"måla" på frigolit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    Användare
    • april 2004
    • 140

    "måla" på frigolit

    hej jag skall bygga en bakgrund av frigo och jag undra om man skall
    "måla"med husfix ell liknande på baksidan och botten också eller ?
    200l 1000l på g
    <b>
    Min Zoon</b>
  • Oasis
    Användare
    • april 2004
    • 83

    #2
    Nej det behövs inte, det blir nog bara jobbigare att täta den då. Du skall dra ett lager silikon runt sidokanterna och botten så att det inte kommer in vatten under som ligger och blir dåligt och så att småfisk inte kommer i mellan etc.

    Sen så är det ju inte så snyggt att se frigon genom glaset så då kan man sätta en mörk filmplast utan på sidorutorna. Sen kan man ju skära bort den film som inte täcker frigoliten.
    /Danne

    Kommentar

    • janne dansk
      Användare
      • april 2004
      • 140

      #3
      vad jag menar är behövar man måla altt som kommar i beröring med vatten
      200l 1000l på g
      <b>
      Min Zoon</b>

      Kommentar

      • Lazinko
        Användare
        • april 2004
        • 111

        #4
        Nä, frigolit är inte giftigt, om det är det du menar?
        Måla/husfixa bara där det syns
        /dan

        Kommentar

        • Oasis
          Användare
          • april 2004
          • 83

          #5
          så gjorde jag, täckte alla synliga ytor d.v.s. framsidan och även ovansidan då jag inte vill se frigoliten ovanifrån heller. Frigoliten tål vattnet och avger varken gifter eller sväller upp.

          Se till så att det antingen är gott om utrymme bakom bakgrunden om du t.ex. ska ha en filterkammare där eller så ska du se till så att det är tätt så att du inte har något utrymme bakom för då kan vatten tränga in och lägga sig där och bli dåligt.

          Så till huvudfrågan; hur du bygger en. Jag har precis byggt klart min och hade tänkt lägga upp en liten "guide" men den kommer nog inte upp en på nån vecka men det finns redan många andra, sök bara runt på forumet så hittar du.

          Jag tog och siliconerade ihopp en grovgrund av friggobitar så att det var fler lager friggo på höger- och vänstersidorna och mindra på mitten, ungefär så här sett uppifrån; T\___/T. På baksidan i vänstra hörnet sågade jag ut en liten kammare med hål ut till framsidan för insug och utblås för filtret. Sedan så började jag karva ut stenar och grottor efter egen fantasi och från inspiration av andra jag sett, jag använde knivar och raspar. Efter det tog jag en värmepistol och förde över framsidan och ovansidan så att det blev mjukare, rundare former och så att den inte frasade och smulade längre. Sedan blandade jag ihop husfix och strök två grundlager och när det brunnit färdigt så hälde jag i färgpigment (bensvart och umbra brun) i en ny blandning husfix och strök över. Ett tips är att nästan göra det slarvigt med färgblandningen och på strykningen för det är lättare att få det att se naturligt ut då, jag lovar Sedan kan man lacka, beroende på om man har malar som kommer gnaga sönder din bakgrund eller malawi som gärna hoppar över lacken då huisficen hjälper till att höja pH värdet.

          Här är min bakgrund så som den såg ut för någon dag sen, den är inte riktigt klar här än:



          En lång kort sammanfattning
          /Danne

          Kommentar

          • janne dansk
            Användare
            • april 2004
            • 140

            #6
            jag tackar så mycket för svar jag har fået häls janne
            200l 1000l på g
            <b>
            Min Zoon</b>

            Kommentar

            • Mrsonk
              Användare
              • december 2002
              • 233

              #7
              Se bara till att alla ytor som fiskarna kan komma åt är lackade. Malar mm gnager sönder frigoliten snabbt.
              Oscar Cederqvist
              -----------------

              Kommentar

              • janne dansk
                Användare
                • april 2004
                • 140

                #8
                jag har en fundering när jag har bygt en frigo med hus fix vad skall jag andvända för lack
                200l 1000l på g
                <b>
                Min Zoon</b>

                Kommentar

                Arbetssätt...