Scalaryngel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guppy_nisse

    Scalaryngel...

    Hej..
    Är så att mina scalarägg precis har kläckts, men min fråga är hur lång tid det tar innan dom simmar runt på egen hand utan att ligga på botten och dallra??
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Sen när alkoholen har slutat verka
    Mvh Alex

    Kommentar

    • guppy_nisse

      #3
      Meehh.. []

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        Hej!

        jag brukar räkna på att upp till 8 dagar efter äggen lagts så blir ynglerna frissimmande, eller 5-6dgr efter kläckningen beror lite på vilken temp du har i karet, ligger de på bottengruset är det stor risk att flera kommer att försvinna ner i gruset, men om du har föräldrarna i samma kar så bör de väl plocka upp dem.
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • johanlidman
          Användare
          • februari 2004
          • 118

          #5
          Gå in på min hemsida där hittar du det mesta om scalarer: http://home.swipnet.se/johanlidman
          Mvh
          Johan Lidman
          Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

          Kommentar

          • guppy_nisse

            #6
            Tack så mycket cichlids4fun & johanlidman... Mycket intressant sida du har där johanlidman, den hamnade direkt i mina favoriter.. Mycket bra info m.m...

            Kommentar

            • johanlidman
              Användare
              • februari 2004
              • 118

              #7
              Det var så lite alltid lika roligt att kunna hjölpa till.
              Vad har du färgvariant på ditt scalare par?.
              Mvh
              Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

              Kommentar

              • guppy_nisse

                #8
                Dom är marmorerade, men det roliga är att en guldscalarhona va med på ena hörnet och la lite ägg, ska bli kul att se vad det blir av det hela.. Alla tre har hjälpts åt att fläckta.. Har dock flyttat äggen dena gången.. Vill dra upp en kull, så jag ska låta dom ta hand om nästa å nästa tills dom lyckas..

                Kommentar

                • johanlidman
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 118

                  #9
                  En del gånger kan det bli så där, jag har haft en scalare hane som har lekt med 4st honor i samma akvarium på 3dagar (jag fick ungefär 1200yngel denna gång).

                  Om du får yngel där den ena är guld scalare och den andra är marmor får du 100% Marmor scalarer där ynglen är bärande på guldgenen (OM marmor Scalaren föräldern har marmor i dubbel dos).

                  Om marmor förälderna bär på en guldgen så blir det: 25% guld scalarer, 25% marmor scalarer med en guldgen och 50% marmor scalarer i dubbeldos.

                  Mvh
                  Johan Lidman
                  Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

                  Kommentar

                  • guppy_nisse

                    #10
                    Ååååå, låter intressant.. Det verkar som att du vet en hel del om det här..

                    Kommentar

                    • johanlidman
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 118

                      #11
                      Jo, tycker man genetik är roligt så då är det klart att man lär sig ett och annat på vägen.

                      Här är ett till exempel:
                      Ett av mina par som är silver scalare hane som bär på en guldgen och en marmor hona som också bär på en guldgen får jag 25% Guld, 25% Silver, 25% Marmor med guldkroppsgrundfärg och 25% marmor med silver kroppsgrundfärg.

                      Någon mer som vill veta vad dom får för yngel av sina scalarer??

                      Mvh johan Lidman
                      Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

                      Kommentar

                      • guppy_nisse

                        #12
                        hehehe.... Va grymt... Tänk om man va bra på genteknik.. []

                        Kommentar

                        • johanlidman
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 118

                          #13
                          Allt är bara viljan att lära sig, sök på internet där kan du hitta ett dussintal hemsidor om genetik på akvariet fiskar på svenska men dock finns det absolut mesta skrivet på tyska speciellt om scalarer, så är man lite språkkunnig så finns det en hel del att hämta där.

                          Mvh Johan Lidman
                          Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

                          Kommentar

                          • johanlidman
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 118

                            #14
                            Det går ganska lätt att odla fram vilken färgvariant du vill, allt hänger bara på att du vet vad du gör och att du får tag i dom rätta avelsdjuren.

                            Du kan tex korsa en Blue Blushing (German Blue) Scalare med en svart och i generation nr1 får du Svarta Spök Scalarer men i generation nr2 får du följande scalarer:

                            25% Spök Svart Scalare (dubbladoser svart),
                            12,5% Blushing svart Scalare (Dubbladoser svart),
                            12,5% Svart svalare (Dubbladoser svart),
                            25% spök mörk Scalare (allså inte riktigt svart men ändå mörknande fenor),
                            12,5% Turkos scalare
                            12,5% Mörk silver scalare (allså inte riktigt svart men ändå mörknande fenor).

                            Speciellt den turkosa scalarern är en raritet att äga, lite känslig och lite svår att hålla förgvarianten stabil pga dom andra färger ger utslag (enbart 50% av ynglen blir turkos scalarer).
                            Kolla länken efter en bild på turkosscalare: http://home.swipnet.se/johanlidman/album/turkos.jpg

                            Denna färgvariant håller jag på att odla fram för närvarande, jag beräknar till hösten kunna ha några turkosa scalarer.

                            Mvh Johan Lidman
                            Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

                            Kommentar

                            • guppy_nisse

                              #15
                              wwoooowwww, mycket fin måste jag säga.. Synd bara att du bor så långt i från mig, annars så hade jag varit stammis hos dig av att köpa scalarer..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...