Jag rekommenderar denna fisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Jag rekommenderar denna fisk!

    Efter ett halvhjärtat försök med snäckskalslekaren L. ocellatus i ett 60 liters-kar för 3 år sen köpte jag nu två par till för några dagar sedan för att försöka igen. Jag har dem i ett 200-kar tillsammans med Xenotilapia sima (som är en egen historia i sig).

    Jag gav ocellatusarna 7 snäckor på 4 pers, borde räcka tycker man. 15 sekunder tog det innan två började bråka om samma snäcka och höll på flera timmar. Det är imponerande att se dem visa upp sig och är graciösa som stora fiskar med sina fenor utspända, trots sina ringa 4cm.

    Dag två hade iallafall varje ocellatus hittat sin egna snäcka som de grävde ner (allt utom öppningen) och alla stod stolt och vaktade sitt nybyggda slott. De gräver lite då och då och gör helt hysteriska anfall mot grannsnäckan ibland. En gömde sig i snäckan för att efter ett tag våga sig fram så att ena ögat stack ut för att titta på mig i flera minuter.

    Detta är utan tvekan den fisk jag haft som har mest personlighet. De är intressanta på alla sätt och roliga så att man skrattar högt åt dem. Det är nästan så man tror att de vet att de är komiska och skojar med dig som åskådare!

    Jag rekommenderar alla att hålla denna ciklid, men inte i ett 60-liters, utan i ett något större kar.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    #2
    Måste hålla med ! L. ocellatus är definitivt en av de roligare arter
    jag haft. Bits gör de också om man är för närgången. Nyper till rätt
    rejält !
    Konings nämnde i ett föredrag på någon Ciklidstämma att en hane kan
    hålla sig med ett litet harem av honor utspridda på upp till 1 m2.
    Honorna drar inte jämt sinsemellan utan har sina snäckor på behörigt
    avstånd från varandra. Låter som guld att vara ocellatus-hane !!
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Instämmer absolut. Min erfarenhet av Ocellatus är en av de bästa jag haft under mina år som akvarist. En helt underbar, orädd och tuff liten snäckskalare som är oerhört charmig och rolig att se på.

      Jag förstår helt din känsla Zaphi...

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Nästan den enda firre från de stora sjöarna som har lockat mig, och någon kommer jag att prova ett gäng sådana i mitt 222 liters om det ledigt!
        Man blir mer och mer inspirerad när man hör all god reklam!
        Anders L

        Kommentar

        • Stefangustaf
          Användare
          • februari 2004
          • 19

          #5
          Låter väldigt intressant. Går de att ha tillsammans med t ex prinsessan av Burundi om man har ett lite större burk på omkring 300 L

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • augusti 2002
            • 1232

            #6
            Tänkte fråga om det skulle gå att hålla dom med Burundi i en 222a. 110*45*45cm...

            4-5st ocellatusarna och ett par Burundi (kommer utökas i längden av sig själv )

            Inredningen skulle såfall bestå av kalksten som jag bygger upp till ytan i båda hörnen. Öppen yta i mitten med fullt med vinbärs snäckor.

            Prinsess yngel gömmer sig i stenformationerna och ocellatusarna gömmer sig bland alla snäckorna?

            Mvh Ola

            ola lindeberg

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Det går bra att ha dessa tillsammans med Prinsessan...men där bör det nog stanna beroende på Prinsessans revir. Vill man ha fler arter så bör man skaffa någon som inte är territoriell på samma sätt som Prinsessan och Ocellatus.

              Jag hade Prinsessan, Jullar, Tropheus och Ocellatus. Jullarna blev borttryckta av Prinsessorna vilket gjorde att Jullarna i sin tur kom i konflikt med Ocellatus. De kunde inte dela på plats så det blev en strid på liv och död. Mitt Julle-par eliminerade en grupp på 10st Ocellatus...

              Kommentar

              • Fred
                Användare
                • oktober 2003
                • 67

                #8
                Är det någon som har erfarenhet av att blanda denna tydligen trevliga art med Malawisar (i ett Mbuna/Hapliskar).

                - Hädar man nu??!?!

                Eller har ni tips på någon lika trevlig "snäcklevande" motsvarighet från Malawisjön?

                Vänligen,

                Fredrik E
                Min Zoon

                Kommentar

                • Kjell K
                  Användare
                  • april 2002
                  • 128

                  #9
                  Jag hade L.Multifasciatus (en liknande snäcklekare) ihop med mbunas i ett akvarium ett tag. Det gick i princip bra. De större malawi-cikliderna hade inte en chans att få tag i de blixtsnabba snäcklekarna och tröttnade snabbt på att försöka.
                  Det som var lite tråkigt var att snäcklekarna inte kom till sin rätt på grund av malawisarna var så mycket färggrannare.

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    Jag vet inte hur en firren är rent beteendemässigt men det finns en snäckskalslevande mbuna som heter Metriaclima livingstoonii. Södra sandby ciklidhobby här nere i skåne har en rejäl grupp med sådana. De verkar vara ganska coola men de har säkerligen inte det beteendet som ocellatusarna har.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • morphide
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 49

                      #11
                      Lamprologus ocellatus är helt klart en av kandidaterna till mitt nya kar.

                      Kika in följande sida för mer info om L. ocellatus. (Sidan har två små video-klipp.)
                      /// morphide

                      Kommentar

                      • sundelin
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 234

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av morphide

                        Lamprologus ocellatus är helt klart en av kandidaterna till mitt nya kar.

                        Kika in följande sida för mer info om L. ocellatus. (Sidan har två små video-klipp.)
                        du glömde nog länken....

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Är det inte så att malawicikliden M. livingstonii är snäckLEVANDE men inte snäckLEKANDE?

                          Jag skulle inte blanda L. ocellatus med mbunas. Tycker inte det verkar vara en bra kombination. Skaffa ett 150-kar eller nått så funkar säkert 2 par ocellatus utmärkt i ett sånt.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • morphide
                            Användare
                            • januari 2004
                            • 49

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av sundelin

                            citat:Ursprungligen skickat av morphide

                            Lamprologus ocellatus är helt klart en av kandidaterna till mitt nya kar.

                            Kika in följande sida för mer info om L. ocellatus. (Sidan har två små video-klipp.)
                            du glömde nog länken....
                            Gahhh.. Jaja.. ibland är man helt borta när man e trött.

                            Här kommer länken:


                            /// morphide

                            Kommentar

                            • Fred
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 67

                              #15
                              Vad har då forumet för erfarenheter av Metriaclima livingstonii?

                              Vänligen,

                              F.
                              Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...