Scalarebebisar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mariaa
    Användare
    • maj 2002
    • 97

    Scalarebebisar!

    Hej!
    Mina Scalare har nyligen lyckats att för första gången ta hand om sina ägg och nu har de yngel som de vaktar. De har flyttat runt ynglena på olika blad där de nu ligger och sprattlar. Nu undrar jag omnågon har något tips på vad jag ska göra. Jag vill ju så klart att ynglena ska få gå kvar med sina föräldrar. Går det att mata med levande artemia i akvariet där de går nu. Det är ett 540 liters akvarium med 8 Scalare (inklusive föräldrarna) Palettciklider, Thomasiciklider, Rosentetror och massa malar. Eller ska jag låta dem vara och flytta dem till ett eget akvarium där de kan leka ifred nästa gång?

    Mvh Maria

  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    Hej Maria!

    Visst kan du mata med artemia, men du måste vänta till de är frisimmande, men när de blir det så blir de förmodligen uppätna av alla de övriga medlemmarna i akvariet.

    Jag föreslår att du låter de gå kvar där de är och låta föräldrana öva på sin yngelvård, för att senare vid lämpligt tillfälle flytta dem till eget lekkar, ta gärna med leksubstratet då de väl har börjat brukar de fortsätta på samma leksubstrat, och de brukar leka med jämna mellanrum ca 2-3 veckor gärna efter vattenbyte.

    Alternativet är att du försöker flytta ynglerna på bladet försiktigt (i en liten balja under vattenet) till ett förberett kar med samma vatten som lekakvariet, för att sen flytta med grejer som scalarena haft i sitt lekområde, för att sist flytta med föräldrarna, har du tur så börjar de yngelvården igen, men det är inte stor chans att lyckas så, förmodligen blir de så stressade att de äter upp dem.

    lycka till

    don´t drink water-fish`s ..... in it!
    Mvh
    Peter
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • mariaa
      Användare
      • maj 2002
      • 97

      #3
      Hej!
      Jo, jag vet att jag måste vänta tills de är frisimmande. Men just nu så har jag ingen möjlighet att ta hand om några yngel för jag ska snart flytta. Men jag hoppas att de kommer att lyckas fler gånger. Så det är bra att veta vad man ska göra då.
      Jag hade tänkt att göra om mitt 200 liters akvarium åt bara scalarelekparet och lite annan småfisk. Där de kan få leka i lugn och ro utan att ynglena och äggblir uppätna. Men jag ska nog ha någon mer fisk så att de har något att vakta ägg och yngel mot.
      Jag har fler Scalare som brukar leka, men de är inte alls lika bra som det här paret. De vet liksom på en gång hur de ska göra. De fläktar, tar bort mögliga ägg, rengör och vaktar äggen mycket bra. De gör detta mycket bra fast de är de minsta scalarena i akvariet. En fröjd för ögat.

      Mvh Maria

      Kommentar

      • Therese
        Användare
        • april 2002
        • 196

        #4
        MAria! Vart bor du någonstans jag bor i sthlm och skulle vl vara intreserad av några av ynglen som är uppdragna av "vktande" föräldrar om du skulel vilja sälja några

        mvh Therese

        Kommentar

        • mariaa
          Användare
          • maj 2002
          • 97

          #5
          Hej!
          Jag bor i Ludvika i Dalarna. Det ärju en bitfrån Stockholm. Men tyvärr så är inte ynglena kvar. De har nog blivit uppätna (men inte av föräldrarna). Men förmodligen kommer de nog att leka fler gånger och då ska de ju få ett eget akvarium. Ska flytta snart så efter det har jag kanske möjlighet att ta hand om ynglena. Men jag vill ju att det ska få bo med sina föräldrar i alla fall några veckor. Men det blir som sagt efter flytten.

          Mvh Maria

          Kommentar

          • Therese
            Användare
            • april 2002
            • 196

            #6
            det e bra att du låter föräldrarna ta hand om ynglen med tanke på hur sönderavlade scalare är

            mvh Therese

            Kommentar

            • mariaa
              Användare
              • maj 2002
              • 97

              #7
              Hej!
              Jo, jag tycker att fler borde låta sina Scalarer få en ärlig chans att försökata hand om sima bebisar. Och kan de inte det så ska de inte få några yngel heller. Annast så blir de ju bara sämre och sämre på yngelvård.
              Mvh Maria

              Kommentar

              Arbetssätt...