Sajica-hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jorsa
    Användare
    • december 2003
    • 199

    Sajica-hona

    Har ett Sajica-par inköpta för ca 3 veckor sedan. Hanen färgar ut jättefint och växer så det knakar. Den är ca 6-7 cm.
    Honan däremot ser blek och lite klen ut, hon har heller inte växt ngt nämnvärt sedan inköp. Just nu ca 4 cm.
    Honan äter bra, och det är enda gången som hon färgar ut som hon ska.

    Problemet är att hanen jagar bort honan så fort hon kommer i närheten.

    Mina vattenvärden är som dom ska, Ph på 7.3 och inget utslag på nitrit. (300 liters hörnakvarium)

    Har funderat på om jag kanske skulle köpa en hona till för att ge hanen lite mer att tänka på?! Eller är det ngn som har fler bra ideér?

    Just nu går det endast 13 Colomibiatetror tillsammans med Sajicorna.
    Kommer att skaffa lite Corydoras samt ngr/ngn L-mal såsmåningom.
    Bara ekonomin och boytan sätter gränser...
  • matt.is
    Användare
    • september 2003
    • 386

    #2
    3 veckor och utan lek på Sajica - det måste ju vara rekord :-)

    Nej skämt åsido..
    Honan blir säkert lekmogen om du matar upp henne lite. Svarta mygg brukar trigga de flesta fiskar till lek. Att köpa ytterligare en (lekmogen?)hona verkar onödigt såvida du inte orkar vänta.

    De har en intressant MEN lite väl ordentlig yngelvård - de vallar runt ynglen på alla möjliga ställen i akvariet och tar över även stora kar.


    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Det kan vara för att hanen är könsmogen men inte honan. Honan blir det när som helst om hon nu inte redan är det.

      Honan vill inte leka men hanen vill...?

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Jorsa
        Användare
        • december 2003
        • 199

        #4
        citat:3 veckor och utan lek på Sajica - det måste ju vara rekord :-)
        Hade jag inte räknat med heller, har inte ens relaterat det till lekbeteende,
        även om det vore trevligt...

        Tror inte att det handlar om lek, det är honan som "söker upp" hanen och verkar vilja ha kontakt, inte tvärt om, men hanen kanske "stöter bort" honan eftersom hon inte är intressant då hon inte är könsmogen?!

        Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          Nej det handlar nog inte om lek, och det är konstigt, precis som matt.is skriver. man brukar inte kunna ha ett par sajica i ett akvarium så länge som 3 veckor utan att det blivit lek.

          Hanen och honan verkar inte kompatibla då hanen jagar bort henne. Säker på att det inte är en underlägsen hanne du har med den dominante hanen?

          fish r friend

          Kommentar

          • Jorsa
            Användare
            • december 2003
            • 199

            #6
            99% säker på att det är en av varje, det syntes tydligt på färgerna i zoobutiken när jag köpte dom.
            Hanen har röda markeringar på fenorna och honan har gula.
            Man ser det när honan äter, då färgar hon bra i gulnyans på fenorna.

            Kan man se skillnaden på ngt mera sätt?
            Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • mars 2004
              • 12

              #7
              Hej Jorsa,

              mitt Sajica-par var precis sådär i början som du beskriver. Tyckte hanen betedde sig som hustrumisshandlare, och funderade på att ta honom åt sidan ett tag. Det kan vara så att de aldrig lekt förut, och inte vet vad de håller på med. Det tog iallafall 6 veckor innan de lekte. Första kullen blev förresten helt uppäten, inte ett yngel klarade sig.
              Nu håller de på att förberede fjärde kullen... Det är lek ungefär var tredje-fjärde vecka. Och som de gräver sen... Vissa växter blir tämligen "slaktade" av hanen som tuggar i sig bladen.
              Du ska se att de kommer igång så småningom.

              Men jag vill avråda dig från att ha annat än malar i karet. Tetror och andra fiskar blir sönderstressade av parets beskyddande jagande och rentav dödade.
              Har själv 170 liters hörnakvarium, och paret har tagit över hela karet såväl före som efter att jag gjorde mig av med kardinaltetrorna.
              Enkla rapporter av en glad & hängiven amatör på http://www.hanordstrom.se/Ciklid/

              Kommentar

              • Jorsa
                Användare
                • december 2003
                • 199

                #8
                Tack för svaret "Heal".
                Nu är det så att honan faktist har repat sig lite, även om hanen jagar henne så fort han får chansen.

                Jag har även köpt ett par VF Hantelciklider, storlek 9-12 cm, ch nu har Sajicahanen blivit betydligt lugnare.

                Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                Kommentar

                • Jorsa
                  Användare
                  • december 2003
                  • 199

                  #9
                  Har nu, efter det att "honan" fått lite mer "kött på benen", konstaterat att det är en hane, den färgar tydligt ut i rött när man matar fiskarna.

                  Kan det vara så att Sajican när de är små har gulaktiga fenor?
                  Ska hursomhelst åka till zoobutiken och byta till en hona istället...
                  Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                  Kommentar

                  • Micke_A
                    NCS Medlem
                    • januari 2003
                    • 638

                    #10
                    Hej

                    Jag köpte två sajicor för nå´t halvår se´n, som var ca 3-4 cm, och man såg tydlig skillnad på dem, honorna hade gula fenor, och hanen jag köpte hade knallröda fenor, som blev mer rödbruna när den blev större. De var till och med i lektagen i affären. Den hanen dog tyvärr innan de hann leka, för den fastnade mellan glaset och en lavasten, kanske ditjagad av nyckelhålen. Men den hann växa en del, och blev riktigt kraftig för sin storlek, med puckel i pannan, trots att den bara var ca 7-8 cm. Köpte en ny hane från samma ställe, och de lekte ca 3-4 gånger, innan de lyckades få fram frisimmande yngel.

                    MVH Micke
                    MVH Micke

                    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 12

                      #11
                      Hej igen Jorsa,
                      snopet att den ena visade sig vara en hane...
                      Skickar en länk till min webb, där jag publicerat några av mina iakttagelser om Sajicorna. De har ett väldigt intressant beteende, såväl lekande som utan yngel.
                      Och om några fiskar kan "dansa" i karet, så är det de!
                      http://www.hanordstrom.se/Ciklid/index.htm
                      Enkla rapporter av en glad & hängiven amatör på http://www.hanordstrom.se/Ciklid/

                      Kommentar

                      • Micke_A
                        NCS Medlem
                        • januari 2003
                        • 638

                        #12
                        Hej

                        Under yngelvården började sajicahonan dra sig tillbaka, och igår såg jag henne ligga och vrida sig på botten i en dödskamp. Suck... Fattar inte varför. Har haft strul i det akvariet innan, men det borde vara bra nu. Nyckelhålen och flaggorna leker hela tiden, och fiskarna ser friska ut.

                        MVH Micke
                        MVH Micke

                        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                        Kommentar

                        • Jorsa
                          Användare
                          • december 2003
                          • 199

                          #13
                          citatkickar en länk till min webb, där jag publicerat några av mina iakttagelser om Sajicorna. De har ett väldigt intressant beteende, såväl lekande som utan yngel.
                          Kul läsning, ska inhandla en hona i helgen, eller efter helgen blir det nog.

                          Ingen som vill köpa en Sajica-hane...?
                          Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                          Kommentar

                          • Jorsa
                            Användare
                            • december 2003
                            • 199

                            #14
                            Har idag varit och köpt en Sajicahona.
                            Hanen blev helt skogstokig och simmade omkring och visade musklerna, den håller just nu på att valla omkring honan i hela akvariumet. Precis som om de går "husesyn" tillsammans. Riktigt roligt att titta på.
                            Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                            Kommentar

                            • Diefenbaker

                              #15
                              Passar på att låna denna tråd till en fråga om min Sajica-hona.

                              Det är så att hon verkar ha "fastnat" i sina lekfärger. Hon har sett ut så sedan i julas, men hon har endast lekt två gånger under denna period. Visserligen har hon ett yngel kvar i akvariet, men då den är över 2 cm tar hon ingen notis om den. Är det möjligt att en fisk kan fastna i lekfärger under en lång period. Det är ingen ny lek på gång då hanen har börjat jaga iväg henne efter att jag gjorde om inredningen i akvariet.

                              Sen undrar jag hur vanligt det är att hanen äter upp sin egen avkomma. Han är runt dm och tog för cirka en månad sedan sin egen avkomma som kommit upp till storleken av 2,5 cm. Tidigare hade han inte brytt sig om dottern, men rätt som det var small det till och ur hans mun stack hennes stjärtfena. Jag kan förstå om han tar yngel när de är små, men när de blivit så pass stora?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...