Hur sänker jag hårdheten på vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skytt43

    Hur sänker jag hårdheten på vattnet

    Hej,

    jag har idag 17 st större diskusar, idag använder jag komunens vatten, enbart det kalla vattnet, värdena på detta vatten är PH 7,5, KH 1, GH 3. Jag förbereder vattnet i ett stort akvarium, filtrerar med torv och kraftig genomluftning samtidigt som jag höjer temperaturen till 31 grader. Det fungerar alldeles utmärkt.
    I Augusti flyttar vi in i ett nytt hus som har egen brunn, värdena på vattnet är, PH 7,5, KH 20, GH 22. Alltså ett väldigt hårt vatten, jag skulle kunna sänka hårdheten via Osmos, men jag har 10 stora akvarier och idag byter jag ut ca. 700 liter vatten, det skulle bli ganska dyrt att ha en Osmos anläggning för detta.
    Är det någon som vet något bra och enklare sätt att sänka hårdheten på vattnet och få ut en större mängd???

    //Ronny
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Förutom att blanda med RO/DI vatten så är nog enda sättet att tillsätta en mineralsyra, dvs i praktiken salt- svavel- eller fosforsyra (och fosforsyran är nog att föredra, trots att den göder alger, eftersom den balanserar pH efteråt).

    Inte vare sig helt lätt eller helt riskfritt, dock.

    Mitt tips är dock att köra med vattnet som det är. Jag är rätt säker på att du kommer att finna att discusarna finner sig väl tillrätta.

    Eventuellt kan du kanske dock behöva få ner hårdheten i odlingsakvarier - vet inte om discus-ägg befruktas i hårt vatten. En del fiskar, som många tetror, har problem på den fronten.

    Inom parentes sagt så undrar jag också om de där värdena du gav var på _luftat_ vatten, eller om det var direkt ur kran? Jag misstänker du får lite annat pH när vattnet luftats.

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      citat Augusti flyttar vi in i ett nytt hus som har egen brunn, värdena på vattnet är, PH 7,5, KH 20, GH 22
      Kolla dom värdena igen, sedan dubbelkolla sedan trippelkolla. KH 20 och PH 7,5 innebär enligt mina källor (http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm) förmodligen långt över 25 ppm co2 (hur mycket går inte att se, efterssom det ligger långt utanför tabellen), vilket borde vara giftigt för de flesta fiskar inklusive diskus.
      Inte bara är det farligt för diskusarna utan även extremt slitsamt för vattenledningarna, jag tror inte på att en komun skulle låta sådant vatten gå i ledningarna.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #4
        Hej Ronny.
        Oxalsyra går att använda att avhärda vattnet med enligt boken
        "Akvarium som hobby".
        Man gör det lämpligen i 200L. fat.Oxalsyra går att köpa i färgbutiker.
        !00gr.syra löses i 1L.vatten.Man häller i såpass mycket syra att vattnet blir mjölkfärgat,sedan rör man om kraftigt,får stå ett dygn så fäller kalken ut,till botten varefter man suger ut vattnet till ett annat kärl.Vattnet måste luftas kraftigt(PH 3-4).Får justeras till lämpligt Ph och hårdhets värde.Det är en omständig procedur men den fungerar och är värd att provas,oxalsyra är ej så dyrt,skulle det ej gå bra så är syran ett jätte bra fläkborttagningsmedel.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • skytt43

          #5
          Det gäller vatten direkt från kranen, ej luftat alls. Vattnet kommer från egen brunn, det finns inget komunalt vatten indraget. Det är en avstyckad gård jag köpt med stora fina utrymmen för akvariumen.
          Dessvärre är det mycket kalkrik mark, därav det hårda vattnet.
          Jag har gjort mätningar både före o efter vattenfiltret, det var i stort sett ingen skillnad alls.

          Jag har inte provat att genomlufta det, det skall jag ta och prova.
          Jag vet sen många år tillbaka att det fungerar bra med Oxalsyra, jag hade bara glömt hur man gjorde, använde det för många år sedan då jag odlade tetror.

          Jag tackar så mycket för alla goda svar och tror nog att jag kan klara det.

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Men: viktigt att veta: Om dina mätvärden verkligen stämmer (vilket jag betvivlar) så måste du lufta det ordentligt innan du tappar i det i karet, då kommer ph att stiga ytterligare.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Låter som vattnet som kom ur kranen hos mig när jag bodde i Uppsala. pH 7.5 från kranen steg till ~8.5 i akvariet och det föll ut kalk på inredning inklussive växter. Jag har för mig att kH låg runt 20.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...