.Denna gången har dem ätit upp alla ägg!!
      Föräldrarna gör inget är det inte skumt??

      Mvh
      Danne

      Kommentar

      Arbetssätt...